Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Precis. Verkar helt slut på kuggar i den. Inget bränt, kontakt ser ok ut, men kuggarna skramlar inuti och den snurrar fritt.jag hade samma problem, och då hade denna grunka smält ihop
Hittade direkt på skruvat , så var inte så dumt hitta...jag hade samma problem, och då hade denna grunka smält ihop
bra tips. jo, jag tänker kolla så fläkten funkar som den skall innan något skruvas ihop sen.ett tips, jag satt dit vredet och skruvade tillbaka allt och då visade det sig att vredet stod fel , det gick ej att vrida till nollläge så fick lossa på allt igen och justera vredet , kolla så alla vreden funkar på rätt sätt innan du skruvar tillbaka panelen
bra tips. jo, jag tänker kolla så fläkten funkar som den skall innan något skruvas ihop sen.
Jag hade problemet att motståndet gick med jämna mellanrum...Hej, vad har du för fel. om fläkten och hastigheter eller liknande strular så kan vredet vara bränt, det kan/brukar också vara motståndsbryggan som bestämmer hastigheterna som är bränd..... Grunden till problemen är många gånger att själva fläkten är sliten och då drar för mycket ström som varken motståndet och vredet tål. Kostar inte så jättemycket att byta allt om man köper på rätt ställe.
Man bör i alla fall kolla upp fläkten för den är ofta grunden till problemen och kan rätt snart i så fall förstöra vredet/motståndet igen.
M.v.h. JANKRO.
Igensatt kupefilter gör nog inte saken bättre. Kör man fläkten hela tiden på läge 1 får nogHejsan muskatten, ja den fungerar rätt länge men frågan är ändå vad den drar och då om just originalprylarna tål strömmen. Glappkontakt som skapar värme uppkommer ju ofta i just "kabelskor" m.m. som tappar spänsten och lite oxid på det och så sprider sig värmen. Det sker ofta även nere i hållarna till "vanliga" reläer på en del bilar där det i princip är kabelskor inne i relähållarna som man stoppar ner benen på reläerna i.
Så bättre kabelskor eller lödda anslutningar som tar bort svagaste länken hjälper ju en hel del, sedan brukar ju själva kontaktytorna i vreden ibland bli brända av lite gnistbildning som ger sämre kontakt ju mer ström som går åt och sedan löper vidare till värmebildning o.s.v.
I någon tråd vi hade för ett tag sedan så var det någon som hade mätt på sin fläkt. Hittar inte inlägget nu, men jag tror den drog typ 18Amp. i stället för max 6 eller något däråt. Det är också ett känt fenomen på lite äldre JEEP'ar att just fläkten tar död på regleringen av hastigheten som sköter sig automatiskt och ställer till ett elände när det börjar bråka.
Här hittade jag den mätningen på en fungerande fläkt som sabbade reglagedelarna som jag hade i tankarna, ca. 5Amp på en ny fläkt i inlägg 5 och lite undrande, men extrema 21Amp i inlägg 7 på den gamla fläkten som brände upp reglagen. Så med nya styrdelar går det ju ett tag till särskilt om man fixar till de slappa kabelskorna samtidigt, och kanske inte fläkten är uppe på extrema 21Amp ännu.
Inlägg 5 och 7 och 14.
Kupefläkt Fiat
Här är en annan tråd som dök upp där Robert-110 hade liknande problem och till slut böt ut allt.
AC, Kylsystem - Fläktproblem
Jag har fått problem med att fläkten nu har två lägen, fullt blås eller avstängd, Fiat årsmodell 2010. För att komma åt fläkten, måste jag demontera handskfacket vid den blå pilen? Var sitter fläktmotorn? Som syns på bilden har jag demonterat luckan i mitten. För att få bort vredet som...www.husbilsklubben.se
Jag vet att man också kan få problem med regleringen av äldre Truma luftvärmefläktar som automatiskt reglerar sig i fyra steg har jag för mig, med avkänning som ligger och känner av värmen på själva elementet och ökar hastigheten varterfter värmen ökar.
Det blir lite som vanligt....... Att mäta är veta var felet.... kanske grundfelet är. Men om man byter i blindo så ökar chansen att det håller lika länge som originalet om man tar både nytt reglage, motstånd och fläkt när man ändå håller på, och slipper att det bråkar igen när man är ute och åker.
Det verkar ju som att en ok. fläkt bara skall dra omkring 5Amp på full klös i alla fall.
M.v.h. JANKRO.
hej Svein. Inte varit på forumet på ett tag pga husjakt mm. Men kan absolut försöka beskriva hur jag gjorde. Blir lite ifrån minnet nu då så hoppas jag minns rätt ..när man inte har grejerna framför sigHei, @mabra. Bilen har stått parkert en stund, så jeg har ikke tatt meg tid til å se nærmere på det. I dag tok jeg turen til dekkverkstedet for omlegging til sommerhjulene, og selvfølgelig måtte jeg pirke borti vrideren som sto stabilt på et fungerende nivå, med det resultat at nå funker den ikke i det hele tatt..! Jeg har en svak og stabil luftstrøm gjennom luftedysene, men det er alt.
Jeg har en lei tendens til å ta i for hardt når jeg skal demontere ting, og lurer derfor på om du har en enkel veiledning her, slik at jeg unngår å ødelegge alt for mye. Jeg antar at vi har samme type lufteanlegg, jeg har en Fiat Ducato 2004:
![]()
Det er kun den venstre vrideren som streiker, alt annet funker som det skal.
Vil nødig kapre tråden din, så hvis du heller vil ta dette på PM er det bare å si fra!![]()
Hur har det gått Svein ?Jeg kan ta et nytt og større bilde i ettermiddag, men utfra hvordan luftedysene, girspaken og koppholderen ser ut på bildet ditt virker det hvertfall som om vi har samme type dashbord, så da antar jeg at demonteringen er noenlunde lik. Takk så lenge!