• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

First Camp...

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag tycker det är befogat med kritisk granskning av priser på både campingar och ställ plats när en gräs plätt
kostar som ett hotellrum med frukost kan man ju fundera vad får jag för pengarna.
Kan bara säg att jag håller med dig fullt ut.

Galna priser jag aldrig skulle betala. Hellre sätter jag dom pengarna på 2 plankstek med kalll öl tillsammans med frugan... men det är jag det...
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Men kollar man inte upp vad saker och ting kostar, det gör jag.
Jag tycker det är ett jäkla pip på hur dyrt allt är.
Jag kan hålla med men då väljer jag nåt annat. Vad är problemet?
Och läser man om ställplatser så är det dyrt så fort det passera 50 kronor fast man vill ha full service.
Vill man ha det så kostar det.
Sen undrar jag varför man kollar på husvagnsplats på first camp.
Trodde ni körde husbilar. Fel av mig, flåt.
Alltså vill man ha mer så kostar det mer, så enkelt är det.

Hur hade ni själva gjort om ni drivit en camping/ställplats

Ju mer vi vill ha ju mer kostar det, enkelt.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tyskar och fransmän måste undra var de hamnat. Med stor erfarenhet av båda länderna skulle jag säga ett snittpris av 8 euro med en spridning från gratis till max 20 euro, med undantag av storstäderna. Naturligtvis varierar graden av infrastruktur. Men med snittpriset brukar finna vatten både in och ut. Strömmen som vanligtvis betalas direkt är emellertid dyr.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tyskar och fransmän måste undra var de hamnat. Med stor erfarenhet av båda länderna skulle jag säga ett snittpris av 8 euro med en spridning från gratis till max 20 euro, med undantag av storstäderna. Naturligtvis varierar graden av infrastruktur. Men med snittpriset brukar finna vatten både in och ut. Strömmen som vanligtvis betalas direkt är emellertid dyr.
Du har helt rätt i det du säger..

Ser mycket färre Tyskar, Fransmän och holländare i Stockholm i sommar. Beror nog på den dyra Dieselpriset Och allt annat som är dyrt i Sverige ....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Var över en sväng i Danmark, inte billigt att stå med husbil på camping där heller! Danska priser hos FC...?...
Var till mitt favoritställe nära en stad med bra restauranger. Fricampar vid en sjö. Ser solen går ner över vattnet tar kvällsdopp och badar under dagen.

Hellre sjö/havsbad än klorerat nerpissat poolvatten.

Tar hojjarna till stan 10 minuter och äter goda plankor med iskall Staropramen. Njuter...

Totalpriset på det blir bra mycket billigare än en camping ofta långt från staden man är i.

Toalett och 2 tankar till den så klarar vi oss 14 dagar och dusch inne och ute har vi i husbilen. En P11 gasol räcker nästan hela sommaren. Oberoende av el när solceller gör sitt jobb så fint..

Så campingplatser... där ungarna skriker och sparkar boll mot husbilen....nej tack.

Men använder ENKLA ställplatser ibland men sällan om priset är vettigt. Typ 100-150 kr

Så gör jag.. men det är ju jag det....
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Du har helt rätt i det du säger..

Ser mycket färre Tyskar, Fransmän och holländare i Stockholm i sommar. Beror nog på den dyra Dieselpriset Och allt annat som är dyrt i Sverige ....
Tyskar och en del andra europeiska husbils-turister, finns på Österlen och södra Skåne.
Då slipper dom tanka vårt dyra drivmedel och kan ta egen mat och dryck med sig.
En ställplats värd sa att han brukar ha 10% tyskar. Denna sommaren är antalet 33% av gästerna tyska husbilar.

Krister.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I norra Finland och norra Norge var det inga Svenska husbilar, utom oss.
(av de jag såg naturligtvis) Annars var det gott om husbilar.

Det var först på hemvägen söderut vi såg första svenskreggade husbilen, det var i närheten av Karesuando.

Inga observerade Svenskreggade husbilar vecka 27-28 2022.
1659617597657.png
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Tyskar och fransmän måste undra var de hamnat. Med stor erfarenhet av båda länderna skulle jag säga ett snittpris av 8 euro med en spridning från gratis till max 20 euro, med undantag av storstäderna. Naturligtvis varierar graden av infrastruktur. Men med snittpriset brukar finna vatten både in och ut. Strömmen som vanligtvis betalas direkt är emellertid dyr.
Man kan ju knappast jämföra enkla tyska Ställplatser med First Camp! Det är mycket diskussioner i Tyskland just nu, allt blir dyrare, många Ställplatser kostar upp till 25€ och campingpriserna är ofta 50-80€. Så det är precis samma utveckling som i Sverige. Och det är dom dyraste platserna som alltid är fullbokade, och ja det går även att boka plats i Tyskland nu mera och folk vill ha fina servicehus m.m!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
I norra Finland och norra Norge var det inga Svenska husbilar, utom oss.
(av de jag såg naturligtvis) Annars var det gott om husbilar.

Det var först på hemvägen söderut vi såg första svenskreggade husbilen, det var i närheten av Karesuando.

Inga observerade Svenskreggade husbilar vecka 27-28 2022.
Visa bilaga 224567

Hej
I det här området har vi kört åtskilliga gånger med MC och har i stort sett aldrig eller mycket sällan sett ett svenskregistrerat fordon undantaget lastbilar eller nära svenska gränsen. Så det är nog helt naturligt att det var så även den här gången.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Man kan ju knappast jämföra enkla tyska Ställplatser med First Camp! Det är mycket diskussioner i Tyskland just nu, allt blir dyrare, många Ställplatser kostar upp till 25€ och campingpriserna är ofta 50-80€. Så det är precis samma utveckling som i Sverige. Och det är dom dyraste platserna som alltid är fullbokade, och ja det går även att boka plats i Tyskland nu mera och folk vill ha fina servicehus m.m!

Man kan ju knappast jämföra enkla tyska Ställplatser med First Camp! Det är mycket diskussioner i Tyskland just nu, allt blir dyrare, många Ställplatser kostar upp till 25€ och campingpriserna är ofta 50-80€. Så det är precis samma utveckling som i Sverige. Och det är dom dyraste platserna som alltid är fullbokade, och ja det går även att boka plats i Tyskland nu mera och folk vill ha fina servicehus m.m!
Fast många fina platser kostar kanske bara 5"€ och hitta här såna, här börjar enkel grusplan 200 spänn
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Fast många fina platser kostar kanske bara 5"€ och hitta här såna, här börjar enkel grusplan 200 spänn
Ja där har du rätt, Tyskland har ju fördelen att ha kvar alla enkla gamla hederliga Ställplatser! Men det nyanläggs många nya fullserviceplatser för 20€ precis som i Sverige. Och campingpriserna verkar kunna höjas hur mycket som helst på attraktiva platser under högsäsong.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej
I det här området har vi kört åtskilliga gånger med MC och har i stort sett aldrig eller mycket sällan sett ett svenskregistrerat fordon undantaget lastbilar eller nära svenska gränsen. Så det är nog helt naturligt att det var så även den här gången.
Jag reagerade på att det inte var som vanligt där uppe.
 
Toppen