Elbilar är bra mycket dyrare jmf dieselbilar = ej lönsamt att byta för de flesta + att många svenskar har inte råd att byta.
Elhusbilar skulle kosta en smärre förmögenhet även för de enkla modellerna samt en begränsad körsträcka, få av oss idagsläget skulle ha möjligheten att byta till elhusbil.
Då pratar vi ändå om Sverige, ett av världens rikaste länder som producerar mycket egen grön-el, i resten av världen ser det helt annorlunda ut.
elhusbilar kommer, med det är en bra bit bort i tiden.
Om du ska köpa en ny bil (ny eller beg.) så kan jag hålla med om att det kan vara svårt att räkna hem en ny bil med respektive teknik dels pga priset och dels pga att servicekostnaden är likvärdig (konstigt nog).
Köper du däremot en begagnad så skiljer det inte enormt mycket mellan dieseln och elbilen.
Själv köpte jag en beg elbil i höstas (vi valde mellan en mindre dieselbil och en elbil, men var tvungna att testa eldito).
Eftersom all service sköts på egen mark så sparas en hel del här (vilket man inte kan på en fabriksny).
Bilen drar i snitt 1,5kWh per mil och fylls hemma (nattetid) för ca 1:- per kWh = 1,5:-/mil.
Dieselbilen vi kollade på hade nog dragit runt 0,6-0,7 (60% av körningen i stadstrafik) = 15-17:-/mil.
En diff på ca 15:- gör att på våra 1000mil per år sparar 15 000:- på bränslet och ca 1000:- på service.
Så i vårt fall 16 000:-/år.
Normalt körs vår andrabil ca 10år och sedan kan vi, i princip, skänka bort den med gott samvete.
På dessa 10 år har vi minskade kostnader på 160 000:-....
Har vi otur under dessa 10år att batteriet skulle haverera så finns en buffert för detta.
Men vad jag läst mig till så är det ytterst ovanligt att ett batteri ger upp efter garantins utgång.
Och batteriet håller åtminstone för 100 000mil....
På husbilssidan ser det helt annorlunda ut.
I och med att utbudet är nära noll är priserna därefter och kommer nog inte vara ett alternativ de närmsta 10åren.