• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Lagom arbetslöshet = lagom inflation - Liten arbetslöshet = hög inflation - Stor arbetslöshet = liten inflation. Dette må vaere en av nationalekonomins grundlover!

Skulle oljemiljarderna brukes nu så måste inflationen i Norge öka!

Motsäg mig den som törs! :wink:

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lagom arbetslöshet = lagom inflation - Liten arbetslöshet = hög inflation - Stor arbetslöshet = liten inflation. Dette må vaere en av nationalekonomins grundlover! Skulle oljemiljarderna brukes nu så måste inflationen i Norge öka! Motsäg mig den som törs! :wink: Jappe

Men Jappe, hur tänker du nu?
Om vägarna byggs med avgifter eller med oljemiljarder har väl ingen inverkan på arbetslösheten?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Järnvägar, det gick snabbt! Oljemiljarderna kan ge upphov till "slöseri" i form av ökat statligt finansierat (med allt vad därav följer) vägbyggande m.m. (försvinn från tangentbordet, Millan!) vilket får till följd att arbetslösheten minskar, vilket ger ökad inflation. Enkelt, va!

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är första gången jag hör ordet "slöseri" i samband med vägbyggande.

Dessutom är inte vägbyggen särskilt personalkrävande.

Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej på Er alla.
Snart blir det ordning på betalningen för E6an. När ni passerar Göteborg blir det att betala för alla. Detta startar 2012 och priset blir minst 80 kr för en personbil. Det är givetvis en miljöavgift men där hjälper inga gröna märken eller dyl Alla skall betala för ny tågtunnel och dyl.
När sedan andra städer som Strömstad och Uddevalla Halmstad mfl. ser detta så kommer nya avgifter säkert snart.:(

F

F.d. 6615

Guest

Hej alla Norgeresenärer!
Åkte själv upp till Lofoten för två år sedan och hade inga problem med betalningar.
Det här med att man får fakturor på småsummor, detta är inte bara Norge förunnat.
Får själv fakturor på 10:- resp. 20:- för vägtullar i Stockholm.
Man kan ju undra vad administrationen är för varja faktura?
Norratorp

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Lagom arbetslöshet = lagom inflation - Liten arbetslöshet = hög inflation - Stor arbetslöshet = liten inflation. Dette må vaere en av nationalekonomins grundlover!

Skulle oljemiljarderna brukes nu så måste inflationen i Norge öka!

Motsäg mig den som törs! :wink:

Jappe

Det finns nationalekonomer som ifrågasätter just dessa samband (som om jag minns rätt illustreras i den s.k.Phillips-kurvan) även om teorin har varit en "sanning" relativt länge. Men dessa ekonomer läser nog inga inlägg på HBK, eller?

F

F.d. 27056

Guest

Tänk vad olika man kan uppleva saker. Har själv varit på norge semester två gånger i år och jag har inget autopass utan kör förbi och inväntar faktura hem. Fick förra veckan en från norge, 72 kronor var jag skyldig...ingen straff avgift..bara betala och va glad. Likadant förra året...inga problem alls.
Sen kan jag hålla med om att systemet dom har är oförskämt..ta ut så höga kostnader när det inte finns några alternativa vägar. Särskilt färjepriserna är rent "kriminella".

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När Göteborg inför trängselskatt den 1 januari 2013 undantas utlandsregistrerade fordon vilket innebär att norrmännen slipper skatten. De likställs i skattehänseende med utryckningsfordon som också slipper betala.

Undrar om det räcker med att sätta blåljus på taket när vi kör i Norge, för någon befrielse från trängselskatt/bompengar lär vi svenskar väl inte få annars?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Med dålig erfarenhet från märkliga betalstationer i Norge (vilka norska turistbyron i Stockholm menade var olagliga :confused:) som renderade i en faktura från London som som skulle överklagas till Bryssel :confused::confused: så drar vi oss för att åka dit igen.
Därför undrar jag om det går att få tag i en karta som visar vilka vägar som är avgiftsbelaggda.
//Conny

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hei her er oversikt over norske bomstasjoner
AutoPASS
Hej!
Tycket inte att jag får så mycket hjälp då det förutsätter att jag har en god uppfattning om norges geografi, en bra karta och datorn uppkopplad när jag kör.
Sedan undrar jag om den sidan upptar alla betalvägar i Norge eller bara en kategori?
Och finns det ingen karta att få tag i?
//Conny

H

Husbilgolf

Guest

Hej! Jag hoppas ni åker på flera Norges-semester oavsätt landets tråkiga vägnivå. Bättre väger ser ut till att bli pri 1 framåt om man skal lita på transport ministeren. Men det tar minst 20 år på att nå svensk nivå.
Vägtullarna är primärt på de "store" vägarna och skylten "BOMPENGER" berätter att du kan åka över på en mindre väg om du vill undvika tullen. Om du kör med GPS kan du bestämme om du vill unngå tull-väger.
Själv skal jag till Barents hav i somras, men jag åker via E4an, kortare och snabbare!

Kung-rane

HBK Medlem
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2025

På en alkovbil bör den sitta i nederkant annars halvbra funktion bara att hämta ut nytt fäste gratis på bensinstationen inanför gränsen trevlig sommar MVH Kurt

Toppen