• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flavorwave ugn

F

F.d. 55272

Guest
Jag sitter här och tittar på reklam-TV. Där har de en ugnsliknande "mojäng" som heter Flavorwave. Det mesta där är väl skräp men om det ligger någon sanning i reklamen vore det en toppengrej för oss husbilsåkare som ibland har el kopplad.

Finns det någon i klubben som har provat ugnen????

Länk till hemsidan: Flavorwave Oven® Turbo - Tvins.com

Hlsn.
Evert H
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 346

Guest
Sv: Flavorwave ugn

Hej! Jag såg också reklamen idag. Den verkar faktiskt ganska bra. Undrar hur många Watt den är på?

Anders :):):):):):):)
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Flavorwave ugn

Om produkten är lika dålig som stavningen i broschyren skulle jag avstå från ett köp. Jag hittade 4 slarvfel inom 10 sekunder... bl. a. "Unsbaka".
Man drar gärna slutsatsen att det är oseriöst när det inte ens finns tid över (kanske pengar) att låta granska reklammaterialet.
Annars verkar produkten lovande. Man skulle gärna vilja veta lite mera om vikt storlek och energibehov.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Flavorwave ugn

TEKNISKA DATA
VIkt: 9,5kg
Skålens diameter: 30, 5 cm
Skålens kapacitet: 11 liter
Skålens djup: 16,7 cm
Intervall för tillagningstemp.: 150°F- 500°F(65°
Spänning/frekvens: 110 V/120 V - 60
220V/240V - 60Hz
Effektförbrukning: 1300 W

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Flavorwave ugn

Kanske kan vara en intressant pryl att ha med i husbilen om man har tillgång till el, eller vill starta upp elverket. Men det kan nog vara en bra idé att vänta något halvår, då går den nog att köpa på Överskottsbolaget eller Rusta till halva priset, eller ännu lägre.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Flavorwave ugn

Jag har ingen koll på den men på Elmia mässan så gick vi även med i MHF Camping ( har varit medlem i MHF sedan 1974 men då i MHF ungdom ) och då fick man en Omnia ugn och den fungerade kalasbra att göra potatisgratäng i och den ställer man ju bara på gasolplattan .
Kika på den i länken .
Omnia Sweden - Ugnen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Flavorwave ugn

Jodå, Omnia känner vi till. Frågan i denna tråd gällde en elektrisk ugn som heter Flavorwave. Har någon provat den???

Evert H
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Flavorwave ugn

Jo jag såg detta men tänkte om ni inte hade inte tillgång till el eller om man hade en inverter som inte funkade på så hög effekt .
Jag förmodar att gas har ni alltid med er .
 

Per&Laila

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2024
Sv: Flavorwave ugn

Jag såg reklamen på denna ugn nu på morgonen.tänkte kolla om det är någon som provat.resultatet var nästan för bra för att vara sant.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Flavorwave ugn

Man kan undra hur det är med garantin.
På ett ställe skriver man 1års begränsad garanti, o på ett annat ställe 2års begränsad garanti.
Undrar vad dom menar med begränsad ??
Verkar nästan inte seriöst som sagt....

Roger
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Flavorwave ugn

Ja har inte provat denna ugnen, men jag har på Överskottsbolaget köpt en liten ugn (Severin) den kostade bara runt 300 kr.Den fungerar perfekt, det köpet har jag inte ångrat.
Lena
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Flavorwave ugn

Jag tycker om att laga maten i smör och olivolja på gasspisen för att berika smaken av köttet, så det blir inget köp för min del. Men smaken är bekant som baken - delad!

Erling
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Flavorwave ugn

I november efterlyste jag någon med erfarenheter av Flavorwave-ugnen som det görs reklam för på TV och som skulle vara en utmärkt ugn för t.ex. husbilen. Nu har det gått några månader. Har någon nappat på erbjudandet och hur gick det sedan? Vore kul att veta vad den går för.

Hlsn Evert H
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Flavorwave ugn

Nu har jag lite erfaring att komma med. Har haft en sedan agusti 2008.

Mina erfaringar är bara av det goda. Men, när jag läser vad amerikanerna skriver om både plus och minus, så kan det ju komma problemer med värme elementer som inte vill fungera efterhand?

Har nu användt den både hemma och i husbilen säg ca 20 gånger. Att man får prova seg fram till ungefärlig tid till att maten är klar, är väl något som gäller egentligen alla ugnar. Ingen är ju seg lik.

Men, med lite erfaring och bruk så har jag börjat få lite koll på det.

Det jag tycker om är den enkla bruken. Den snabba värmen som kommer, och att den cirkulerar varmluften i glas skålen så bra. Inte en ända gång att maten har blivit ojämnt kokt, stekt.

Har lagat kotletter, kyckling, värmt bullar efteråt till kaffen. Och lite annat av köttretter.

Det man som nybörjare med ugnen gör fel är nog att man kokar, steker maten för länge. Det medför att för mycket av fettet rinner ut ur matprodukten. Därmed blir maten allt för torr. Dessutom så är ju smaken oftast förknippat tillsammans med fettet.

Flavor Wave ugnen lagar maten innifrån och ut. Det medförer att fettet rinner ut en hel del från matprodukten. Så på så sätt är ju detta ett fint sätt att laga mat som ochså är slankande. Du behöver heller inte använda deg av extra fett i pannan eller på matprodukten. Smaken kommer fram ändå om man nu bara ser till att inte koka, steka för länge. Allt detta får man helt enkelt lära seg själv efter bruk. Ungefär hur lång tid det tar?

Jag har köpt en rund ugnsform som man kan ha i bottnet. Då slipper man ha all den fettet flyttande i glas skålen. Lättare att göra rent då. Men, tror nog som jag ochså har gått tillbaka till, att skippa det. Det känns att varmluften får cirkulera bättre då helt enkelt. Fast tror nog det är mera på känn från min sida än rent fakta. Blir nog lika god resultat ändå.

Maten kan man ha på runda grillstativ inuti glas skålen. Dom kan man ha i olika höjder och därmed få plats till att laga större portioner eller olika rätter. Men det går lika bra att använda seg av olika ugnsformar. Runda helst förstås. Baka skall ochså gå lika bra som i vilken varmluftsugn som helst. Har bara inte provat på det ännu.

Det jag tycker är det bästa är hur enkel den är att rengöra. En glas skål är ju som bekant inte svår att få bort fettet ifrån. Alla ni som har diskat för hand, räcker upp en hand.... Vad bara kvinnohänder! ha ha ha Skoja bara. ;)

Locket med värme elementet får man inte blötta ner på något sätt. Den kan man bara rengöra försiktigt någon gång med stålull antar jag? Borde försöka att rengöra den snart. Någon bättre förslag?

Men, glaskanten på locket är lätt att rengöra med en trasa med diskvatten.

Så summa sumarum!

Bra och billig produkt som har fungerat utmärk hemma och framför allt i husbilen. Maten kan man ta fryst direkt från frysen och den är smakrik, brun och fin efter runt 30-40 minuter (kött).

Senast igår så var det kycklingklubbor 4 st. (2 nere på galler och 2 uppe) som blev saftiga och mycket goda på ca. 30 minuter.

Annars har jag ochså stekt hela kycklingar och därefter lagt andra indigrienser i glas skålen för att ta allt med till bordet. Smakfullt det ochså.

Har ochså brukt Flavor Wave ugnen tillsammans med ett elverk och överlycklig att det fungerade. (drar 1300W).

Bildespel här. Där ni ser en brun handduk på bilderna, visar bara hur jag förvara den under färd med husbilen: :yes:

edit/ klicka gärna på bilderna för att förstora
 

Bilagor

  • DSC_0141.JPG
    DSC_0141.JPG
    75,3 KB · Visningar: 15
  • DSC_0142.JPG
    DSC_0142.JPG
    77,1 KB · Visningar: 10
  • DSC_0145.JPG
    DSC_0145.JPG
    64,5 KB · Visningar: 5
  • DSC_0148.JPG
    DSC_0148.JPG
    62,9 KB · Visningar: 5
  • DSC_0154.JPG
    DSC_0154.JPG
    73,9 KB · Visningar: 4
  • DSC_0158.JPG
    DSC_0158.JPG
    73,1 KB · Visningar: 4
  • DSC_0159.JPG
    DSC_0159.JPG
    88,7 KB · Visningar: 6
  • DSC_0161.JPG
    DSC_0161.JPG
    84 KB · Visningar: 3
  • DSC_0166.JPG
    DSC_0166.JPG
    93,8 KB · Visningar: 5
  • DSC_0169.JPG
    DSC_0169.JPG
    81,4 KB · Visningar: 5
  • DSC_0171.JPG
    DSC_0171.JPG
    65,7 KB · Visningar: 4
  • FLAVOR WAVE.JPG
    FLAVOR WAVE.JPG
    85,8 KB · Visningar: 4
  • FLAVOR WAVE (2).JPG
    FLAVOR WAVE (2).JPG
    95,2 KB · Visningar: 6
  • FLAVOR WAVE (4).JPG
    FLAVOR WAVE (4).JPG
    93,1 KB · Visningar: 4
  • FLAVOR WAVE (9).JPG
    FLAVOR WAVE (9).JPG
    77,3 KB · Visningar: 4
  • FLAVOR WAVE (10).JPG
    FLAVOR WAVE (10).JPG
    100,8 KB · Visningar: 4
  • FLAVOR WAVE (13).JPG
    FLAVOR WAVE (13).JPG
    81,5 KB · Visningar: 5
  • FLAVOR WAVE (14).JPG
    FLAVOR WAVE (14).JPG
    77,9 KB · Visningar: 3
  • FLAVOR WAVE (18).JPG
    FLAVOR WAVE (18).JPG
    70,1 KB · Visningar: 2
  • FLAVOR WAVE (21).JPG
    FLAVOR WAVE (21).JPG
    61,2 KB · Visningar: 3
  • FLAVOR WAVE (26).JPG
    FLAVOR WAVE (26).JPG
    77,4 KB · Visningar: 3
  • FLAVOR WAVE (27).JPG
    FLAVOR WAVE (27).JPG
    82,5 KB · Visningar: 6
  • FLAVOR WAVE (29).JPG
    FLAVOR WAVE (29).JPG
    92,3 KB · Visningar: 9
  • FLAVOR WAVE (33).JPG
    FLAVOR WAVE (33).JPG
    108,2 KB · Visningar: 6
  • FLAVOR WAVE (45).JPG
    FLAVOR WAVE (45).JPG
    137 KB · Visningar: 12
  • DSC_0102.JPG
    DSC_0102.JPG
    86,9 KB · Visningar: 4
  • DSC_0103.JPG
    DSC_0103.JPG
    62,3 KB · Visningar: 3
  • DSC_0104.JPG
    DSC_0104.JPG
    80,8 KB · Visningar: 7
  • DSC_0106.JPG
    DSC_0106.JPG
    84,1 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Flavorwave ugn

Tack, Markus för en mycket fin presentation!

Hlsn
Evert H
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Flavorwave ugn

c017.gif
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Flavorwave ugn

Takk for maten Markus!

Middagen du laget på Flavourwave og serverte under vår Røros-tur smakte aldeles utmerket!

mvh magne
 
Toppen