Sv: Fortsatt renovering
Hej Bror.
Du verkar ha en KKK turbo (sant, de heter så!!) modell K26 vilket är en tillräckligt stor samt bra laddare.
Inte toppmodern men inte heller gammal.
Jag skulle behålla den om den är OK.
Kan du inte med fingerkraft få turbondelen(vingarna/"propellern" i avgasdelen) eller kompressorn (den i insugsdelen) att ta i huset så är lagren bra.
Snurrar den lätt med handkraft så är det bara att kolla upp reglerventilen, wastegaten.
Den är tryckstyrd från insugsidan på din (förekommer även från avgassidan) och av typen "extern wastegate" fast den är inbyggd i huset.
En sofistikerad lösning med en ventil liknade en motorventil som tätar "på fel sida" med en fjäder också "på fel sida".
Demontera detta system och kolla att ventilen sluter tätt, att menbranet är helt samt hur du ska förspänna fjädern lite till.
Du kan även glasblästra kompressordelen om du vill, det blir mycket snyggt, kolla bara invridningen först.
2,5" avgasystem räcker väl nog, kolla Biltemas ljuddämpare med denna anslutning då de fungerar bra och är billiga.
Ventilen på ditt insug tror jag är en "termostart-ventil" (nej, inte felstavat).
En glödspiral som släpper på bränsle via läckoljesystemet och ger en varm dieseldimma i insuget, perfekt vi start.
Alltså termo-start.
Det vanligaste är ett glödläge i tändningslåset som hålls i läge några sek innan start, en knapp vid sidan fungerar givetvis lika bra.
Det är vanligt med en extra läckolje-burk ovanför denna ventil som ger en större volym bränsle samt lite mer vätskepelare för att ventilen ska fungera bättre.
Hej Alf,
tack för att du tror att denna turbo duger. Finns ju många alternativ vad jag förstår. Elektronisk svindyr, vattenkyld mm
Turbinen går lätt runt och kan inte få den att ta i någonstans om jag trycker och snurrar på hjulen. Turbon verkar vara helt OK.
Skall plocka isär wastegaten och se till att den fungerar som den skall och klura ut detta med att spänna fjädern. Tror att det finns en skruv i locket att skruva in eller ut och tror att denna justering ökar trycket på fjädern och därmed högre laddningstryck.
Är just nu i Grundsund på västkusten men far hem i morgon söndag. Stannar då på någon Biltema butik - finns en stor butik i Torp strax norr om Uddevalla - och inhandra rör och böjar till avgassystemet.
Nu börjar det bli spännande. Först fixa någon form av grödrelä eller helt sonika en tryckknapp på instrumentbrädan, montera motor mm i provbock, första start, tillverkning av avgassystem mm. Tiden rinner ju på så det är bara att kämpa på.
Var monterar jag bäst ett uttag för att mäta turbotrycket? Detsamma var monterar jag bäst ingastemp. mätaruttaget?
Finns jättefina små mätare och givare att köpa från flygsidan - 1 tum i fyrkant och hällare för inbyggnad med 2-8 platser för dessa mätare.
Ha det så gott i Norrbotten
Hälsningar Bror