• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flugspö

F

F.d. 7282

Guest
Tänkte börja med flugfiske, är det någon ide att köpa ett färdigt kitt på Claes Ohlsson eller Jula för ca 1500 kr eller är det bortkastade pengar ?

Har tittat på blocket på beg men har svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt.
Har inte varit i någon sportfiskeaffär än....

Kan någon ge råd till en nybörjare.

// Pär
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flugspö

Hej

Kul att ni tänker börja flugfiska. Jag har fiskat fluga över 30 år, och är medlem i Linköpings Flugfiskeklubb. Ni skulle ha kommit med det här tidigare på året så hade vi kunnat ordna en träff där ni fått låna grejor av mig och testat. Vad ni gör så köp inte flugfiskeutrustning på Jula, ni kommer att bli besvikna. Jag rekommenderar att ni går en kurs, det är inte lätt att lära sig kasttekniken själv. Är ni i närhetan av Linköping så kontakta mig så ordnar vi en grundkurs på direkten.

Magnus
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Flugspö

Hej

Kul att ni tänker börja flugfiska. Jag har fiskat fluga över 30 år, och är medlem i Linköpings Flugfiskeklubb. Ni skulle ha kommit med det här tidigare på året så hade vi kunnat ordna en träff där ni fått låna grejor av mig och testat. Vad ni gör så köp inte flugfiskeutrustning på Jula, ni kommer att bli besvikna. Jag rekommenderar att ni går en kurs, det är inte lätt att lära sig kasttekniken själv. Är ni i närhetan av Linköping så kontakta mig så ordnar vi en grundkurs på direkten.

Magnus
Hej Magnus
Varför inte den 10/10 i Hökensås.Du har ca 31/2 tim dit ?Vore kul.
Jag står på gatan och övar och i trägården.Suget fin där men tiden av sätter jag aldrig.Har aldrig fått lära mig riktigt.Så det finns behov.
Förslag: Vi kan ju skramla till uppehället(Campingen)det får bli kursavg.
Om vi blir 4-5 lärlingar så blir det en 50-70 var har du tur så blir det över till lite diesel.Vad säger du om det ?
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Flugspö

Hej Magnus
Varför inte den 10/10 i Hökensås.Du har ca 31/2 tim dit ?Vore kul.
Jag står på gatan och övar och i trägården.Suget fin där men tiden av sätter jag aldrig.Har aldrig fått lära mig riktigt.Så det finns behov.
Förslag: Vi kan ju skramla till uppehället(Campingen)det får bli kursavg.
Om vi blir 4-5 lärlingar så blir det en 50-70 var har du tur så blir det över till lite diesel.Vad säger du om det ?

Bra idé, jag är med på både kurs och skrammel.

Anders
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Flugspö

Håller med att det är kul att det finns intresserade som vill börja med detta underbara sätt att fiska. Jag har också hållit på i ca. 30 år med både flugfiske och flugbindning.
Bästa sätt är som nämns att gå en kurs eller ha en erfaren fiskare som handledare.
Köp inga billiga set utan prata med en sportfiskehandlare som kan plocka ihop ett bra set till ett hyfsat pris.
Mitt tips, lägg inte för stora pengar på flugrullen. Det har gått ganska mycket mode i rullarna senaste åren och det har speglat sig i priserna.
Fluglinan däremot kan man lägga en extra slant på.
Lycka till alla som ska börja, vänta bara tills den första fisken har tagit flugan... då är både fisken och ni fast...
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Flugspö

Tyvärr så kan inte vi 10 okt. Den dagen fyller våra tvillingtjejer 35. Sorry. Annars så har vi en dotter i Linköping vilken vi hälsar på ibland. Om vi tagit husbilen så har vi stått på Glyttinge. I andra fall har vi bott hos dottern. Skulle det bli en träff vid annat datum så är vi intresserade!
MVH BOH o AMI HBK681
 

flycn

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022
Sv: Flugspö

Hej

Jag kan inte den 10/10 det vore bättre att ordna en träff i maj.
När det gäller utrustning så är mitt tips att besöka Flugfiskemässan eller Sportfiskemässan. Där brukar det finnas bra nybörjarpaket som inte kostar skjortan. Flugfiskemässan är som regel alltid på Älvsjömässan, Sportfiskemässan brukar vandra runt till olika platser i Sverige, senast var den i nya mässhallen i Kista. Mässorna är alltid i mitten till slutet av mars.
Om ni vill testa att binda egna flugor, så kan jag låna verktyg från flugfiskeklubben. Bindningsmateriel kan jag hålla med, har massor i gömmorna. Jag kan också skicka ut en fråga bland medlemmarna i Linköping Flugfiskeklubb om det är någon som har begagnade spön och rullar som de vill bli av med, naturligts till lågt pris.

Magnus
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Flugspö

Mycket synd tycker jag.
Blir väll o trassla vidare på gatan till grannarnas förtjusning.
Kan ni inte bestämma ett datum så att man kan rätta sig efter det.
För min del är det alltid en hel del planering när jag ska fiska eller andra aktiviteter.Än har vi det inte så att man bara packar o sticker.Packat stor husbilen alltid med fiskegrejer men oftast så hamnar man vid sundet eller på Öland.Nära och bra.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Flugspö

Tänkte börja med flugfiske, är det någon ide att köpa ett färdigt kitt på Claes Ohlsson eller Jula för ca 1500 kr eller är det bortkastade pengar ?

Har tittat på blocket på beg men har svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt.
Har inte varit i någon sportfiskeaffär än....

Kan någon ge råd till en nybörjare.

// Pär

Du kan pröva på Lennart Bergqvist Flugfiske - Sveriges största leverantör för flugfiskare
Ligger i sävedalen.Lite dyra kanske men vet vad dom talar om.Där kan du oxå provkasta











"Bergqvist"
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Flugspö

Fick ett bra flugfiskeset av mina barn för 8 år sedan. Detta "kit" har legat i källaren sedan dess och tankarna har varit många att jag skulle koma igång. För två veckor sedan gick jag en endagskurs och har sedan dess tränat kast hemma på gräsmattan, dels ensam och med en kurskollega. Var nu i helgen i Harasjömåla och fiskade, tja jag försökte, kasten blev lite si och så. Såg stor öring som vakade bara några meter från den plats där jag stod, adrenalinet fick fart precis som mina kastnävar! Ingen fisk men jag är helsåld på detta. Vill väldigt gärna vara med på en träff framöver. Kan verkligen rekomendera Harasjömåla, gå in på deras länk och titta....skitfiske på er alla :twitcy:
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Flugspö

Tänkte börja med flugfiske, är det någon ide att köpa ett färdigt kitt på Claes Ohlsson eller Jula för ca 1500 kr eller är det bortkastade pengar ?

Har tittat på blocket på beg men har svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt.
Har inte varit i någon sportfiskeaffär än....

Kan någon ge råd till en nybörjare.

// Pär
Nu n'r ja såg priserna på flugspöna så är dom i övre prisbilden,finns billigare och mycket bra grejor.Men dom har kastar kurs med bra pris
 
F

F.d. 52928

Guest
Sv: Flugspö

Hej, måste ju bara svara på detta eftersom vi jobbat med flugfiske i 40 år nu. Vi har Bringséns Sportfiske i Mörrum, där vi lärt många att kasta med flugspö, givetvis tar vi inget betalt för detta och det är heller inget "köptvång" i vår butik, men om ni har intresse av det hjälper vi er gärna med en perfekt komponerad utrustning - om det är något vi kan så är det just flugfiske! - och det är viktigt att spö och lina passar ihop. Rullens roll är utan betydelse vid kast, (med undantag för vikten) men när fisken tagit flugan och rusar blir faktiskt rullen nästan viktigast, så med andra ord, allt måste vara rätt balanserat! Att köpa rätt från början blir alltid billigast!
Välkomna om ni har vägarna förbi Mörrum i blekinge, vi har öppet året runt. Tel. 0454-507 50.
Lena & Berne Bringsén
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Flugspö

Hej, måste ju bara svara på detta eftersom vi jobbat med flugfiske i 40 år nu. Vi har Bringséns Sportfiske i Mörrum, där vi lärt många att kasta med flugspö, givetvis tar vi inget betalt för detta och det är heller inget "köptvång" i vår butik, men om ni har intresse av det hjälper vi er gärna med en perfekt komponerad utrustning - om det är något vi kan så är det just flugfiske! - och det är viktigt att spö och lina passar ihop. Rullens roll är utan betydelse vid kast, (med undantag för vikten) men när fisken tagit flugan och rusar blir faktiskt rullen nästan viktigast, så med andra ord, allt måste vara rätt balanserat! Att köpa rätt från början blir alltid billigast!
Välkomna om ni har vägarna förbi Mörrum i blekinge, vi har öppet året runt. Tel. 0454-507 50.
Lena & Berne Bringsén

Hej
Jag undrar har ni någon hemsida?
 
F

F.d. 52928

Guest
Sv: Flugspö

Hej, vi är några husbilar som tänkte besöka Harasjömåla fiskecamp www.harasjomala.com den 24-25 oktober, passar det med lite kastinstruktioner då? Klicka in er på deras hemsida och se vad dom har att erbjuda.
Hälsningar Lena & Berne
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Flugspö

Flugfiske måste vara uppfunnet av en Engelsman.....
Det är bara en ö-bo som kan krångla till det på det sättet för att få nåt att lägga i grytan. Se bara vad dom mera har "berikat" världen med: Vänstertrafik, Hästpolo, Cricket, Tum-mått, Lucas elsystem, Golf, etc..
Calle
 
Toppen