Sv: Fordonsskatt 2011
Nya bilskatteregler för 2011 enligt Transportstyrelsen:
Så här bestäms skattens storlek efter den 1 januari 2011
Hur fordonsskatten beräknas beror på vilken typ av fordon det gäller. Här kan du läsa om vad som avgör hur ett fordon beskattas efter årsskiftet.
Tunga bussar och tunga lastbilar
Från och med den 1 januari 2011 tas skatten ut med samma skattesats oavsett vilken miljöklass fordonet tillhör (EU:s minimiskattenivåer). Om fordonsskatten överstiger 3 600 kronor för ett år, delas den upp och tas ut vid tre tillfällen under året.
Fordon som beskattas utifrån skattevikt
Fordonets skattevikt är den uppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin. För personbilar är skattevikten fordonets tjänstevikt. För lätta lastbilar, lätta bussar, personbil klass II (husbilar) och släp är skattevikten fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikt + maxlast.
Uppgiften om ett fordons skattevikt finns på registreringsbeviset.
Koldioxidutsläpp
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för Euro 5, miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.
Lätta lastbilar, Lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2011 kommer att beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut.
Hur beräknas den koldioxidbaserade fordonsskatten?
Skatten består av två delar:
ett grundbelopp på 360 kronor/år
en koldioxidkomponent på 20 kronor/gram koldioxidutsläpp över 120 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kronor/gram.
Exempel 1 – Bensindrivet fordon
En bensindriven Saab 9-5 med fordonsår 2006 släpper ut 218 gram koldioxid per kilometer. Skatten blir då 2 320 kronor enligt beräkningen:
Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(218-120=98) 98 gram x 20 kr = 1 960 kr
1960 kr
Summa
2 320 kr
Dieseldrivna fordon
För dieseldrivna fordon multipliceras skattebeloppet med en bränslefaktor. På detta tillkommer ett miljötillägg, eftersom dieselolja beskattas lägre än bensin och utsläppskraven är lägre än för bensinbilar.
Bränslefaktorn blir 2,55.
Miljötillägget blir 500 kronor om fordonet är taget i trafik första gången före 1 januari 2008 och 250 kronor om fordonet tagits i trafik första gången efter 1 januari 2008.
Exempel 2 - Dieseldriven bil
En dieseldriven Volvo V70 med tillverkningsår 2005 som uppfyller kraven för miljöklass 2005 släpper ut 179 gram koldioxid per kilometer. Skatten blir då 4 427 kr enligt följande beräkning:
Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(179-120=59) 59 gram x 20 kr =1 180 kr
1 180 kr
Summa
1 540 kr
Bränslefaktor (1 540 x 2,55= 3927 kr) 3 927 kr
Miljötillägg 500 kr
Summa
4 427 kr
Exempel 3 – Dieseldriven bil, skattepliktig efter den 1 januari 2008
En dieseldriven Volvo V70 släpper ut 179 gram koldioxid per kilometer. Bilen tas i trafik för första gången den 5 januari 2008. Skatten blir då 4 177 kronor enligt följande beräkning:
Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(179-120=59) 59 gram x 20 kr=1 180 kr
1 180 kr
Summa
1 540 kr
Bränslefaktor (1 540 x 2,55=3 927 kr)
3 927 kr
Miljötillägg 250 kr
Summa
4 177 kr