• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

First Camp...

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi gjorde detsamma på Solviks Camping utanför Smögen, 860kr plus 130kr i bokningsavgift blev svaret, jag svarde bara- Jag är glad att jag har backväxel på husbilen. Sen åkte vi därifrån, hittade en jättefin ställpltas vid Rixö gästhamn för 125kr.
Hittade ni en ledig plats på en ställplats på västkusten under högsäsong bara sådär?! Grattis!!
 

Mikael+Jansson

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22316
Medlemskap
2024
vill bara berätta att solvik vid smögen kanske är värst av alla, dom ville ha 990 :- när vi ville ha en plats för ett par veckor sen, jag sa att ni är ju inte kloka sen åkte jag vidare till annan plats.
Vi var på solvik andra veckan i augusti och betalade 800 kr för 3 nätter. Kommer åka dit igen.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hittade ni en ledig plats på en ställplats på västkusten under högsäsong bara sådär?! Grattis!!
Vi gjorde detsamma på Solviks Camping utanför Smögen, 860kr plus 130kr i bokningsavgift blev svaret, jag svarde bara- Jag är glad att jag har backväxel på husbilen. Sen åkte vi därifrån, hittade en jättefin ställpltas vid Rixö gästhamn för 125kr.
Ingen borde åka dit! Ocker!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför de ska bojkottas. Om du tycker det bara är dyrt och dåligt så är det väl ändå bra för din del att andra gillar det och står där. Tänk vad trångt det skulle bli på övriga platser i Sverige om ingen stod på First Camp.
Men är det inte så.... Att priserna på First camp, blir någon typ av riktlinjer för andra campingägare på... hur mycket de kan ta av en kund.. .. :rolleyes:
Höjer någon priset på en bio biljett, ölen på restaurangen, bränslet, brödet...mm så tycker jag mig kunna se att med tiden så höjer ju de andra också priserna....
Så har det ju alltid varit....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja hela fenomenet med säsongsprissättning, "höga" ställplatspriser osv stavas marknadsekonomi.
Marnadsekonomi innebär inte med automatik att priserna blir lägre.
Om efterfrågan är större än tillgången stiger priserna, och vise versa.

Den som inte tycker marknadsekonomi trots allt är bra, kan ju göra det man faktiskt kan göra i Sverige, rösta för något annat system.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja fri konkurrens betyder egentligen, fritt att höja priserna och göra som andra höja priserna.
Finns det något politiskt alternativ till demokrati och marknadskraft i Sverige????

Roysan
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Men vissa företag/campingar har egen marknadsekonomi som inte baseras
på tillgång mm.
Deras ekonomi baseras på hur många campingnätter du "efterbokar" från första bokade dagen.
Eller bokar på andra siter.
"""""Japp säger kassaapparaten denna gäst vill ligga här en dag till och nu finns det jätte många lediga platser
så det lika bra att lägga på några eller många procent så att vi får in lite kosing för dom tomma platserna.
Den här gästen måste ju betala eller åka så dom stannar nog en natt till.""""
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Here we go again :)
  • Hur många av er som klagar på priser skulle ta risken att iordningställa ex. en ställplats eller camping med dom investeringar det innebär?
  • Hur många av er som klagar på priser skulle prissätta med samma försäljningsprispris som kostnaden?
  • Hur många av er som klagar på priser väljer bank/konto som ger bästa (högsta) ränta/avkastning?
  • Hur många av er som klagar på priser jämför låneräntor och väljer det billigaste alternativet?
  • Hur många av er som klagar på priser säljer någonting utan att uppskatta hur mycket någon skulle vara villig att betala?
  • Hur många av er som klagar på priser .....
En vara/tjänst är värd så mycket som någon är beredd att betala!
Den som satstar/investerar har rätten att bestämma villkoren, den som ska köpa väljer att acceptera eller avstå från köp.

Låt dom som satsar/investera tjäna det dom kan - Hur mycket är du själv beredd att satsa/investera/riskera för att tjäna något?

Jag är tacksam över att vi i Sverige kan välja, kan rösta, kan hitta fina platser till olika priser och att inget överhuvud sätter villkoren för hobby och nöjen, tänk om "någon" bestämde att:
  • Alla ställplatser i Sverige ska kosta 122,50 per natt
  • Alla husbilar i Sverige skall checka in 13.35
  • Alla campingar i Sverige ska ligga vid vatten
  • Alla personer som gästar en ställplats i Sverige skall ha en viss klädsel
  • O.s.v.....
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Here we go again :)
  • Hur många av er som klagar på priser skulle ta risken att iordningställa ex. en ställplats eller camping med dom investeringar det innebär?
  • Hur många av er som klagar på priser skulle prissätta med samma försäljningsprispris som kostnaden?
  • Hur många av er som klagar på priser väljer bank/konto som ger bästa (högsta) ränta/avkastning?
  • Hur många av er som klagar på priser jämför låneräntor och väljer det billigaste alternativet?
  • Hur många av er som klagar på priser säljer någonting utan att uppskatta hur mycket någon skulle vara villig att betala?
  • Hur många av er som klagar på priser .....
En vara/tjänst är värd så mycket som någon är beredd att betala!
Den som satstar/investerar har rätten att bestämma villkoren, den som ska köpa väljer att acceptera eller avstå från köp.

Låt dom som satsar/investera tjäna det dom kan - Hur mycket är du själv beredd att satsa/investera/riskera för att tjäna något?

Jag är tacksam över att vi i Sverige kan välja, kan rösta, kan hitta fina platser till olika priser och att inget överhuvud sätter villkoren för hobby och nöjen, tänk om "någon" bestämde att:
  • Alla ställplatser i Sverige ska kosta 122,50 per natt
  • Alla husbilar i Sverige skall checka in 13.35
  • Alla campingar i Sverige ska ligga vid vatten
  • Alla personer som gästar en ställplats i Sverige skall ha en viss klädsel
  • O.s.v.....
Hej
Det är helt riktigt som du skriver och den som tagit kostnader för att ordna en ställplats beräknar naturligtvis med att få avkastning på insatt kapital, det är inget konstigt med det. Dock har vi under senare år sett ett antal tomma grusplaner (eller annat underlag) som under många år varit friplatser plötsligt fått upp en ställplatsskylt med tillhörande swish-nummer, oftast ligger priset runt 200kr och här ligger den enda investeringen i en skylt, det är fortfarande samma tomma grusplan.
Som motvikt till detta bör även nämnas att under årets resa besökte vi ett flertal kommuner där kommunen skyltat sådana platser och där man erbjudits gratis övernattning från ett upp till tre dygn.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som motvikt till detta bör även nämnas att under årets resa besökte vi ett flertal kommuner där kommunen skyltat sådana platser och där man erbjudits gratis övernattning från ett upp till tre dygn.
Det kanske skulle skapas någon form av information runt dessa fina initativ, och inte låta dom drunkna i mängden.
Kommuner som skapar dessa ytor borde premieras genom våra besök, svårt om man inte känner till dom.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Det kanske skulle skapas någon form av information runt dessa fina initativ, och inte låta dom drunkna i mängden.
Kommuner som skapar dessa ytor borde premieras genom våra besök, svårt om man inte känner till dom.
Vi kanske skall ta med dessa platser på listan över årets Ställplats. ( Detta är ingen ironi från mig)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Helt rätt inställning.... Marknadsför platserna som om vi husbilsfolk äger dem....
Sen skall man inte fråga markägaren om det är ok med husbilar, har de anlagt en yta för annat ändamål (typ personbilar) så får de skylla sig själva..
Sprid dessa platser till släkt och vänner så alla kan komma dit tidigt fredag fm och ockupera de bästa platser och ut med camping tillbehören...
Glöm inte att du har absolut inget ansvar sen om platsen stängs... Det är helt ägaren som har anlagt stället men inte satt upp skyltar som förbjuder camping/personbil klass 2 som bär ansvaret att det gick åt skogen....
Men du skall inte vara orolig... Det är bara att leta upp en ny och börja om från början...
Husbilslivet är ju helt fantastiskt.... Bara jag får bestämma..... Lycka till..
 
Toppen