• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt till kylskåp

Lenken

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Åland
HBK-Nr
16303
Medlemskap
2024
Är det någon som monterat en fläkt bakom kylskåpet för öka effekten när det går på 12V och kan berätta om det och ge lite tips och bilder hur det blev?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja visst!


 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har gjort som Michael S samt efter tips på detta forum bockade jag två aluminium plåtar som ett Ohm tecken och monterade dessa bakom kylskåpet på ytterväggen precis ovanför det nedre resp under det övre gallret. Detta för att tvinga luften att gå via kylflänsarna iställ för att smyga utmed ytterväggen. Resultatet blev att kylskåpet nu är 5-6 grader kallare vid 28 grader än tidigare.
 

Lenken

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Åland
HBK-Nr
16303
Medlemskap
2024
Jag vet inte det framgick i mitt inlägg att kylskåpet kyler bra på gas/220V vid stillastående men inte på 12v under resa.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag vet inte det framgick i mitt inlägg att kylskåpet kyler bra på gas/220V vid stillastående men inte på 12v under resa.
Nej det gjorde det inte, jag svarade på detta.
Är det någon som monterat en fläkt bakom kylskåpet för öka effekten när det går på 12V och kan berätta om det och ge lite tips och bilder hur det blev?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Men skall man hårddra det hela så är det väl det Lenken frågar om för det är nog få som kör kylskåpet på 12 volt och parkerad bil.

//Michael, medlem
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vid körning och med kylen på 12 V lär det inte behövas någon extra fläkt.
Dragen från fartvinden är mycket väl tillräckligt, kanske till och med för mycket, och för mycket kylning gör ju att värmen från 12 V elementet i kylen inte räcker till.
Så kanske behövs tvärs emot vinterluckor eller i alla fall lite mindre luftflöde vid körning och 12 V drift.

Kylen drar ungefär 120 W dvs som två fjärrljus, och det påverkar givetvis inte laddningen av startbatteriet. Generatorn på 800 W eller mer klarar att hålla spänningen.

Däremot är det ofta för klen matning till kylen, vid 12 V Drift. Ledningen kan ju bli lång och kanske går via bodelsbatteriet och dess kontrollpanel.
Hur det ligger till kommer spänningsmätning att visa, dvs mät spänning vid värmelementet i kylen med motorn på .
Jämför med spänningen direkt vid startbatteriet.

Roysan
 

Lenken

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Åland
HBK-Nr
16303
Medlemskap
2024
Tack Roysan för tipset, det vanliga är ju att man tänker för dålig ventilation när kylen inte blir kall.
Mitt kylskåp kör jag alltid på automatik det byter själv mellan olika driftsätten. Kanske ett test på 12v stillastående skulle ge lite svar angående matningen.

Lenken
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja att mäta upp ev spänningsfall för 12 V matningen med stillastående bil, även att kolla upp om det blir kallare i kylen utan fartvind.

Det lite svåra att greppa är att det måste var tillräckligt varmt i en sån här kyl, samtidigt som det måste ventileras rätt så att kondensationen sker.
Dvs det är inte så enkelt som att ju mer luft och kylning ju kallare kyl.
Först måste ju kylmediat kokas med gas 230 V eller 12 V uppvärmning. Blåser det för mycket med för kall luft kokar det inte....

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att köra en absorbtionskyl på 12V är slöseri med energi, välj hellre en kompressorkyl isåfall.

Själv kör jag min kyl till 95% på gas, resten av tiden på 230V ifall jag skulle komma över det. All egenproducerad 12V prioriteras till bobatteriet.

Har sett en hel del sönderbrända kontakter på 12V där man envisas att köra en absorbtionskyl på 12V, många byggen är underdimensionerade.
 

Lenken

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Åland
HBK-Nr
16303
Medlemskap
2024
Matas kylskåpet från startbatteri eller bodelsbatteri
Jag har dryga 13 volt i mina batterier när jag står stilla så jag vet inte om det går att få i mer.
Lenken
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Original matning är alltid från startbatteriet via elblocket, när generatorn laddar.

Vissa installationer tillåter manuell 12V drift av kyl med stoppad motor, då brukar spänningen tas från bobatteriet
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Att köra en absorbtionskyl på 12V är slöseri med energi, välj hellre en kompressorkyl isåfall.

Själv kör jag min kyl till 95% på gas, resten av tiden på 230V ifall jag skulle komma över det. All egenproducerad 12V prioriteras till bobatteriet.

Har sett en hel del sönderbrända kontakter på 12V där man envisas att köra en absorbtionskyl på 12V, många byggen är underdimensionerade.
Jag gör samma. Kylen drar inte mycket gas. Termostaten drar ner lågan när inte så mycket kyla behövs.

Ofta klena kablar och kontakterna i ebl är inge vidare får så starka uttag
 

Lenken

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Åland
HBK-Nr
16303
Medlemskap
2024
När jag tar bort automatiken och väljer 12v manuellt får jag ett felmeddelande så det verkar inte som det går att köra på 12v utan automatik.

Lenken
 

Lenken

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Åland
HBK-Nr
16303
Medlemskap
2024
Nej, jag provade utan motorn igång, med motorn igång ser jag på automatiken att det går på 12v

Lenken
 
Toppen