Sv: Fordonsskatt 2011
Jag har främst tre frågor jag brinner för extra mycket vad det gäller bilar:
1. Man ska kunna dela upp fordonsskatten på olika sätt.
2. Reseavdragen till/ från jobbet ska ligga på runt 30:-/ mil.
3. Skatten ska vara lika på bensin kontra dieselfordon eftersom bränslepriset är likvärdigt.
En fjärde fråga kan jag ta med: Skatten på husbilar ska ändras.
Nu har gubben blivit galen, tänker ni nog? Ett ögonblick så ska jag förklara.
Fordonsskattens uppdelning har jag behandlat på annat ställe i forumet. Den frågan är i dagsläget uppe på "högsta politiska nivå". Vet inget resultat än, tyvärr.
Reseavdragen var 2001 16:-/ mil. Priset på bränslet låg på runt 8:-. Alltså ungefär hälften.
Idag ligger avdraget på 18:50 och bränslepriset på ca 14. Min logik säger mig att det ska ligga på runt 30 spänn.
Fakta: Volvo V60 med bensinmotor har ett CO2-utsläpp på 156g/km och en skatt på 1 200:-/år.
Samma bil med den likvärdiga dieselmotorn D3 släpper ut 144g/km med en skatt på 3 213:-/år. (enligt Vi Bilägare)
Jag kommer att kräva svar på varför! Var finns logiken?
Dessa frågor kommer jag att driva politiskt med hjälp av min blivande fru.
Vi är inte politiker men det ska gå ändå om man är tillräckligt envis! Och är det något jag kan lova, så är det det! Envisa är vi - eller ja, ok. Vi är det i alla fall - ibland. Som nu till exempel.
Kan ni därute hjälpa oss med fakta vad det gäller husbilar - utsläpp kontra skatt - så kommer vi även att ta med denna fråga!
För en tid sedan hade vi en lokal riksdagspolitiker (M) på plats tillsammans med en lokaltidning. Tyvärr tyckte reportern att det var mer spännande att han var här i obygden, än mitt budskap och mina frågor. Artikeln blev också därefter.
Mina krav till politikern var svar på de ovan nämnda frågorna. Han lovade att återkomma.
Enligt en tjänsteman på regeringskansliet är det inga problem att ändra en lag - så länge man kan få politikerna att tro, att det är de som har kommit med förslaget!
Vi är väl drygt 6 000 medlemmar. Om jag och min käresta sätter ihop ett mail med frågor/ krav till våra folkvalda, är ni med på att skicka detta också? Dessa måste diarieföras vilket kan ta lite tid för de som får det på sin lott. En sån massa mail går knappast obemärkt förbi!
Vi måste visa vårt missnöje! Och göra det med skärpa!
Partifärg bryr jag mig inte om i detta fallet! Just nu är det de till höger som har rodret och förmågan att styra skeppet i rätt riktning.
Vi har lite annat för oss ett par veckor men sen...
/Lg