• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Vi körde i sydnorge nu i sommar och passerade ett antal betalportaler.
Nu väntar vi med spänning på fakturorna.
Vet inte om det är olika system vi körde till Oslo då stannade vi och betalade killen i lucka menade att man inte ska smita igenom utan sådana brobizz...då får man straffavgift...men det var för sent bara och vänta på räkningen..
 
F

F.d. 52984

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Vi körde kustvägen upp till Narvik i början av juni i år. Körde en massa betalvägar som var automatiska. Frågade en Norrman hur man skulle betala o fick svaret att det kommer en faktura. Har fortfarande inte fått någon! Kanske dom har missat. Svinesundsbron var gratis för brovakterna strejkade.
Bosse
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Vi körde kustvägen upp till Narvik i början av juni i år. Körde en massa betalvägar som var automatiska. Frågade en Norrman hur man skulle betala o fick svaret att det kommer en faktura. Har fortfarande inte fått någon! Kanske dom har missat. Svinesundsbron var gratis för brovakterna strejkade.
Bosse

Den kommer säkert. Jag vill minnas vi fick en faktura på 24 norska i oktober. Vet inte var den var registrerad. Kanske i Oslo. Vi var inne där en sväng.
Vi åkte från Storlien till Trondheim. På den biten betalade vi kontant i två betalstationer med ett par mils mellanrum. Sedan for vi över bergen och färjor till just Bergen. Vi såg inga fler betalstationer någonstans.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Man kan ju undra om det kan löna sig att inkassera några tior i efterskott?
Troligen inte! Det retar ju folk och i synnerhet turister med dessa betalstationer.

Jag kan förstå att man vill ha betalt för vägunderhåll på små fjällvägar där man tar betalt på stället i en låda men det här systemet med fakturering i efterskott ger bara Norge dåligt rykte.

Synd på ett sånt vackert land!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Det är väl så, att om dom inte inkasserade skulle det snabbt sprida sig att man inte behöver betala, och då skulle ingen göra det? :wideeyed:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Hei Håkand! I så fall må du plukke av brikken/transponderen, eller risikerer du å betale dobbelt. Mvh!

Vi har aldrig haft någon Brobizz, tycker det verkar enklare att låta oss bli fotade och sedan betala en faktura i efterskott.
/Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Vi har aldrig haft någon Brobizz, tycker det verkar enklare att låta oss bli fotade och sedan betala en faktura i efterskott.
/Håkan

Brobizzet skaffar man för att åka Öresundsbron då man tjänar in det på en resa.

Som bonus kan man använda det i tex Norge där det underlättar vid betalstationer och t.o.m. ger lite rabatt.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Husker ikke en gammel mann feil, forholder det seg slik: De norske bomselskapene inngikk for noen år siden en avtale med sine kolleger på kontinentet. Franskmennene får oversikt over franske syndere i Norge og krever så inn det utestående - og får beholde pengene.

De norske selskapene krever inn de norske syndernes manglende betaling i Frankrike m.fl. - og får beholde pengene. Poenget er at det jevner seg ut i det lange løp. Og at ingen skal tro a de kan slippe fra sine forpliktelser til norsk vegbygging ved å rase igjennom bomringene uten å stoppe slik en del utenlandske yrkessjåfører tydeligvis var overbeviste om.

Dette er en milliardindustri. Det skal vi alle være glade over. Norsk vegstandard ligger fortsatt flere tiår bak Sverige, Finland og Danmark. Å hente inn forspanget, er en kjempeutfordring. Men Sverige har for få syndere og ligger så nær Norge, at norske inkassoselskaper klarer jobben. Tror du det ikke, så la være å betale. Hvis du tørr... :)Mvh!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Dette er en milliardindustri. Det skal vi alle være glade over.

I Sverige bygger vi ut E6 genom Bohuslän för miljardbelopp för att främst tillgodose den norska transittrafiken.

Jag undrar vad norrmännen skulle säga om de skulle tvingas betala på ett antal betalstationer på bl.a. E6 genom Sverige?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Man får nog ta seden dit man kommer, eller så kan man alltid välja andra destinationer. Även i Norge kan man komma gansga lindrigt undan med lite planering.

För egen del blir det i alla fall fler Norgeresor, att det kostar förvånar egentligen inte alls, i alla fall om man betänker under vilka omständigheter man bygger vägar, berg, berg och åter berg, och då blir det oftast smalt och mängder med tunnlar.
(Undrar om inte Hallandsårtunneln skulle varit klar för flera år sedan om normännen byggde tunneln.)

Vad som däremot stör mig är de opropotionerliga avgifterna när bilen väger över 3,5t eller, och, är längre än 6 meter.
Ex.
Atlanthavstunneln 85:- resp. 390:-
RV 544 Halsnöysamb 100:- resp. 320:-
E39 Trekantsamb. 85:- rep. 270:-
RV5 Sogndal-Fjaerl. 180:- resp. 520:-

:mad:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Vad som däremot stör mig är de opropotionerliga avgifterna när bilen väger över 3,5t eller, och, är längre än 6 meter.

När man läser "Riksregulativet for ferjetakstar" ser man att fordon 6-7 meter har mer än dubbel taxa jämfört med fordon <6 meter. Efter 7 meter stiger inte taxan så snabbt.

ferje.jpg
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Jag har haft BroBizz några år och har den ansluten till Easy Go
Så jag har inga problem i Norge furutom Matpriserna men man får ju bunkra upp
före resan !
HBK 5081

:mh4:
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Hei Anders! Vi norske ville selvfølgelig klage og sutre over å måtte betale i Sverige, slik vi gjør hjemme også. Men så enkelt som at det er av hensyn til nordmennene at svenske myndigheter bruker sine skattekroner på å bygge ut E6, tror jeg ikke det er. Det er snarere slik, antar jeg, at det er av hensyn til svensk eksport - og import: Hvordan skal man ellers få levert volvo'ene? Og få fisk til matbordet og bensin til husbilene? Og hvor skal ellers Husbilsklubben medlemmer reise når de skal oppleve noe vakkert? Det er godt med et alternativ til Moseldalen. :)
Mvh!

PS: Ja, forskjellen i fergetakstene er grove. Det jobber de norske campingorganisasjonene med, foreløpig uten synderlig hell. Det minner meg om forskjellene over Storebæltbroen, og er en viktig grunn til at jeg kjører en bil under 6 meter. DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

En opplysning til decker. Bommen i Fjærland blir fjernet 26.november 2010. Så noe positivt skjer det på bomfronten.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Hei Anders! Vi norske ville selvfølgelig klage og sutre over å måtte betale i Sverige, slik vi gjør hjemme også. Men så enkelt som at det er av hensyn til nordmennene at svenske myndigheter bruker sine skattekroner på å bygge ut E6, tror jeg ikke det er. Det er snarere slik, antar jeg, at det er av hensyn til svensk eksport - og import: Hvordan skal man ellers få levert volvo'ene? Og få fisk til matbordet og bensin til husbilene? Og hvor skal ellers Husbilsklubben medlemmer reise når de skal oppleve noe vakkert? Det er godt med et alternativ til Moseldalen. :)
Mvh!

Merparten av den tunga trafiken på E6 i Bohuslän är transittrafik till och från Norge med polska och andra öststatslångtradare. Det är inte ovanligt att det ligger ett tiotal i följe. Hela dygnet.

Numera är det inte många Volvobilar som exporteras till Norge och inte SAAB heller.

Bensin och diesel får vi från Preemraff utanför Lysekil och råoljan kommer med tankers.

Den fisken som vi inte fiskat själva kommer kanske via E6 från Norge genom Bohuslän.

Eftersom jag kör E6 nästan dagligen så vet jag att minst varannan personbil är norsk men det är vi glada för, grensehandeln inbringar ju en och annan krona i skattepengar.

Summan av kardemumman är alltså att E6 genom Bohuslän är mer till nytta för norrmän än svenskar.

Trots allt besöker jag Norge varje år för att få uppleva den norska fjällvärlden men då kör jag andra vägar än E6 genom Bohuslän.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Men det er jo slik, Anders, at alle land er avhengige av naboene. Sverige har alltid vært vår viktigste handelspartner, og er viktigere for oss enn Norge er for Sverige. Dine argumenter kan snus mot deg, tror jeg: Hvor stor del av danskenes investeringer i Øresundbroen ble gjort av hensyn til svenskene? Det virker som, jeg håper jeg tar feil, at du irriterer deg så mye over de polske trailerne at adrealinet stiger? Det er slik, skjønner du, at uten E6 og de øvrige hovedvegene mellom våre to land, vil vi igjen måtte anvende sjøtransport til og fra kontinentet. Hvem ville lide av det? Både Norge og Sverige. Begge ville miste en av sine viktigste handelsforbindelser. Nei, takk du Gud hver gang du kjører E6 for alle norske oljekroner som ruller inn i Det gamla og fria gjennom den. Du ville ha bodd i et fattigere land uten den og jeg ville ikke fått mitt billige svenske kjøtt på Nordby. Men nå er vi langt utenfor trådens emne, skal vi gi oss? Mvh!
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Det er slik, skjønner du, at uten E6 og de øvrige hovedvegene mellom våre to land, vil vi igjen måtte anvende sjøtransport til og fra kontinentet. Hvem ville lide av det? Både Norge og Sverige.

Jag är helt enig med dig att bra vägförbindelser gagnar båda parter.

Det jag irriterade mig på var att Norge tar ut avgifter på ett trettiotal vägavsnitt och sedan i vissa fall skickar faktura på några tior. Det är naturligtvis helt olönsamt. Jag är övertygad om att ökad turism kommer att inbringa mer intäkter än de förhatliga väg- och färjeavgifterna.

Många länder har vägavgifter men där finns ofta större valfrihet att använda alternativa vägar.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Det är naturligtvis inte bra att ett land ensidigt tar ut vägavgifter. Frågan är om Sverige borde införa avgifter eller om Norge borde avskaffa sina?

Jag tror på det senare alternativet.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

Hei igen! Siste innlegg i denne tråden fra min side, håper jeg. Hvordan man skal finansiere vegbygging, er et politisk spørsmål. Man må gjerne mene at alt bør dekkes av skatten. Det gjør ikke flertallet på Stortinget. Det går for en løsning der brukerne også betaler til anlegget er betalt. Så blir bruken gratis, også for svenske husbiler og polske vogntog. Noen av selskapene har funnet ut at de tjener på å sende regning i posten fremfor å betale lønn til vaktpersonal. Dem om det. Mvh!

PS: Et minikurs i norsk økonomi. Oljeinntektene er for store til at vi kan bruke alt nå, derfor sparer vi dem på det internasjonale aksjemarkedet til kommende generasjoner. Økonomene frykter ensidig norsk inflasjon hvis milliardene brukes nå. Men når brukerne delfinansierer veganleggene, kan vi bygge raskere ut uten å ødelegge økonomiene. Og det trengs. Det er kanskje det perspektivet som ikke er enkelt å huske når regningene dumper ned i postkassen. For å si det slik: Vi er alle ofre for den rike, men lillle nasjons problemer. Husk alltid at alt ikke er like enkelt som det synes. :) DS
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fler Norgesemestrar - tveksamt?

PS: Et minikurs i norsk økonomi. Oljeinntektene er for store til at vi kan bruke alt nå, derfor sparer vi dem på det internasjonale aksjemarkedet til kommende generasjoner. Økonomene frykter ensidig norsk inflasjon hvis milliardene brukes nå. Men når brukerne delfinansierer veganleggene, kan vi bygge raskere ut uten å ødelegge økonomiene.

OK! Vi avslutar debatten men jag har svårt att se att ett lands utbyggnad av sin infrastruktur kan öka inflationen?
 
Toppen