• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford Transit chassi före 1998

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Håller med om behovet att göra det direkt när bilen är ny. Har det väl börjat rosta blir det egentligen aldrig riktigt bra även om det så klart är bättre än att inte göra nåt alls.

Tjockare produkter används knappast inne i balkar och dörrar mm, eller?

Däremot i hjulhus och underrede där det skyddar mot mekanisk nötning.

Själklart behövs båda för att få en fullständig behandlig men skulle jag behöva välja så ser jag den tunna sóm viktigast. Om man endast sprutar tjockt så är risken att kondensfukt innifrån balkar tränger igenom skarvar och spalter och lägger sig under den tjocka där rosten kan gro i godan ro under rätt lång tid innan den tjocka massan börjar svälla och spricka.

På Ambulansen har jag, efter renslipning av underredet, försökt få in linolja i alla skarvar först. Sen målat kallgalv och täckfärg typ mekanlack och slutligen tjockare rostskyddsmedel. I hjulhusen och kompletterat med riktigt tjock massa.
Kvar som sagt att behandla med linolja inne i ramen. Vill göra detta utomhus då det annars blir översvämmning på garagegolvet.

Framtiden får som sagt utvisa hur bra det kommer fungera. En fråga är hur ev. befintlig gammal behandlig inne i balkar reagerar med linoljan:confused:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Har gjort en skiss (används för många ändamål) där jag kan se position av de borrade hålen.

bundrammemm.jpg

Det är inte lätt tillgänglig från sidan av resten av ramen.
Var det bäst att alla hål var på ned sidan eller ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4200

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Jeg tykker Bredo har ret, sedan man er hodt op at bruka stålrør til bremsorne, og forlanger cobberør i stellet.

Så må det jo være likedant med gasolrør, da de måste have længere levetid.

Hælsninger

John
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4200

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

Jeg vet godt dette inta har myket med gasolrør at gøra, men hvis man får dom gasoltestat må det være like bra.

Jeg glemte at fråga, hurdan ser stålrørerne ut under rostbehandlingen efter så mange år ? er det derfor at de danske synsmænnen beder om at få renset dem på strategige stæder

mange hælsninger John

som har holdt ved siden af en svenker som absolut ikke havde problemer med grå vaten da det tab løb ud under vognen tvivler på deres tank nogensinde skulle tømmes:confused:

Jag glömde fråga till, ser hurdan Rören ut den hyllade läsningen efter så många år? Det är därför att den danska synsmænnen be att rengöra dem strategige städer

Många hælsninger John

som har hållit bredvid en svenker som absolut inte haft några problem med grå vaten när når vatnet fra bad løb direkte ud på jorden, så deres rør har nok været frostprængt eller tæret op.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ford Transit chassi före 1998

När min husbil har tryckluftfjädring som kan öka chassihöjd med ca. 5 cm över axeln (8 cm bakom) jag måste komma ihåg att stänkskydd måste vara eksta lång.
Mina behövde bytas ut och jag använde resterna från den stora behållaren där botten användes som ett batteri bricka.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/412632
Gratis och så lite popnitar + mellan underläggsbrickor.

staenklapper2.jpg staenklapper1.jpg

Lagen säger att stänkskyddet måste vara minst :confused: cm under centrum av axeln.
Någon som vet exakt?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen