• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi hade även comradio så man blev tipsad av yrkestrafiken.
Så var det här i slutet på 70-talet.
Minns att på vintrarna tränade drifting runt vårt nerlagda Ikea (enda nerlagda i Sverige) där hade vi jagis av civila polisbilar varv på varv, de klarade dock inte av att hinna ikapp oss, till slut stannade vi och fick vår utskällning av de poliserna.
Tänker på hur snälla de var, undrar ifall det hjälpte, idag verkar de snälla på facebook.
Jag tycker nog att de poliser jag har varit i kontakt med har varit bra och gärna varnat istället för att "sätta dit". Men det finns ju ett ordspråk
som säger "som man ropar i skogen får man svar" Accepterar man att dom bara gör sitt jobb, och man själv vet att man har gjort fel, brukar det ofta gå förvånansvärt bra. Ett par kommentarer jag fått: "Jag vet att det är svårt att köra sakta med en sådan här, men ta det lite lugnare". ingen åtgärd i fartkontroll..! Eller, "Om jag skriver129Km klarar du körkortet, det gick mycket fortare"..! Och det hade han rätt i!

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Det är därför jag hellre kör MC. Då är man medveten om hastigheten hela tiden. Mindre risk att man sitter och halvsover i sin sköna tysta bil och missar en hastighetsskylt.

...I och för sig kan jag nog blåsa ifrån det mesta på fyra hjul om jag känner för det.
Men det är - som man säger - en annan historia :)....

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag ser resonemang som ibland ter sej underliga och inte särskilt mogna.
Om jag står i en kö för att betala i kassan och det tar tid ser man aldrig någon som vågar tränga sej före.
Om jag däremot ligger på motorvägen i laglig fart kommer det alltid någon som tar risker och tränger sej fram, ofta riskerar dom inte bara sitt liv utan även mitt!
Vad jag förstår är det ganska fega människor som när de har bråttom av giltig anledning inte vågar fråga om de kan gå före.
Men som av ingen vettig anledning alls vill komma före några få sekunder när man sitter i bilen och inbillar sej att man är anonym, när det i själva verket är precis omvänt regnumret ger alla och då menar jag precis alla uppgifter om en person, sånt ser man inte i kassakön.
Är det ett moget vuxet uppträdande?
Och kanske någon utsätter dina närmaste regelbundet för en stor fara när man tror att vägen till jobbet är en racerbana eller att man inte orkar masa sej upp i tid.
Att man drar in körkortet i det läget är en samhällstjänst, senast idag åkte jag på 30väg bakom en kommunbil där det sitter en blond kvinna som drar iväg i minst 50km, kom inte så långt eftersom hon kom ifatt en mer laglydig förare. Hade polisen varit där hade de tagit körkortet på platsen och hon hade bara fått åka och parkerat.
Sen hur det hade gått med jobbet är en öppen fråga eftersom man kanske inte kan utföra sina arbetsuppgifter längre.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Av någon anledning verkar det som att många blir omogna barn med leksaker i händerna när de kör bil, dessutom kommer ett stort ego fram som man som du säger inte ser annars.
Kombinationen "barn" som inte är mogna att hantera så avancerade saker som en bil blir tillsammans med fart livs farliga på vägarna. Jag kan förstå att det borde vara mest unga nya förare som testar sina gränser på ett farligt sätt. Men nu handlar det många gånger om "vuxna", som kan ha barn i bilen och riskerar deras liv också. Egot KAN vara så stort att man inte ser den fara man skapar för sina egna barn, än mindre andra trafikanter.
En av de otäckaste saker som kan hända vore väl att orsaka en olycka när man vet att man har gjort fel. Jag skulle inte kunna förlåta mig själv, och skulle få väldigt svårt att sova om nätterna.
Olyckor sker ju ändå ibland fast förarna gjort det de kunnat, men att orsaka en olycka för att man kört för fort och inte visat hänsyn till andra är för mig oförlåtligt och totalt onödigt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Trafiksäkerhet är, förutom eventuella felaktigheter i vägnätet, vårt gemensamma ansvar för hur vi uppträder mot varandra i trafiken. Hastigheten är definitivt en av de viktigaste faktorerna för trafiksäkerhet. Det innebär dock inte att jag ska hindra annan trafik, bara för att jag håller lagstadgad hastighet. Håller jag 110 km i timmen på E6 mellan Malmö och Helsingborg och blir säkert omkörd av någon som håller 120, upplever jag inte det särskilt dramatiskt. Fortsätter jag E6 norrut genom Halland är plötsligt 120 lagstadgad hastighet. Sen finns det en hel del viktiga samhällsfunktioner som har rätt att köra fortare än lagstadgad hastighet. Kör jag Autobahn söderut måste jag också kunna hantera att bli omkörd av trafik med helt andra hastigheter. Då anses ändå Autobahn som väldigt säker!

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Plus att ett antal rattfyllor, biltjuvar och efterlysta klarade sig! Grattis!
Det var tiden innan man mognade till och väldigt ofta var det yrkeskåren som ropade ut. Ja, det var mycket dumt.

Idag så är det de som kör lagligt som sticker ut i trafiken som "väghinder", i alla fall i hufvudstaden.
Gamla komradion ligger undanstuvad för en eventuell framtida kristid för kommunikation med omvärlden när mobilnätet slagits ut.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag är inte speciellt orolig över de som håller lite högre fart på motorväg, däremot kan jag reta mej på dem som håller laglig fart vid 50, men pysslar med mobilen och vinglar så pass att de inte klarar av att hålla sig i körfältet eller upptäcka fotgängare som bara kliver rätt ut i vägbanan, också stirrande på sin skärm.
Det är som sagt inte farten som dödar, det är de plötsliga stoppen.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Har ibland lekt med följande tanke: om man tycker att någon kör som en "idiot" skulle man kunna mejla polisen reg.nr., handling, och var. En enstaka sådan behöver man inte bry sig om, det kan ju vara från en ovän. Men om det kommer många med samma reg.nr .skulle polisen kunna ta kontakt: vi har får många anmälning om att du är vårdslös i trafiken, kommer det in fler vill vi prata med dig.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Har ibland lekt med följande tanke: om man tycker att någon kör som en "idiot" skulle man kunna mejla polisen reg.nr., handling, och var. En enstaka sådan behöver man inte bry sig om, det kan ju vara från en ovän. Men om det kommer många med samma reg.nr .skulle polisen kunna ta kontakt: vi har får många anmälning om att du är vårdslös i trafiken, kommer det in fler vill vi prata med dig.
Behöver inte vara ägaren som kör.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Många av de som kör fort kan vara väldigt rutinerade bakom ratten och duktiga på att läsa trafiken men det kan man inte vara säker på förståss.

En förare jag ser som farligare i trafiken är en sån där som håller märkeshastigheten men bromsar vid varje möte och vid varje kurva för att sedan omedelbart dra på till lagstadgad hastighet igen. Kön bakom växer och förr eller senare har denne provocerat fram riskabla omkörningar.
Man kommer ifatt sådana förare emellanåt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag tycker nog att de poliser jag har varit i kontakt med har varit bra och gärna varnat istället för att "sätta dit". Men det finns ju ett ordspråk
som säger "som man ropar i skogen får man svar" Accepterar man att dom bara gör sitt jobb, och man själv vet att man har gjort fel, brukar det ofta gå förvånansvärt bra. Ett par kommentarer jag fått: "Jag vet att det är svårt att köra sakta med en sådan här, men ta det lite lugnare". ingen åtgärd i fartkontroll..!
Vilket påminner mig om historien om den nu avlidna förmögna änkefru xx i en stad i mitt grannskap, som hade ett stort amerikanskt ekipage med privatchaufför. En gång blev de stoppade av polisen som tyckte att de hade färdats lite för fort. Änkefrun lutade sig då fram från sin plats i baksätet och sa på sitt lite högdragna vis: ”Men det förstår väl konstapeln att man inte kan köra sakta med en sådan här vagn?”

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt liksom att man inte är mantalsskriven där man faktiskt bor.
Men det ska man vara.

Olagligt att medvetet göra fel

De flesta i Sverige är folkbokförda på rätt adress. Men att vara felaktigt folkbokförd är olagligt. Den som medvetet låter bli att göra en flyttanmälan eller anmäler felaktiga eller ofullständiga uppgifter till Skatteverket begår ett brott. Ett rent misstag är inte ett brott, men ibland behövs en utredning av polis eller åklagare för att konstatera om det är ett folkbokföringsbrott eller inte.
Härifrån: Att vara folkbokförd

Toppen