• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fråga om framdäcken måste vara samma sort

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Fick en tråkig 2:a på höger framdäck som hade slitit snett lite. Man måste köpa två nya däck säger dom.
Kan man sätta bakdäcken fram, då de bara är två år gamla och sen framdäcken som är bra men bara ett har lite fel-slit, och sätta dom bak,
vad säger besiktningen om detta?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Är det ingen som råkat ut för vattenplaning? Bästa däcken fram.
Titta på filmen i inlägg 12 . Och sedan kan du fundera på vilken hjul axel du vill ha vattenplaning på.
Nu är inte en husbil något högrisk fordon när det gäller att tappa väggreppet på sommaren. Man har ett tungt fordon med smala däck och kör i relativt låghastighet.
Det som är ett problem är att rätt många resonerar på samma sätt när dom sätter på däcken på sina lätta personbilar. Där modet idag säger breda däck. Och alltfler bilåkare litar blint på bilens säkerhets system ska rädda dom i alla lägen.
Göran i Björnarbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det du pratar om är framkomlighet då tänker du rätt, men vid en undanmanöver eller bromsning så är det fel!
Som jag ser det så är bästa mönsterdjupet bättre på de styrande hjulen & framför allt om dom är drivande. Om man får sladd får man parera & försöka häva denna. Med sämre däckmönster fram är risken att väggreppet är så dåligt att fordonet går rakt fram, speciellt om vägbanan är våt.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
hej
Fick en tråkig 2:a på höger framdäck som hade slitit snett lite. Man måste köpa två nya däck säger dom.
Kan man sätta bakdäcken fram, då de bara är två år gamla och sen framdäcken som är bra men bara ett har lite fel-slit, och sätta dom bak,
vad säger besiktningen om detta?
Hej . Har du fått anmärkning på slitna däck så är dem slitna. Dem ska vara 75% kvar av mönstret varav 12,5% i sidorna får vara slitna om inte väven syns.
Däck är en billig livförsäkring.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Någon källa på vad som är samma sorts däck.
På tyngre fordon skiljer man dessutom på driv hjul och rull hjul med olika mönster. Sedan finns det radial och diagonal däck att ta hänsyn till.
Så vad som anses vara samma sorts däck är lite klurigt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är trevligt med människor som står för sina åsikter, fast ibland kan jag störa mig lite på att en del människor i sin övertygelse har vissa tendenser till att bli fakta resistenta.
Göran i Björnarbo

Som jag ser det så är bästa mönsterdjupet bättre på de styrande hjulen & framför allt om dom är drivande. Om man får sladd får man parera & försöka häva denna. Med sämre däckmönster fram är risken att väggreppet är så dåligt att fordonet går rakt fram, speciellt om vägbanan är våt.

Men då måste man förstås veta hur man gör och ha tränat på att häva en sladd. Att det sedan är väldigt osannolikt att man får bakhjulssladd på en husbil med ett axeltryck på någonstans kring två ton bak och relativt smala däck och i relativt låga hastigheter är ju en annan parameter i diskussionen.
Jag skulle nästan tro att det är omöjligt i sommarväglag.
 
Senast ändrad:
F

f.d. 53452

Guest
Det förekommer många olika råd om däck på bilar. Bästa däcken bak, bästa däcken fram, etc. Alla råd upplevda bra och logiska av sina förespråkare. Men sanningen är att vad som är bäst beror på vilka förutsättningar som råder. Grundläggande dock är att man ska komma ihåg att köregenskaperna hos olika bilar och biltyper skiljer sig åt mycket. Vad vi är vana vid när det gäller en personbil kan man med stor säkerhet säga inte gäller för en husbil.

En grundläggande skillnad är att som många säger så kan det vara förödande om bakdäcken tappar greppet eftersom såväl last, hjulupphängning, viktfördelning förvärrar situationen. Speciellt om det är ett bakhjulsdrivet fordon. Om bakdäcken tappar greppet beror detta på däckmönster, hastighet, väglag och körsätt. Varje av dessa enskilda faktorer påverkar men kompenserar inte varandra.

Att optimera varje faktor är det enda sättet att köra säkert så frågan om de bästa (minst slitna) däcken ska vara fram eller bak är en individuell fråga beroende på vem jag är (körsätt) och hur mitt fordon är beskaffat (bakhjulsdriven helintegrerad husbil kontra Audi Quattro).

En grundregel kan vara att där (fram eller bak) däcken slits mest bör jag ur säkerhetssynpunkt ha mina bästa (nyaste) däck med hänsyn till mitt fordon och mitt körsätt. Viktigast dock att komma ihåg är att det sällan är däcken som orsakar en olycka!
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Efter att ha kört diverse service bilar i min ungdom Iveco och MB med husbils liknande byggnationer . Kan jag bara hålla med Montreal.
En riktigt driven förare kan utnyttja att en bil sladdar. Men dom personerna börjar bli lite av en brist vara idag.
Det är dom som i sin ungdom körde bakhjulsdrivna bilar med sommar däck på vintern. Dom som på den tiden körde två takts Saab fick lära sig att tappa greppet på bakhjulen med hjälp av handbromsen eller med att bromsa och gasa samtidigt ”vänster broms”
Men en husbil kör man inte gärna på det viset.
Göran i Björnarbo
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Som jag ser det så är bästa mönsterdjupet bättre på de styrande hjulen & framför allt om dom är drivande. Om man får sladd får man parera & försöka häva denna. Med sämre däckmönster fram är risken att väggreppet är så dåligt att fordonet går rakt fram, speciellt om vägbanan är våt.
Jag vet att många tycker så eftersom jag är i branschen men att parera och försöka häva en sladd det är just det som inte får hända med ett dåligt grepp bak! Om det går rakt fram är en bagatell jämfört med om fordonet snurrar! Den här frågan har diskuterats många gånger redan på 90-talet gick jag på kurser just för att kunna övertyga ditt föråldrande tänk! Det är svårt men vi fick lära oss att helt enkelt att inte ta upp diskussionen och istället säga, bästa däcken ska vara bak men vill du ha dom fram så fixar vi det!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Någon källa på vad som är samma sorts däck.
På tyngre fordon skiljer man dessutom på driv hjul och rull hjul med olika mönster. Sedan finns det radial och diagonal däck att ta hänsyn till.
Så vad som anses vara samma sorts däck är lite klurigt.
”Samma typ av däck” dom orden kom till när det fanns diagonaldäck men dom är ju borta för länge sen! Så frågan för oss är om man kan blanda C och Cp däck, det rekommenderas inte men om det är olagligt vet jag ej? Det är nog överkurs för både besiktning och polisen.
Man får blanda C däck av olika märken och mönster bara det är samma dimension!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Jag vet att många tycker så eftersom jag är i branschen men att parera och försöka häva en sladd det är just det som inte får hända med ett dåligt grepp bak! Om det går rakt fram är en bagatell jämfört med om fordonet snurrar! Den här frågan har diskuterats många gånger redan på 90-talet gick jag på kurser just för att kunna övertyga ditt föråldrande tänk! Det är svårt men vi fick lära oss att helt enkelt att inte ta upp diskussionen och istället säga, bästa däcken ska vara bak men vill du ha dom fram så fixar vi det!
Jag har körkort sedan 1960 och har hunnit med lite olika bilar inklusive framhjulsdriven husbil. De enda problem jag haft med husbilen är att få drivhjulen att greppa. Regnblött gräs eller hal vinterväg. Jag väljer bäst däck fram. Att få bakhjulssladd med husbil är högst osannolikt. Med en modern personbil spelar det nog inte så stor roll. De flesta är välbalanserade och har tekniska finesser som gör det väldigt svårt att få sladd. Vattenplanande framhjul är ju inte ovanligt. Att bakhjulen skulle vattenplana i spåren efter framhjulen är ju inte troligt. Med äldre bilar var det annorlunda. Med en överstyrd VW bubbla ville man säkert ha bäst däck bak. Med mina understyrda framhjulsdrivna (före ABS och slirkontroll) bilar har jag bara haft problem med att de gick rakt fram i kurvorna. Var det ens möjligt att få bakhjulssladd på en SAAB 93 utan handbromshjälp. Med dessa bilar ville jag också ha bästa däcken fram.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nu kommer dom här väntande kommentarerna om att dom har kört så många bilar och haft körkort så länge men aldrig haft några problem med greppet bak, men däremot fram! Då handlar det om framkomlighet och det är bara att gratulera att dom personerna inte behövt panikbromsa tex. Som jag redan nämnt är det svårt att bli övertygad men alla får ju tycka vad dom vill!
Jag har fått kast på min HB för många år sedan, högerhjulen kanade ner från asfalten ut i gruset när jag styrde upp på vägen igen så kastade bakvagnen lite åt vänster jag styrde imot och bakvagnen fick in den farliga pendeln, den slängde rejält åt höger och sedan lite grann åt vänster. Det gick bra den gången! Det finns säkert några klipp på YouTube när lastbilar och kanske HB sladdar med bakvagnen!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu kommer dom här väntande kommentarerna om att dom har kört så många bilar och haft körkort så länge men aldrig haft några problem med greppet bak, men däremot fram! Då handlar det om framkomlighet och det är bara att gratulera att dom personerna inte behövt panikbromsa tex. Som jag redan nämnt är det svårt att bli övertygad men alla får ju tycka vad dom vill!
Jag har fått kast på min HB för många år sedan, högerhjulen kanade ner från asfalten ut i gruset när jag styrde upp på vägen igen så kastade bakvagnen lite åt vänster jag styrde imot och bakvagnen fick in den farliga pendeln, den slängde rejält åt höger och sedan lite grann åt vänster. Det gick bra den gången! Det finns säkert några klipp på YouTube när lastbilar och kanske HB sladdar med bakvagnen!

Och det hade hindrats av att ha de bästa däcken bak?
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Det är många som skriver att man inte kan få sladd på en husbil med tungt överhäng bak.
Men det har jag råkat ut för på hemväg från fjällen en dag mars det började att snöa som efter ett tag övergick
underkylt regn på rak väg helt utan förvarning släppte greppet bak och fick sladd med dubbade däck som var
helt nyköpta före denna resa. Jag kan tack någon för att jag ensam på vägen då jag lyckades häva dom sladdar jag fick.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har körkort sedan 1960 och har hunnit med lite olika bilar inklusive framhjulsdriven husbil. De enda problem jag haft med husbilen är att få drivhjulen att greppa. Regnblött gräs eller hal vinterväg. Jag väljer bäst däck fram. Att få bakhjulssladd med husbil är högst osannolikt. Med en modern personbil spelar det nog inte så stor roll. De flesta är välbalanserade och har tekniska finesser som gör det väldigt svårt att få sladd. Vattenplanande framhjul är ju inte ovanligt. Att bakhjulen skulle vattenplana i spåren efter framhjulen är ju inte troligt. Med äldre bilar var det annorlunda. Med en överstyrd VW bubbla ville man säkert ha bäst däck bak. Med mina understyrda framhjulsdrivna (före ABS och slirkontroll) bilar har jag bara haft problem med att de gick rakt fram i kurvorna. Var det ens möjligt att få bakhjulssladd på en SAAB 93 utan handbromshjälp. Med dessa bilar ville jag också ha bästa däcken fram.
Varför skulle aldrig bakhjulen vattenplana? Man kör väl sällan bara rakt fram och dessutom har många HB bredare spårvidd bak!
Och återigen vid en inbromsning åker bakvagnen åt sidan i eget spår och då har du det där med greppet igen!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
HansErik har ett problem.. han behöver få sin husbil att klara besiktning....
Han vill detta o så vill han att det helst ska kosta så lite totalt sett som möjligt.
Han har tre ok. godkända däck men ett som inte är ok. Dessutom är två av däcken endast två år gamla. Han vill därför ha svar på den här frågan.... måste jag tvunget köpa två nya däck? Räcker det inte med att jag fixar ett däck? Det som inte blev godkänt? Nytt eller begagnat men så klart ok för besiktning...
Då får han svaret.. de ska va av samma sort på en axel. Så vad betyder.. samma sort i detta exemplet? Tja inte blanda diagonal o radial... samma dimension ok ok.. vad betyder då... samma mönster? ? Samma märke..tillverkare..knappast? ? ?
Efter ung 40 inlägg vet han fortfarande inte svaren på de frågorna.
Ps HansErik har du kollat på t ex Arons bilskrot.. de är bra...Kan kanske tipsa vidare.
 
Toppen