Storpontus
FD HBK Medlem
Sv: Ford Transit chassi före 1998
Håller med om behovet att göra det direkt när bilen är ny. Har det väl börjat rosta blir det egentligen aldrig riktigt bra även om det så klart är bättre än att inte göra nåt alls.
Tjockare produkter används knappast inne i balkar och dörrar mm, eller?
Däremot i hjulhus och underrede där det skyddar mot mekanisk nötning.
Själklart behövs båda för att få en fullständig behandlig men skulle jag behöva välja så ser jag den tunna sóm viktigast. Om man endast sprutar tjockt så är risken att kondensfukt innifrån balkar tränger igenom skarvar och spalter och lägger sig under den tjocka där rosten kan gro i godan ro under rätt lång tid innan den tjocka massan börjar svälla och spricka.
På Ambulansen har jag, efter renslipning av underredet, försökt få in linolja i alla skarvar först. Sen målat kallgalv och täckfärg typ mekanlack och slutligen tjockare rostskyddsmedel. I hjulhusen och kompletterat med riktigt tjock massa.
Kvar som sagt att behandla med linolja inne i ramen. Vill göra detta utomhus då det annars blir översvämmning på garagegolvet.
Framtiden får som sagt utvisa hur bra det kommer fungera. En fråga är hur ev. befintlig gammal behandlig inne i balkar reagerar med linoljan
Håller med om behovet att göra det direkt när bilen är ny. Har det väl börjat rosta blir det egentligen aldrig riktigt bra även om det så klart är bättre än att inte göra nåt alls.
Tjockare produkter används knappast inne i balkar och dörrar mm, eller?
Däremot i hjulhus och underrede där det skyddar mot mekanisk nötning.
Själklart behövs båda för att få en fullständig behandlig men skulle jag behöva välja så ser jag den tunna sóm viktigast. Om man endast sprutar tjockt så är risken att kondensfukt innifrån balkar tränger igenom skarvar och spalter och lägger sig under den tjocka där rosten kan gro i godan ro under rätt lång tid innan den tjocka massan börjar svälla och spricka.
På Ambulansen har jag, efter renslipning av underredet, försökt få in linolja i alla skarvar först. Sen målat kallgalv och täckfärg typ mekanlack och slutligen tjockare rostskyddsmedel. I hjulhusen och kompletterat med riktigt tjock massa.
Kvar som sagt att behandla med linolja inne i ramen. Vill göra detta utomhus då det annars blir översvämmning på garagegolvet.
Framtiden får som sagt utvisa hur bra det kommer fungera. En fråga är hur ev. befintlig gammal behandlig inne i balkar reagerar med linoljan