• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg datasimkortet för Europa

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028
Sv: Fogg datasimkortet för Europa

Jeg fik dette svar idag, så det ser jo lovende ud
Fik svar på 1 time , god service
Nu håber vi bare på Frankrig og Tyskland

Hej Marianne,

Tack för att du uppskattar vårt concept!

Vi jobbar hårt på att kunna addera fler länder och har följande klara för denna vår: Irland, Österrike, Italien och Finland.

Både Frankrike och Tyskland är prioriterade men jag kan idag lova några datum, men jag hoppas att vi skall ha klarat att addera åtminstone ett av dem innan sommaren.

Med vänliga hälsningar,

Roger Mobrin
Director Customer Experience
M +46 70 424 7000

Fogg Mobile AB
Eriksbergsgatan 10
PO Box 5126
SE-102 43 Stockholm
Sweden

Fogg - the way you access internet

Hilsen Marianne

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Ursäkta den okunnige men kan man t.ex se SvtPlay med detta kort, är kapaciteten tillräcklig?

Asaf o Anita

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2025

Har fått min fogg simkort idag men hittills har inte lyckats aktivera den i min iPhone 4S ios 6.1.2 :wideeyed:
Är det nån med liknande erfarenhet? Några förslag som kan hjälpa mig?

Tacksam för alla förslag :spinny:
Asaf

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har fått min fogg simkort idag men hittills har inte lyckats aktivera den i min iPhone 4S ios 6.1.2 :wideeyed:
Asaf

Kanske beror det på att simkortet enbart är ett datakort?

Jag har inte provat själv med iPhone men det funkar bra med iPad och Galaxy Camera.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Asaf

Då Fogg enbart erbjuder datatrafik, är jag tveksam till om det funkar i en vanlig smartphone.

I iPad var det bara att följa instruktionen som var med kortet.

//Tommy

Asaf o Anita

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2025

What is Fogg?

Fogg is a global Internet access solution... Use your iPad, tablet, laptop or smartphone...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag testade med en Androidtelefon men misslyckades.
Däremot funkar det med Galaxy Camera som inte har vanlig rösttelefoni.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag tror stenhårt på Fogg.
Har beställt gratiskortet som kommer att räcka om bara England kommer med, kommer Frankrike och Tyskland med så tar jag betalversionen på en gång.

Peter :)

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag testade med en Androidtelefon men misslyckades.
Däremot funkar det med Galaxy Camera som inte har vanlig rösttelefoni.

Mittåt!
Jag lyckades att koppla upp mig med min Androidtelefon men det gick naturligtvis inte att ringa vanliga röstsamtal. IP-telefoni funkar utmärkt!

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Tycker tanken med Fogg är tilltalande, provar sen nån vecka. Men som jag sagt tidigare trots Knarreviks inlägg om att Tre (nätet Fogg använder i Sverige) i test är det bästa för data överföring, jag är inte imponerad utanför storstaden. Jag vet vad du visat hemifrån dej Knarrevik, men här kommer några mätningar via BBK från mej, samtliga mätta inne i husbilen med IPad:

Eurostop Arlanda stad:
FoggArlandastad.jpg

Centralt Solna:
FoggSolna.jpg

Centralt Kristinehamn:
FoggKrhmn.jpg

Hemma hos oss på vischan:
FoggBasv.jpg

Hade man haft som i Solna hade jag varit mer än nöjd...

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag har sålt både tal och data abonnemang sedan ONOFF chockade hela Sverige genom att sälja Nokia cityman 100 (bärbar NMT telefon) för det löjliga priset av 7998:- (listade 25000:- då) ... :twitcy:

Tre är långt ifrån bäst, dålig täckning utanför de ekonomiska "godbitarna", sista operatören jag skulle välja privat för telefoni, urusel kundtjänst (även som återförsäljare).
Men som ren operatör för ett dataabonnemang som det är tveksamt att jag kommer att använda annat än att söka ställplatser i Sverige spelar det ingen roll hur täckningen är i Sverige. Utomlands finns inte tre utan det är roaming med de operatörer Fogg har slutit avtal med. Och för den delen, funkar inte bredbandet när jag är ledig spelar det ingen roll, boken fungerar fortfarande och whiskyn är lika god även om jag inte kan koppla upp mig ;)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är tidningen Mobil som har gjort mätningar med sofistikerad utrustning över hela landet och funnit att Tres datanät (3G) är bäst mycket tack vare högre hastighet. Jag har samma erfarenhet här i Lysekilstrakten där Telia är sämst.

Fogg kommer antagligen att använda Tres nät där det existerar även utomlands.
Vilka andra operatörer som Fogg kommer att använda utomlands står skrivet i stjärnorna.

F

F.d. 52943

Guest

Kanske det var du som sålde på oss våra Eriksson (eller var det Nokia?) 450 biltelefoner a ca 20.000 per enhet - bärbar batterienhet/mottagare som monterades i bagaget och lur på instrumentbrädan. Luren kunde tas loss och hängas på batteripacken med axelväska - vägde ett antal kilo! Dyra som kvicksilver var dom i alla fall.

Men vi här uppe i Norden var vi långt före resten av världen med NMT 450 mobiltelefonin.

Glömmer aldrig första gången jag hade en amerikan från huvudkontoret i bilen, och han vägrade tro på att man kunde koppla ut sig på telefonnätet automatiskt från bilen. Han var helt övertygad om att det måste finnas en bemannad radiostation - typ vhfnätet - som kopplade samtalen vidare ut på nätet.

Hans min, när jag slog 011801, räckte honom luren, och bad honom slå sitt hemnummer i Kalamazoo, och hustrun svarade yrvaket, (mitt i natten i Kazoo) var helt obetalbar....

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Det är tidningen Mobil som har gjort mätningar med sofistikerad utrustning över hela landet och funnit att Tres datanät (3G) är bäst mycket tack vare högre hastighet. Jag har samma erfarenhet här i Lysekilstrakten där Telia är sämst.

Vilka andra operatörer som Fogg kommer att använda utomlands står skrivet i stjärnorna.

Jag vet att det är en seriös mätning, men det hjälper inte, hemma hos oss (4 km bilväg från E18) kan jag köpa det men inne i Kristinehamn... Men jag kan inte säga att nån annan är bättre. Hemma hos oss går inte Telia heller. Tycker bara det är dåligt i en stad längs med E18...

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Testerna är gjorda där det finns folk, inte där man vill kunna använda telefonerna.
Som säljare av alla abonnemang är det ganska enkelt.. Ställ dig själv denna fråga:
Vill jag sälja något som jag vet att kunden kommer att komma in och klaga på ? Som kommer att göra att jag måste ringa till kundtjänst - spendera ~30 min på att försöka säga upp ett abonnemang för att det inte fungerar där kunden vill använda det ?
Dessa tester har funnits hur länge som helst, vi säljare som har gratis demoabonnemang, kan testa och ringa gratis men hur kul är det när det inte fungerar ?
Jag kan bara svara för Dalarna, men om man är nöjd med att det bara fungerar i tätort så - Ja, det fungerar suveränt, och är skitsnabbt. Problemet är att jag bor inte i tätort.
Tre och Telenor slåss om titeln sämst, Tele2 & Telia fungerar likvärdigt, kanske övervikt för Telia som har ett mycket väl utbyggt 900MHz nät (med EGDE (höghastighetsdata i GSM nät)).

Så länge diskussionen gäller GSM/3G gäller gamla sanningar, I 4G är det nya allianser. Tele2/Telenor samarbetar nu och Telenor hjälper till och får tillgång till Tele2's infrastruktur. Från att vara sämst (Tre roamade in på Telenors 3G nät när dom inte hade täckning, därav liknande täckning i 3G) så börjar Telenor bli en aktör att räkna med när det gäller 4G, framförallt vad gäller mobilt bredband.

Jag gillar fortfarande Fogg, fast inte för täckningen i Sverige utanför möjligheterna utomlands,

Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Sverige är ju skitsamma. Problemet är givetvis att få rapporter från hur det funkar i danmark och england. Nån som vet?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag gillar fortfarande Fogg, fast inte för täckningen i Sverige utanför möjligheterna utomlands,

För egen del vill jag kunna använda abonnemanget även på hemmaplan. Det blir lite dyrt att betala 1200 kr/år för att använda det under någon månad på utlandsresa.

Man kan ju hoppas att uppkoppling i framtiden även kommer att ske via LTE (4G).

Toppen