Ja så var det då höst och snart vinter igen. Inte för att jag har något emot vintern och snön, härligt med vit snö och snöskoter varma kläder göra upp en eld grilla lite korv......eller dra upp en röding eller två.
Länge sedan jag presterade något på denna sida.
Använt husbilen flitigt under sommaren och hösten, tror det blivit 55 nätter i bilen. Gjorde en underbar resa i Norge med en massa stopp. Norge är ju underbart vackert med höga berg och djupa dalar. Många typer av väglag gjorde att vänster bakdäck exploderade strax utanför Eda på väg mot Norge och efter ett besök hos en kompis i Gräsmark. Ruskig väg med grov makadam och stenar. Bärgning och nytt däck fixades av en kompis till min kompis.
Bra med kompisar! Runt i södra Norge och som högst norrut var Rjukkan, såg dock inget tungt vatten men väl platsen där filmen spelades in. Verkligheten ett kraftverk.
Vidare och in i Sverige igen och mot Västkusten för någon vecka hos barn o barnbarn. Hemåt därifrån irrade vi runt på småvägar för att se något annat än tråkig motorväg och då blir inte allt som man tänkt sig. Mellan Sköllersta och Örebro behagade man byta beläggning med ytterligare en väg med makadam och sprängsten.....ny däcksexplosition nu på höger bakhjul. Bärgning igen till Kumla och nytt däck där också. Konstigt så svaga däck är, de däck som sitter på är ett par år gamla och ca 1500 mil. Nåväl byta till nya däck föryngrar ju trots allt.
Ibland en nackdel att inte ha domkraft och reservhjul men med gott om tid och assistansförsäkring så funkar det bra ändå.
Lite resor på helgerna i Uppland och Gästrikland tillför ju lite frihet och miljöombyte.
Nu är bilen dock tömd på alla vätskor som kan frysa trots att bilen står elkopplad och med orginalvärmen inställd på 10-12 grader som den alltid gjort för att slippa fukt då bilen inte används. Vet egentligen inte om det skulle vara lika bra att kallställa bilen under vintertid men det känns bättre såhär.
Summa av året med husbilen har varit oerhört bra. Bilen fungerar utmärkt, inget har behövt göras och vi har kört ca 650 mil, bilen har också besiktigats i augusti för två år framåt, skatten är ju försumbar och försäkringen överkomlig.
Nu ser vi framåt mot nästa år och se vart bilens nos vänds, min fru går i pension så det kan bli en längre resa, många länder att utforska, vi är lite sugna på några öststater och naturligtvis Spanien och Portugal men där är det ju så många svenskar och svenskar träffar vi med glädje i Sverige, um man säg så... Inget ont i det tycker vi.
Varit mycket i Polen framför allt med också Ungern dock inte forna Jugoslavien. Vackra landskap i de flesta fall trevligt och fredligt folk dessutom mycket gästfria.
Fortsatt trevlig höst och kommande vinter, om inte annat så hörs vi till våren
Hälsningar
Bror