• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford Transit chassi före 1998

F

F.d. 55451

Guest
Min husbil från 1996 fick röda myror' i chassit.
Först en liten bit under framdörrarna och bakskärmar och nu
http://www.husbilsklubben.se/forums/t54732/

Nu har jag gjort 2 st. 25 cm rampar av några gamla plattor/fliser - intermistisk och tillfälligt - men det fungerar.



Nu hoppas jag kunna rengöra husbil med vatten tryck ( 140 bar ) och verktyg.

Pava rostskyt rengöring visades mycket dålig.

PICT4108.JPGPICT4112.JPG

Höjd över terrän : 75 cm framför - 100 cm i bakre.


19122011378.jpgfjernresevedæk.jpg
ledningeretc.jpgvenstrefjben.jpg
19122011384 - Kopi.jpg19122011381.jpg
trykluftogskærm.jpg
Foto: Nokia 3,2 mpix - Konica Minolta GT 35/420
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Har sett värre underreden än denna men det innebär en massa jobb.
Börja med att lossa allt du kan för att det skall bli enklare att skrapa, högtryckstvätta mm utan att skada något. Var försiktig med högtrycket för med den kan du trycka in vatten i träskivor.
Skrapa istället allt du kan, avfetta noga - då behöver du försiktigt tvätta med högtryck - efter att allt sedan torkat så använd en riktigt bra grundfärg helst zinkbaserad och måla slutligen med en tålig lack.
Färg av industrikvalitet och för järnkonstruktioner är att föredra. Avsluta det hela med en riktig behandling invändigt i ram hålrum mm.

Lycka till
Hälsningar Bror
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Ai, ai. ai...

Kjedelig, og desverre uunngåelig om bilen brukes tilnærmet hele året. Er allikevel rimelig bra når man vet bilen din er snart 16 år gammel. Da er det ganske normalt at rust vil komme og vise seg fram.

Jeg håper du finner en god og rimelig løsning for å reparere skadene! Men rust tar tid, mye mer tid enn hva folk tror, men med tid, kunnskap og utstyr så kan alt repareres.

Kan komme med noen tips vi bruker på våre gamle biler som restaureres. Rengjør så godt det lar seg gjøre,, unngå sliping om mulig da dette fjerner materiale, gjerne litt sand/glass blåsning om mulig. Når det er rent og tørt påfør Owatrol. Owatrol kan med fordel påføres med en trykkluft dreven delevaske sprøyte. Da skyter du inn denne penetrerende væsken enda bedre i skjøter og falser. Kjør på iallfall 3 runder med Owatrol, rikelig for det som er for mye drypper bare av. Når owatrol er blitt klebelig(12-24t temp avhengig) så mix opp en boks med 50% Owatrol og 50% Arcanol. Dette pensles på alle flater du kommer til på, 2 - 3 strøk. Når dette er nesten tørt/klebelig kjør på 2-3 lag med ren Arcanol. Dette er meget god overflatebehandling, men tidkrevende. Materialene herder ikke helt ut, så de er alltid seige og sitter godt. På toppen over dette er alltid rusthindrene oljer fornuftig.


:santa-3-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Idag får jag hämta HB för sista gången från Pava - slutbehandling first del.
Faktiskt, lite motvillig behandling.

Gör det själv riktigt till april / maj med Dinitrol.
Flyttar ledningar / slangar etc och sprutor med Dinitrol - även invändigt i ram hålrum. ( tack Bror )

En av mina förebilder, denna årgång (1972?) Jag har sett mer av längs vägarna i Europa.
Kommer från Italien - Roma och parkerade på Charlottenlund Fort (norr om Köpenhamn) under 2008.

Fordgammel.jpg Nokia foto.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Husbil kom tillbaka tillfälligt från proff. karossvärkstad / plåt smeden 3 dagar från inlämningen.
Partiell arbete att göra klart på måndag.
Blinkers och sprinklersystem fungerar inte.
........
- citat från http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/408212

Karosseri-smeden hävdade att han var också stark strom tekniker och ändå kunde inte hitta felet och byttet en blinkande relä - det var inte bättre.
Nu har jag även hittat felet område.
Tip: 12 volt DIREKT fron batteri, på höger sida blink lampa - OK i nätet - 3 x lampar ;)
12 volt på vänster sida - det var felet + gick till marken / stel - men var :confused:
Kanske nära en nyligen plåt svets :rolleyes:

Har någon ett tip för att hitta platsen för övergången.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

På väg att hitta kabelfel till vänster blinkers /avvisar byttes en kraftigt korroderade bas / facket.
Den originale kostar 799, - :msn_weird: och äts upp för snabbt.
Jag gjorde en ny i botten av en gammal syra tank (32 L) - gratis.
För batteri: 70 AH - L: 278 x B: 175 x H: 190 - liten plats ekstra.

08012012409.jpg,.........,08012012410.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

- citat från http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/408212

Karosseri-smeden hävdade att han var också stark strom tekniker och ändå kunde inte hitta felet och byttet en blinkande relä - det var inte bättre.
Nu har jag även hittat felet område.
Tip: 12 volt DIREKT fron batteri, på höger sida blink lampa - OK i nätet - 3 x lampar ;)
12 volt på vänster sida - det var felet + gick till marken / stel - men var :confused:
Kanske nära en nyligen plåt svets :rolleyes:

Har någon ett tip för att hitta platsen för övergången.

Da hittade jag felet i nätet!
En återkommande fel - bara 90% konstant! Tröttsamt arbete.
Jag kopplade ur ledningsnätet för bakljusen - det sitter bakom säkringsdosan.
Borttagen omslag av ledningar, men drygt vänstra framskärmen var svetsade var omvilingen bränns på ledningarna.
Skar av ledningar med 10 cm - nu fungerar det.

ledning.jpg

Nu är det att njuta av "världens bästa husbil"
- och påskyndar själv vedlikehåll och förbättringar.
Undvik dåliga hantverkare :msn_weird: - ta eget ansvar.
Det är min erfarenhet.:msn_wink:

PS. har du interess omkring Ford Transit - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Så kom reparationshandboken.

HaynesFordTransit.jpg

Vädret har inte varit större reparationer.
Jag ser fram emot nyttan av boken.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

När svårt att hitta en ursäkt för inte inte komma igång med rostbehandling av bodel ramen - fyrkantsrör.
Om det måste finnas andra saker än denna utrustning samt en borr med 6,5 mm borr för 5mm slang, jag antar att det är möjligt för alla.

dinitrolspray.jpg

100,- kr

Har också kompressor - men detta verkar tillräckligt effektiva.
Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Kan göra med 5mm hål för Dinitrol slang - det värsta är att borra hål.
Det var de första 2 meter och två hål, som jag kommer att låta stå öppen - men tvingas att notera hur hennes för efterbehandling.

rustskytthul.jpg

Nu har jag endast ca. 10 hål - om det är möjligt att komma till.:oops:
Förhoppningsvis bara en halv dags arbete.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Jag kör med Linolja i hålrum och balkar. Dels för att somliga påstår att den pga mindre molekyler (?) tränger in bättre i skarvar och ner i befintlig rost. Och jag är nog berädd att hålla med om att vanlig Dinitrol gärna lägger sig som ett skinn ovan befintlig gammal rost och om det kan komma fukt någon anna väg, tex genom en skarv, så kan det jäsa rätt bra under rostskyddsmedlet.

Men... den största fördelen är att linoljan är så mkt trevligare att få på kroppen och i ansiktet. Visst svider lite i ögonen men i princip kan du smörja in skinnet med den o kanske ta den invärtes????

Biltema har linolja på sprayburk och större burk för tryckluftspruta.

Jag skulle vilja ha tag i en tryckluftspruta med så där tunn och smidig slang som finns till sprayburkarna. Och gärna att den fick vara lite längre så man inte behöver borra så många hål.....

Nån som har nåt förslag.

(testade med att få dit en tunn slang på en vanlig tryckluftsrostskyddspruta men den var svår att få att stanna kvar. Men kanske hade jag för högt tryck. borde prova med reduceringsventil.

När Ambulansen är färdig skall jag rostskydda rambalkarna invändigt (resen av underredet ar klart) utomhus och kan då överflödig linolja rinna ut. Inga miljöproblem.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

SLANG FÖR SPRAYBURK som jag använder = max. 60 cm användbara längd. ( x 2 - h -v)
SLANG FÖR SPRAYBURK - Best.nr. 8926

- lite dyrt i Sverige.

Jag skal också använda Tectyl tilsammans med Pava - oliebasis.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Min erfarenhet är att linolja gärna torkar efter ett tag, och sedan spricker, det har jag aldrig sett med de tunna hålrumsoljorna från Dinitrol eller Tectyl. :confused:
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Kokt linolja torkar, inte rå. Inte i närheten av lika snabbt i alla fall.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Jo linoljan torkar sakta till en seg hinna, har dock inte sett några tecken till att spricka. Däremot skall man vara försiktig så att den inte torkar in på ställen där man inte vill ha den tex på lacken. närapå omöjlig att få bort då men det tar ju flera dagar innan den har torkat så man har gott om tid på sig.

Däremot har jag sett petroleumbaserad hålrumsvätska torka. Det var i min -74 Pontiac som troligen behandlades -77 när den kom till Sverige som flyttgods. När jag lossade dörrklädseln hade det torkat och delvis lossat och låg som fnas i dörrarnas nederdel.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Måste erkänna att inte ha haft erfarenhet av rostfritt båda hållen - men bättre ingenting.
Egentligen tror jag det beror på hur effektiv behandling - hantverkare tid att bry sig.
Därför har jag tagit saken i egna händer.
Är det dåligt arbete jag gör, kan jag ens göra något åt ​​det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Jo linoljan torkar sakta till en seg hinna, har dock inte sett några tecken till att spricka. Däremot skall man vara försiktig så att den inte torkar in på ställen där man inte vill ha den tex på lacken. närapå omöjlig att få bort då men det tar ju flera dagar innan den har torkat så man har gott om tid på sig.

Däremot har jag sett petroleumbaserad hålrumsvätska torka. Det var i min -74 Pontiac som troligen behandlades -77 när den kom till Sverige som flyttgods. När jag lossade dörrklädseln hade det torkat och delvis lossat och låg som fnas i dörrarnas nederdel.

Jag vet inte vad som användes i den bilen ,kanske linolja? :) Men jag har fordon som behandlades med riktig tunn Tectyl på den tiden, och där finns det definitivt kvar! :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Inne i dörrarna nåt brunaktigt som jag tolkar som tunn men torkad petroleumbaserad rostskydd. Linolja är det nog inte då den i princip är färglös. Man har plockat bort dörrsidorna och sprutat istället för att borra hål och spruta på måfå.

Oavsett vad man använt så har nog behandlignen i stort varit till stor hjälp att bilen är så pass bra skick som den är så jag skall inte klaga. :)

Om det gäller en ny bil så tror jag på de lite tjockare Dinitrol eller liknande så länge det inte finns någon rost, i en äldre bil med troligen en hel del rost i ram och liknande har jag fått för mig att linoljan är bättre, kanske till och med sån där kinesisk olja som har ännu mindre molekyler. lär ju vara betydligt bättre att tränga in i trä än linoljebaserade träoljor.

Framtiden får väl visa hur linoljan åldras, har inte mer än kanske 4 års erfarenhet ännu.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Om man skall rostskydda med riktiga rostskyddsmedel måste man börja med den tunna oljan som kryper in överallt, och stoppar redan påbörjad rost, som ju i princip finns i alla bilar direkt efter utleverans. Sedan lägger man på ett tjockare rostskydd som förseglar och hindrar inträngning av vatten och skräp och hindrar den tunna olja från att avdunsta, annar har man gjort mindre än halva jobbet! :wink:
 
Toppen