Fördelen med vätgas framställning är att den kan ske när vi har överskott av el.
Ju fler vind- och solkrafts parker det byggs desto mindre kommer vi kunna styra vår elproduktion och desto oftare ha överskott (och underskott).
Att då med överskottsel tillverka vätgas istället för att sälja billigt till utlandet gör att de kan tjäna mer pengar.
Är det någon som tjänar pengar på sin vätgas så kommer fler tillverkare.
En annan fördel är att den kan tillverkas lokalt och helt utan transporter.
Finns idag, minst en, vätgasmack som tillverkar sin egen gas.
I princip behövs bara en stor container som är försedd med solpaneler, spjälknings utrustning, gastank samt ett borrhål att ta upp vatten ur.
Dessa kan sedan spridas ut på de mest avskilda platserna på jorden och tillverka ett bränsle för alla typer av fordon....
Jag träffade en kompis i helgen som jobbar som utvecklare på Scania.
Enligt honom kommer batterilastbilar främst användas för korta godstransporter inom stadsgränserna och för transporter på landsväg vätgas.
Dock ligger detta bra många år framåt i tiden.
Enligt honom är en av anledningarna till att EU inte ens tagit upp frågan om när man ska förbjuda produktion för tyngre fordon att det helt enkelt fortfarande forskars i ämnet hos de tunga tillverkarna.
Enligt honom kommer det komma ett sådant beslut så småningom men det kommer dröja 15-20 år innan det beslutet kommer och då har de upp till 15år på sig att ställa om produktionen.
I denna sektor ingår även distributionsbilar över 3,5t, vilket husbilar ofta är byggda på.
Har han rätt som kommer ett sådant förbud tidigast 2052 (om 30år).
Sedan tar vagnparken minst 15år att ställa om.
Så runt 2067 kanske vi har en helt fossilfri bilflotta i Sverige.
Att då sluta sälja, framförallt diesel, innan detta datum är att skjuta sig själv i foten.
Utan transportsektorn stannar Sverige och övriga världen.
Att det blir dyrare är inte omöjligt men då lär det bli subventionerade priser för åkerierna som, trots allt, måste genomföra sina körningar.
Våra husbilsresor är trots allt inte nödvändiga.
Så det blir säkert som det var förr, man får hitta ett åkeri att köpa långskattad diesel från....
Då tar vi ett upprop.
Hur många av er kör fortfarande bil 2067 (ej inräknat hos Sankte Per)?
Själv är jag 92år då och kör troligen inte så mycket längre.....