Det förekommer många olika råd om däck på bilar. Bästa däcken bak, bästa däcken fram, etc. Alla råd upplevda bra och logiska av sina förespråkare. Men sanningen är att vad som är bäst beror på vilka förutsättningar som råder. Grundläggande dock är att man ska komma ihåg att köregenskaperna hos olika bilar och biltyper skiljer sig åt mycket. Vad vi är vana vid när det gäller en personbil kan man med stor säkerhet säga inte gäller för en husbil.
En grundläggande skillnad är att som många säger så kan det vara förödande om bakdäcken tappar greppet eftersom såväl last, hjulupphängning, viktfördelning förvärrar situationen. Speciellt om det är ett bakhjulsdrivet fordon. Om bakdäcken tappar greppet beror detta på däckmönster, hastighet, väglag och körsätt. Varje av dessa enskilda faktorer påverkar men kompenserar inte varandra.
Att optimera varje faktor är det enda sättet att köra säkert så frågan om de bästa (minst slitna) däcken ska vara fram eller bak är en individuell fråga beroende på vem jag är (körsätt) och hur mitt fordon är beskaffat (bakhjulsdriven helintegrerad husbil kontra Audi Quattro).
En grundregel kan vara att där (fram eller bak) däcken slits mest bör jag ur säkerhetssynpunkt ha mina bästa (nyaste) däck med hänsyn till mitt fordon och mitt körsätt. Viktigast dock att komma ihåg är att det sällan är däcken som orsakar en olycka!