• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tror att de vänliga polisernas tid är förbi, de är via datorn ihopkopplade med ledningen när man omfrågar någon via data har i princip allt registrerats besluten tas inte av den trevliga polisen man pratar med och böterna kan skrivas ut på plats.

Kommer man ifatt förare som kör framför och verkar jobbiga att ligga bakom så händer det att jag släpper av på gasen och lämnar dem en minut framför. Låg bakom en långtradare när det småregnade och man såg på spåren att de gick lite hit och dit höll långt avstånd fanns en helikopter i luften dröjde inte länge så kom det en bil körde om och tände blåljusen körde upp vid närmaste avfart. Trötthet alkohol eller sjukdom, men köra bil med släp var inte bra, köra om kan bli farligt. Bättre att backa av än riska.
Yrkeschaufförerna har ett väldigt dåligt liv speciellt från öststaterna.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Många av de som kör fort kan vara väldigt rutinerade bakom ratten och duktiga på att läsa trafiken men det kan man inte vara säker på förståss.

En förare jag ser som farligare i trafiken är en sån där som håller märkeshastigheten men bromsar vid varje möte och vid varje kurva för att sedan omedelbart dra på till lagstadgad hastighet igen. Kön bakom växer och förr eller senare har denne provocerat fram riskabla omkörningar.
Man kommer ifatt sådana förare emellanåt.

Jag har mycket åsikter i frågan.... men det måste väl va den som kör om.. och gör riskabla omkörningar som gör fel.... grundläggande tycker jag.
Att vara rutinerad är en sak.. men en rutinerade bör dessutom köra med omdöme..
Ett gott omdöme, då följer man trafikregler och hittar inte på egna.
En rutinerad bilförare vet att trafiken bjuder på alla möjliga situationer.

En riskgrupp som jag personligen har svårt för är en hel del cyklister... cyklar kors o tvärs full fart o ofta utan ljus.. med mera med mera..
Med en mobil i ena handen... beredd att läsa och svara på nästa sms....

Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Skulle vara enkelt att lösa med ett strikt ägare-/brukaransvar. Det har många andra länder. Vi har ex strikt skadeståndsansvar för hundägare oavsett vem som hanterar hunden vid tillfället.
Men det är ju skillnad på ägare/brukaransvar och brott. Det är väl därför som man inte får parkeringsBÖTER utan en felparkeringsavgift eller kontrollavgift. Där är det alltså ägaren som har ansvar för var/hur bilen parkeras och det är inget brott att parkera fel. Eller hur? Men det är däremot ett brott att köra för fort.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men det är ju skillnad på ägare/brukaransvar och brott. Det är väl därför som man inte får parkeringsBÖTER utan en felparkeringsavgift eller kontrollavgift. Där är det alltså ägaren som har ansvar för var/hur bilen parkeras och det är inget brott att parkera fel. Eller hur? Men det är däremot ett brott att köra för fort.
Det gällde i grunden att adressera ett upprepat felbeteende, för samtal. Sen är det mycket riktigt inget brott i Sverige att parkera fel, tyvärr. Ett led i den svenska eftergiften mot brottslighet. Syns den inte i statistiken, finns den inte. Kan vi fort som fan lägga ner en förundersökning i Sverige, syns den inte! I de flesta andra europeiska länder är felparkering ett brott. Där döms ägaren ändå om inte denne kan anvisa annan förare. Helt rimligt. Det gör att andra europeiska länder får utdömda böter utmätta från svenska medborgare. Det kan inte Sverige göra, vilket utländska turister ofta känner till. Det skrivs mycket om det på olika forum. Får du "felparkeringsavgift" i Sverige, betala inte. Böter utmäts mellan länder, däremot inte avgifter. Svensk flathet!

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Bara för att vara petig vill jag påpeka att man visst kan få böter för en felparkering. Att parkera på en huvudled utanför tättbebyggt område renderar i böter. Jag har själv bötfällt flera bilister/förare.
Men då måste man väl ha tag på föraren, dvs den skyldige? Och är det i så fall verkligen felparkering som man bötfälls för?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men då måste man väl ha tag på föraren, dvs den skyldige? Och är det i så fall verkligen felparkering som man bötfälls för?
I Sverige ja. I övriga Europa nej. Då kan både felparkeringsböter och fortkörningsböter belasta ägaren, vilket jag anser vara helt rimligt. Jag ska ha ansvar för vem som framför min bil!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bara för att vara petig vill jag påpeka att man visst kan få böter för en felparkering. Att parkera på en huvudled utanför tättbebyggt område renderar i böter. Jag har själv bötfällt flera bilister/förare.
Helt rätt. Där blev det helt enkelt svårt att tillämpa kommunala felparkeringsavgifter, eller privata kontrollavgifter. Men va fan Jokin. Hela felparkeringshanteringen är ett misslyckande!

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Fjantigt med lappar på rutan, har man svårt att parkera lagligt, så använder man en målvakt.

Denna metod tror jag dock på.

Påminner om då jag körde en båt på lastbil till Långedrag.

Det var många båtägare som var ute på sjön så det var lite trångt på avlastningsplatsen. Lastmaskinen, som skulle lasta av båten, körde gafflarna under en bil och placerade en 2"*4"-regel under varje låda, lyfte och körde iväg personbilen till lämpligare plats. Upprepades med ett par bilar till och vi hade plats att ställa av båten.

Toppen