• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Firefox Tips, Tillägg och Trix

F

F.d. 5361

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Jag vill ha i Firefox samma bra snabbval som i Opera
Det går lika bra med SpeedDial add-one för Firefox
Skrivbordet behöva jag inte

Hälsningar

Norbert
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Du nämner i inlägg #2 om filändelsen docs, man bör väl skriva dokument i doc, alla kan kanske inte öppna docs om man har en gammal version av office? eller?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Det du tänker på är nog att jag skrev om Google docs som är Googles konkurrent till Office paketet. Där kan du spara i Word-formatet .doc som är standard i office 2003 och äldre.

Standardformatet i nyare Word 2007 är docx som är det som inte går att öppna i äldre office versioner (samma med Excel-varianten xlsx).
Men det går att installera ett verktyg i office 2003 som gör att du kan öppna de nya docx och xlsx även i office 2003. Du kan hämta det här.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Som tillägg till ovanstående inlägg så kom jag på ett tips som gäller gamla word-dokument.

Om du har en del gamla word-dokument skapade i word 95 eller äldre, så går dessa inte att öppna i nyare word versioner. Microsoft stödjer helt enkelt inte sina egna gamla format!

Men det finns en lösning: De går att öppna i Google docs! Jag skulle tro att de kan öppnas även i Open Office om man hellre vill använda det (men jag har inte testat det på länge).

Så om du snubblar över några gamla word- (eller Excel-) dokument som du inte kan öppna i office paketet, prova någon av dessa båda.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

När man skaffat en ny dator eller för den skull gjort en ominstallation på en trotjänare, vad är det första man behöver göra?

Installera en massa bra program som man lärt sig att uppskatta. Detta tar tid - båda att installera och att hitta dem (minnet är bra men kort...)

I det läget kan man ha stor nytta av siten ninite.com.

Då blir det plötsligt enkelt. De flesta (kanske alla) av de program jag brukar installera finns med här. Bara att bocka för dem man vill ha installerade och så görs allt automatiskt. Dessutom avmarkeras alla de där irriterande reklamalternativen som de brukar försöka installera hos dem som inte är alerta nog att avmarkera rätt saker (som gör att det kan finnas fem-tio menyrader i webbläsaren...)

//Stefan

(Jag jag vet, tråden heter "Firefox tips", men jag tröstar mig med att FF finns med som ett av alternativen) :)
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Hoppas någon har en lösning på mitt problem. Sedan i höstas så kan jag inte se "preview" dvs se början av vad inläggen handlar om, jag har liksom en en rektangulär stående ruta under muspekaren.
Kör jag IE är det inga problem att läsa början av inläggen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Eftersom jag inte har de problemet själv, så googlade jag lite och några hade problemet i samband med Google toolbar.
Så har du detta plugin, prova med att avinstallera det.
-- Verktyg > Tillägg och välj det i listan över tillägg och avinstallera det.
Starta om och kolla om det fungerar.

En annan lösning är att uppgradera till senaste versionen av Firefox.
Om deras plan håller, så kommer version 4.0 i morgon...

Lycka till
//Stefan
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Tack Stefan, nu fungerar det som det skall.

Jag avinstallerade och startade om.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Jag har sett att tråden heter Firefox , har andvänt FF tidigare på äldre datorer ,
på den senaste bärbara kör jag chrom . ( Google chrom) samt open office.
Detta open office är kompatibelt med övriga Officepaket som finns på marknaden men gratis. Har funkat utomordentligt för mig.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Numera använder jag också Chrome främst. Både på datorer och ipad.
Men jag använder fortfarande Firefox också för en del specifika siter.

Du borde titta på Libre Office som alternativ till Open Office. Oracle köpte bolaget som gjorde OO och de flesta utvecklarna blev upprörda över den styrning som Oracle införde, så de hoppade av och grenade av koden och skapade Libre Office. Då OO är öppen källkod hade de sin fulla rätt att göra detta. Att merparten av utvecklare hoppat av när Oracle köpt upp dem verkar mer regel än undantag... I de flesta fall har det inneburit att utvecklingen stannat av i ursprungsprojektet och att det nya har full fart.
Så jag gissar att det är samma sak här.


Det sagt. Denna tråd är fem år gammal och numera rejält bedagad och bör förpassas till forummuséet.

Jag har sett den ibland och tänkt att den nog inte skall vara klistrad längre.
Därmed kommer jag att ta bort den därifrån nu.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen