• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Firefox Tips, Tillägg och Trix

F

F.d. 4220

Guest
Jag gillar Firefox och får hålla mig för att inte skapa inlägg i olika forum am att installera Firefox när folk ber om hjälp för att fixa Internet Explorer (IE framöver) problem de har.
Detta för att jag inser att folk är olika och har skilda behov. En del till och med föredrar IE framför Firefox även efter att de provat FF.
Men när någon annan kom med tipset och det föll i god jord, så kunde jag inte låta bli utan att komma med lite tips och trix om saker som kan vara bra att veta för att kunna utnyttja Firefox på bästa sätt. Det är en webbläsare som är lätt att konfigurera till att fungera som just du vill ha din "surf" upplevelse.
Så jag lade in lite kommentarer i denna tråd. Men det är synd att gömma tips om Firefox i en tråd om IE. Det var därför jag kom på idén om en egen Firefoxtråd.

Jag börjar från början med vad som behövs vid en grundinstallation och går vidare med diverse bra tillägg (och hur man kan använda dem).

Det kan tyckas att det är mycket att installera för att komma igång direkt, allt finns ju redan på plats i IE. Ja, det mesta finns på plats, detta för att IE är djupt integrerat med Windows. Det är så djupt integrerat att man kan behöva ändra en inställning i IE för att Firefox skall fungera maximalt! Men det återkommer jag eventuellt till senare, det är överkurs.

En annan tanke med tråden är att har du en FF-fråga, ställ den här (eller i en annan egen tråd) så svarar jag eller någon annan som kan Firefox på den. Jag vet att jag inte är ensam om att kunna Firefox bland HBKs medlemmar så hjälp gärna till med att svara och med egna tips om favorit plugins och annat. Jag är inte intresserad av att orera ensam i tråden (även om jag hoppas att den någorlunda håller sig till ämnet...).

Nå, till saken.
Installera Firefox

Gå till getfirefox.com som du märker får du sidan i det språk som webläsaren har som standardinställning, i vårt fall oftast svenska.
Är det den du vill ha, klicka på nedladdningsknappen. Om språket som är valt inte passar dig, klickar du på länken nedanför rubriken "Andra språk" och väljer det språk du vill installera.

När du installerat Firefox kan du antingen vänta med att installera insticksmoduler tills du hamnar på en sida som kraver dem för att visa sidan korrekt eller installera dem direkt. En del av installatörerna är så dåligt byggda (flash exempelvis) att de inte klarar av att installera sig utan att man kör den manuellt. Andra installeras fint direkt
Till exempel Flash som sidor ofta är nedlusade med eller Media player tillägg för att se en del strömmande film. Du kommer att få möjlighet att installera dessa när du besöker en sida som använder sig av det. Men ofta fungerar det dåligt och det går inte att installera flera av dem på detta sätt. Därför är det bättre att installera dem separat med en gång.
Dessa kommer du att råka på oftast (länkar till nedladdning):
Flash
Adobe pdf-reader (inte säkert den behövs, kan räcka med det som redan är installerat i windows)
Windows Media player plugin
Silverlight (Denna är inte så vanlig - än)

Med detta så är Firefox klar att användas och är du nöjd med hur den uppför sig, behöver du inte göra något mer.
Det finns också en hel del inställningar som kan ändras redan i grundutförandet.
Gå till menyn Verktyg och Inställningar här kan du till exempel ändra så att du öppnar två webbsidor på var sin flik när du startar Firefox.
Exempel: Kopiera följande nedanstående rad:
Code:
http://www.google.com|http://www.husbilsklubben.se/
Klistra in den i fältet "Startsida". Nästa gång du startar Firefox får du både Google och Husbilsklubben på var sin flik. Du kan ha lägga till fler än två. Separera adresserna med "pipe" ("Alt gr" och "<" tangenterna)

Som standard så hamnar alla filer du laddar ner på skrivbordet. Jag har skapat en mapp på hårddisken som heter "Nedladdningar" där jag samlar allt sånt. Då blir inte skrivbordet så fullt av saker...

Nästa flik i inställningarna heter "Flikar" här väljer jag att ha inställningen "Öppna nya sidor i ny flik" för jag gillar inte att ha en massa webbläsare öppna.
Jag återkommer till fler flikinställningar när jag tar upp det plugin som jag använder för det.

Det finns ett antal alternativ och inställningsflikar till men de kan vara kvar som de är.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Tillägg (plugins) 1
Nu när Firefox är installerad kan vi lägga till extra godis.

Adblock. Här kan vän av ordning anmärka att webbsidornas reklam hjälper till att finansiera verksamheten, vilket innebär att vi som använder adblock inte bär vår reklambörda. Men vi bortser från sådana argument. Många siter är överlastade med reklam och ibland har de även viss information som vi vill läsa. (Som den informativa artikeln om hur det gick till när Ernst blev krabbiten)
När denna är installerad kan du koppla bort den på sidor där du vill se sånt som klassas som annonser, exempelvis arbetsförmedlingen. Bara att klicka på pilen till höger om ABP-ikonen och välja att inte använda den på denna sida, alternativt tillfälligt stänga av den.

Överkurs: Klickar du på ikonen, får du en lång lista med de länkar som laddas på sidan. Är de röda är de stoppade. Här kan du lägga till och ta bort specifika element på sidor. Men det är överkurs som kan vara tålamodsprövande (inte helt lätt att hitta rätt länk att stänga/öppna)

IE tab är bra för de få gånger man hamnar på en sida som bara fungerar i internet explorer. Högerklicka på sidan du besöker och välj "Visa sidan i en IE-flik" så används IE istället - i Firefox. Har du sidor du ofta besöker och som kräver IE, öppnar du sidan väljer Verktygsmenyn och IE-tab alternativ. Här ser du adressen till den öppna sidan i fätet i nederkant Klicka på knappen lägg till. Nu kommer denna sida automatiskt att öppnas i en IE flik.

Tab mix plus är bra för dig som vill styra öppnandet av länkar och flikar på ett mer detaljerat sätt än vad standarden tillåter. Jag har exempelvis valt att öppna alla länkar i egna flikar, så sidan jag är på behålls i de flesta lägen (det beror också på hur webbsidan du besöker är programmerad)

Svensk Ordlistan är också bra att ha för då får du stavningskontroll när man skriver inlägg i forumet. :D
Om du skriver på olika språk, kan språkväljartillägget vara perfekt. Då kan du enkelt växla mellan de ordlistor du installerat.

Vill du ha en ordbok som hjälper dig att översätta mellan engelska/svenska så kan du använda det tillägg som tyda.se släppt. Du klickar på ordet du vill ha översatt till/från Engelska med Alt-tangenten nedtryckt.

Detta var mitt bidrag för att hjälpa medlemmar igång med att använda Firefox. Jag hjälper gärna till med att besvara frågor efter bästa förmåga men hoppas att andra också hjälper till. :)

Jag har under lång tid också använt Thunderbird mail-program fast mer sällan numera då Gmail är förstavalet numera.
Denna text är för övrigt skriven i Google docs (som är ännu en kompetent konkurrent till Office paketet).

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Detta inlägget fanns med i tråden som jag länkade till i första inlägget, men det kan vara bra att ha dem samlade.

Några fler Firefox-tips:

Om du sparar länkar som bokmärken (favoriter) kan man få dem som en lista till vänster med Ctrl+B. Vill man se var man varit, tar man Ctrl+h (historik) istället.

Är sidan du besöker svårläst, Ta Ctrl++ så blir den större. Ctrl+0 återställer till standard storlek och Ctrl+- gör sidan mindre. Samma effekt fås genom att hålla in Ctrl och använda scrollhjulet på musen (Klickar du först på datorns skrivbord, kan du på detta sätt också ändra storlek på ikonerna som finns där).

Är du inte nöjd med de ikoner som visas vid adressfältet, högerklicka vid en av knapparna och välj "anpassa". Nu öppnas en ruta och du kan dels dra ikonerna i denna till valfri plats på menyn. Du kan också ta bort dem du inte vill se, genom att släppa dem i rutan.
Dessutom kan du nu flytta adressfält och sökruta till valfri plats. Jag placerar alltid sökrutan bredvid Hjälp-menyn, för jag använder den ofta.

Apropå sökrutan, Om du klickar på den lilla svarta pilen, kan du välja en annan sökmotor och lägga till ännu fler, om du inte tycker de som finns räcker. Exempelvis har jag lagt till Tyda.se - Både ett lexikon och en engelsk/svensk ordbok. Skriv in ett ord vilket som helst och du får veta dels vad det innebär och vad motsvarande ord heter på engelska/svenska. Jag har haft mycket nytta av den sidan.

Jag skulle för övrigt tro att de flera av tipsen även går att använda i IE, med vissa variationer.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Har du flera datorer hemma? Kanske en laptop och en stationär.
Använder du bokmärken/favoriter och retar dig på att du glömt lägga upp just den länken på datorn där du sitter just nu?

Xmark löser det problemet snyggt. Du installerar den på den första datorn, skapar ett konto (du får upp en guide) och laddar upp bokmärkena från datorn. På nästa dator installerar du den också men anger kontot du skapade nyss och i sista steget kan du välja om du vill ersätta bokmärkena på datorn eller om du vill slå ihop dem så att båda läggs upp.
Om du vill hanterar den dessutom användarnamn och lösenord på samma sätt.

Detta tillägg underlättar därmed också arbetet när man byter dator och vill få med sig länkar, användarnamn och lösenord.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Tycker du att du har för få eller för många ikoner i menyn? Eller vill vill du disponera dem som finns på ett bättre sätt?

Högerklicka på en tom yta i menyn och välj Anpassa.
Nu får du ett litet fönster med ikoner i. Du kan nu ta bort ikoner i raden genom att dra och släppa de du vill ha bort till denna rutan och lägga till andra på samma sätt, fast tvärtom. ;)

Du kan också flytta adress- och sökfält till annan plats. Jag har sökfönstret bredvid Hjälp-menyn. När du är klar med förändringarna, väljer du OK och det är sparat.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Jag är inte riktigt säker på att jag vet vad du menar. Om du menar språk i Firefox generellt, typ menyer, dialoger och dylikt, eller om du menar lexikon, stavningskontroll och sånt. Så jag svarar på båda, så hoppas jag att ett av dem var rätt. Om jag missförstod helt i alla fall, så förtydliga gärna.

Om du installerat "fel" språk, exempelvis en engelsk Firefox, men helst vill ha den på svenska: Gå till sidan för Firefox på olika språk och välj det språk du vill ha. Svensk version finns direkt via denna länk. Stäng Firefox (alla fönster) och starta installationen. Installationen hittar själv rätt plats och uppdaterar till rätt språk, så du behöver inte avinstallera eller något sånt.

Var det fel språk, när det gäller lexikon mm, så finns ingen begränsning på antalet språk du kan ha installerat. Så du kan hämta valfritt antal lexikon här.
Sen byter du mellan dem genom att högerklicka på sidan, håller markören på alternativet "Språk" och därefter klickar du på det språk texten du skriver har. Du kan också installera Lexikonväljaren, som jag även tipsat om tidigare. Med den får du en meny i nederkant av Firefox, där du kan välja språk. Den försöker gissa sig till vilket språk du skriver i, vilket fungerar ibland man kan inte få allt...). :)

Sen finns det ju faktiskt en möjlig språkinställnng till, om jag på. Det finns sidor som visas på det språk användaren föredrar. Den inställningen kan vara fel från början, eller så kan du vilja lägga till andra språk att ha som standard. Den inställningen hittar du via Verktygs-menyn, Inställningar och fliken "Innehåll". Längst ned där finns en ruta: Språk. Klicka på knappen "Välj..." och du får en ruta med ett eller flera språkalternativ. Dem kan du sortera om och du kan lägga till eller ta bort språk från listan. Språket som visas överst är det som används i första hand - om sidan alls har stöd för flera språk. Annars så väljs det första som går att använda.
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Jag håller med föregående talare om att Firefox är en mycket bättre webbläsare än Internet Explorer. Deras mailprogram " Mozilla Firebird" går inte av för hackor hellre :).
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Heller heter det kanske ( så man inte får grundskoleläraren på sig ) !
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Googels översättningsfunktion är jag impad av !
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Dessutom heter mailprogrammet Thunderbird... :D

Men jag håller med om att det är lysande. Bra inställningsmöjligheter, bättre sökfunktion än de flesta andra (jag är tyvärr tvingad att använda Outlook på jobbet, rent usel sökfunktion).

Ett tips till, till Kaj och Ing-Marie och andra som inte hittat det angående:
Heller heter det kanske ( så man inte får grundskoleläraren på sig ) !
Till höger i nederkant så finns knappen "Redigera" så man kan ändra sina inlägg och rätta till felstavingar och andra saker man ångrar när man läser det publicerade inlägget. Eller som jag nu, vill göra ett tillägg i ett som jag gjorde tidigare.
Fast det är ju mycket möjligt att man som "HBK Intresserad" inte har den möjligheten. I så fall ber jag dubbelt om ursäkt. (dels för att jag påpekade det, när det inte går. Dels för att jag "hängde ut dig" med namn i detta tips. Men jag hoppas att du/ni läser det med den glimt i ögat som det var tänkt att ha.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Har du provat Safari? Den är betydligt snabbare än både Explorer och Firefox!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Ja, jag har testat Safari men tycker inte alls om den. Dels för att jag inte trivs med att användarkänslan. Men också för att Apple har en otrevlig ovana att lägga med en massa saker man inte ber om i insallationen. Uppgraderar du Safari, har du helt plötsligt också installerat Quicktime och iTunes också.
Och det är program som fungerar som en dröm på mac (har jag hört) men på Windows är de inte lika överlägsna.

Det finns mängder med tester på webbläsares snabbhet med olika vinnare.
Att Safari skulle ha vunnit ett test har jag inte hört. Oftast vinner Chrome och Firefox 3.5 brukar komma tvåa. Som i denna test, där Safari 4 kom fyra.

Men oavsett så är "snabbhet" en subjektiv sak. Det är viktigare hur användarvänlig man själv tycker den är. Snabbheten beror också mycket på hur många tillägg som är installerade och en massa olika saker.

Som i testet ovan så kom Operas nya webbläsare långt efter de andra, men trivs man med att använda den, så är man snabbare på den än på någon av de andra.

Jag har testat Chrome också, men kom återvände till Firefox efter ett tag eftersom jag saknade en del funktionalitet i den. Kommer säkert att ge den fler chanser.

Men trivs man inte riktigt med den webbläsare man har, testa en annan. Det finns ju många att välja på. Alla är inte nämnda här heller.
 

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Är det någon som vet om jag har någon felinställning i denna datorn i min FireFox? Jag får upp detta medelande :
(502) Bad gateway

Please try again, or use the back button in your browser.


Det är när jag besöker www.kristianstadsbladet.se



På min andra dator fungerar det.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Fungerar andra sidor? Fungerar det i Internet explorer?

Felmeddelandet säger att det är något problem med proxy.
Proxy är något många företag använder för att få säker förbindelse via VPN mm.

Vanligen behövs detta inte och det är något man själv anger i inställningarna.
Du kan gå in i Firefox och titta om detta har kopplats på.
Gå till Verktyg - Inställningar.
Klicka på Avancerat och fliken Nätverk.
Här väljer du knappen Inställningar i rutan Anslutningar.

I standardläget är alternativet "Ingen Proxy" vald, men du kan ha något annat angivet.
Jämför gärna med inställningarna i den datorn som det fungerar i.
 

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Ett stort tack för ditt svar nu verkar det som det funkar. Ursäkta mitt sena tack.

Trevlig helg kanske på fyra hjul.

Olle
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Någon som vet ett bättre sätt att skapa genväg till skrivbordet i Firefox, än att dra iconen till skrivbordet?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox Tips, Tillägg och Trix

Kan DeskCut vara något?
När den är installerad kan du högerklicka på en länk och välj "Create DeskCut to link target". Sen kan du välja valfri mapp att spara i.
Detta fungerar inte i adressfältet, men för länkar som ligger på sidorna.

Själv tycker jag det verkar smidigare med drag'n'drop men jag har ju sällan program maximerade.
Dessutom lägger jag praktiskt taget inga länkar på skrivbordet heller...
Jag använder bokmärkena och har bokmärkesfältet öppet till höger i Firefox (Ctrl+B) mesta delen av tiden.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen