• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej Rolandn
Trevligt i allt elände att det blev uppskattat.
Jag har kämpat vidare och fått fram att en Fiat 40H 3,0 -10
med manuell växellåda skulle ha en CO2 halt på 328 g/km
detta ger en skatt på 11776:- enl en dam på Transportstyrelsen.

Mvh Per Tibemo

Jag förstår inte detta. Om en bil släpper ut 328 g/km och drar 1,3 l/mil=ca:1.3 kg.
betyder det att på de förbrukade 1,3 lit. disel släpps det ut 328g X 10 = 3,2 kg. co2.
Hur kan detta vara möjligt?
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Ja det kan man verkligen undra, kanske det finns någon som kan förklara.
Men om jag tittar på uppgifterna som jag har på vår personbil en Volvo V70 2,5T så ska den dra 1.01 l/mil och den har CO2 på 241g/km alltså 2,41 Kg/mil ????????:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Det kanske nu är så att man ska jämföra dieslar med dieslar och inte bensinmotorernas Co halt.
Tänkte då just på skattemässigt som det skrivs om.
Våran XC70 har en diesel.
:santa1:
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

spelar ingen roll hur många partikelfilter som finns.miljön e uträknad för länge sen,, idag handlar det enbart om pengar,för övrigt e ju detta ett eu..beslut .som så mycke annat .hur många e vi som röstade för böjda bananer? en liten tankeställare..
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

jag har en personbil diesel, den drar 0,4.släpper ut 110gram per kilometer,alltså den förbrukar i runda slängar 4 hekto per mil.men den släpper ut 11 hekto per mil.nästan tre gånger så mycke.hade ett väldigt givande samtal med en (expert),han påstod att den förbrukar luft ock.ja sa att den e bara lånad.går ut lika fort.vi kom inte längre.men ja hoppas att han fortfarande sitter o kliar sej på baksidan ovanför axlarna..
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

jag har en personbil diesel, den drar 0,4.släpper ut 110gram per kilometer,alltså den förbrukar i runda slängar 4 hekto per mil.men den släpper ut 11 hekto per mil.nästan tre gånger så mycke.hade ett väldigt givande samtal med en (expert),han påstod att den förbrukar luft ock.ja sa att den e bara lånad.går ut lika fort.vi kom inte längre.men ja hoppas att han fortfarande sitter o kliar sej på baksidan ovanför axlarna..
Hej Teddi!
Experten borde inte behöva klia sig så mycket tycker jag, enklast är att kolla på nätet;

1) Enligt professor Ångström vid Tekniska Högskolan i Stockholm ger ett kg normbensin eller normdiesel vid fullständig förbränning (vilket aldrig förekommer) upphov till 3.17 kg CO2 - ref http://www.smf.nu/facts/co2.html

2) Räkna enkelt ut dina koldioxidutsläpp - ref http://www.klimatbalans.se/raknaut.html

3) Energiförbrukning och utsläpp - ref http://www.etanol.nu/forbrukning.php
Ovanstående givna referenser tycker jag är enkla och bra förklaringar på CO2 vikter, mm!
/ God jul alla HBK-are!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej Teddi!
Experten borde inte behöva klia sig så mycket tycker jag, enklast är att kolla på nätet;

1) Enligt professor Ångström vid Tekniska Högskolan i Stockholm ger ett kg normbensin eller normdiesel vid fullständig förbränning (vilket aldrig förekommer) upphov till 3.17 kg CO2 - ref http://www.smf.nu/facts/co2.html

2) Räkna enkelt ut dina koldioxidutsläpp - ref http://www.klimatbalans.se/raknaut.html

3) Energiförbrukning och utsläpp - ref http://www.etanol.nu/forbrukning.php
Ovanstående givna referenser tycker jag är enkla och bra förklaringar på CO2 vikter, mm!
/ God jul alla HBK-are!
detta e ett lysande exempel på att äta kakan o ha den kvar.m. a. ord ett väldigt stort godtycke..tror du på de själv?
 
F

F.d. 7986

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej Det var ett gott förslag.

Ställer av på måndag en eller söndag kväll efter hemkomst, ställer på igen fredag.

Så håller vi på hela våren och innan semestern.

De blir lite konstigt för försäkringsbolaget, men möjligen lite draghjälp i frågan som vi vill uppnå.

God Jul o Gott Nytt År

önskar
Sisu:santa1:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

spelar ingen roll hur många partikelfilter som finns.miljön e uträknad för länge sen,, idag handlar det enbart om pengar,för övrigt e ju detta ett eu..beslut .som så mycke annat .hur många e vi som röstade för böjda bananer? en liten tankeställare..

Jag röstade för! Det tror jag de flesta förnuftiga människor gjorde!:)

Krister N
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Om man vill spara pengar på att avställa måste den vara avställd minst 15 dagar i följd. Annars tar de ut för en hel månad. Och detta gäller bara om man har den höga skatten dvs 3600:- eller högre.
Mvh Per

:santa-2-icon:
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

spelar ingen roll hur många partikelfilter som finns.miljön e uträknad för länge sen,, idag handlar det enbart om pengar,för övrigt e ju detta ett eu..beslut .som så mycke annat .hur många e vi som röstade för böjda bananer? en liten tankeställare..

Jag röstade för, för bl.a privatimport ;)
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

jag med!Vill inte tillbaks till köer vid gränserna.Räcker med strul vid Svenska gränsen!:santa-2-icon:
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 2011

spelar ingen roll hur många partikelfilter som finns.miljön e uträknad för länge sen,, idag handlar det enbart om pengar,för övrigt e ju detta ett eu..beslut .som så mycke annat .hur många e vi som röstade för böjda bananer? en liten tankeställare..

Jag vill ha raka bananer! :snowman-2-icon:, inga vintrar och ingen skatt! Det vore väl en bas för realistiska löften för ett nytt politiskt parti? :santa-5-icon:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Om du ställer på din bil med årsskatt över 3600 på fredag och ställer av den på måndag igen så får du ett inbetalningskort på hela terminen som du måste betala, sedan får du tillbaka nästan alltihop utom kostnaden för 4 dagar + 50kr.

Om du sedan låter bilen vara avställd 14+ dagar så kan du göra likadant igen. Om du däremot måste använda bilen redan inom 14 dagar så bryts ej debiteringen utan du måste betala skatt för hela tiden.
Så har det fungerat på min dieselpersonbil med årskatt på 7300kr
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt 2011

Nya bilskatteregler för 2011 enligt Transportstyrelsen:

Så här bestäms skattens storlek efter den 1 januari 2011

Hur fordonsskatten beräknas beror på vilken typ av fordon det gäller. Här kan du läsa om vad som avgör hur ett fordon beskattas efter årsskiftet.
Tunga bussar och tunga lastbilar
Från och med den 1 januari 2011 tas skatten ut med samma skattesats oavsett vilken miljöklass fordonet tillhör (EU:s minimiskattenivåer). Om fordonsskatten överstiger 3 600 kronor för ett år, delas den upp och tas ut vid tre tillfällen under året.

Fordon som beskattas utifrån skattevikt
Fordonets skattevikt är den uppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin. För personbilar är skattevikten fordonets tjänstevikt. För lätta lastbilar, lätta bussar, personbil klass II (husbilar) och släp är skattevikten fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikt + maxlast.

Uppgiften om ett fordons skattevikt finns på registreringsbeviset.


Koldioxidutsläpp
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för Euro 5, miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

Lätta lastbilar, Lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2011 kommer att beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut.

Hur beräknas den koldioxidbaserade fordonsskatten?
Skatten består av två delar:

ett grundbelopp på 360 kronor/år
en koldioxidkomponent på 20 kronor/gram koldioxidutsläpp över 120 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kronor/gram.

Exempel 1 – Bensindrivet fordon
En bensindriven Saab 9-5 med fordonsår 2006 släpper ut 218 gram koldioxid per kilometer. Skatten blir då 2 320 kronor enligt beräkningen:

Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(218-120=98) 98 gram x 20 kr = 1 960 kr
1960 kr
Summa
2 320 kr

Dieseldrivna fordon
För dieseldrivna fordon multipliceras skattebeloppet med en bränslefaktor. På detta tillkommer ett miljötillägg, eftersom dieselolja beskattas lägre än bensin och utsläppskraven är lägre än för bensinbilar.

Bränslefaktorn blir 2,55.
Miljötillägget blir 500 kronor om fordonet är taget i trafik första gången före 1 januari 2008 och 250 kronor om fordonet tagits i trafik första gången efter 1 januari 2008.

Exempel 2 - Dieseldriven bil
En dieseldriven Volvo V70 med tillverkningsår 2005 som uppfyller kraven för miljöklass 2005 släpper ut 179 gram koldioxid per kilometer. Skatten blir då 4 427 kr enligt följande beräkning:

Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(179-120=59) 59 gram x 20 kr =1 180 kr
1 180 kr
Summa
1 540 kr
Bränslefaktor (1 540 x 2,55= 3927 kr) 3 927 kr
Miljötillägg 500 kr
Summa
4 427 kr

Exempel 3 – Dieseldriven bil, skattepliktig efter den 1 januari 2008
En dieseldriven Volvo V70 släpper ut 179 gram koldioxid per kilometer. Bilen tas i trafik för första gången den 5 januari 2008. Skatten blir då 4 177 kronor enligt följande beräkning:

Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(179-120=59) 59 gram x 20 kr=1 180 kr
1 180 kr
Summa
1 540 kr
Bränslefaktor (1 540 x 2,55=3 927 kr)
3 927 kr
Miljötillägg 250 kr
Summa
4 177 kr
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej Knarrevik har inte denna uträkning gjorts flera ggr under denna sajt/forum, rätta mig om jag har fel?? :santa-3-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Om du ställer på din bil med årsskatt över 3600 på fredag och ställer av den på måndag igen så får du ett inbetalningskort på hela terminen som du måste betala, sedan får du tillbaka nästan alltihop utom kostnaden för 4 dagar + 50kr.

Om du sedan låter bilen vara avställd 14+ dagar så kan du göra likadant igen. Om du däremot måste använda bilen redan inom 14 dagar så bryts ej debiteringen utan du måste betala skatt för hela tiden.
Så har det fungerat på min dieselpersonbil med årskatt på 7300kr

Man kan även göra på ett enklare sätt. När man ställer av bilen via Internet, och man ännu inte fått/betalt inbetalningskortet på skatten, får man veta exakt hur mycket man ska få tillbaka. När man sen betalar drar man bara av det beloppet och betalar in mellanskillnaden med samma OCR nummer. Ex. Skatt 891, Påställningsavgift 50 = totalt 941. Belopp att få tillbaka 863. Då betalar man in 78 kronor. :santa-3-icon:
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Det är nog första ggn som nya bilar beskattas mer än gamla rykande objekt. Jag tror att så inte är fallet. Det är något som inte stämmer!!:santa-4-icon:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen