Sv: FIAT
God fortsättning. Nu har det slutat att smälla och skumpan är uppdrucken så jag har äntligen fått en pilsner!
Råkade halka in här, vilket säkert var ett misstag så här dags, men jag kan inte låta bli att replikera. Jag klistrar helt enkelt in lite Fiat-funderingar från den utmärkta tråden om aakes 4x4 husbil.
Valda inlägg, att se som motpol till det här gamla tramsiga Fiatsnacket. Läs, fundera och kommentera gärna.
:-/<rister
======================================================== inklistrat:
Citat:
Ursprungligen postat av vidhem
"hej Du har en en riktig bil"Mersa" å ingen "skiten" Fiat, för då har har "setat" där i snön, å fått invänta våren."
/Vidhem
Svar krinil: Undrar varför nästan 70 % av alla husbilar idag byggs på Fiat och ca 5 % på Mercedes? Undrar också om du har provat en Iveco 4x4. Iveco är en del av Fiatkoncernen. Nä du Vidhem..., det där håller inte och det vet du. Du har fastnat i dina gamla, felaktiga, fördomar när det gäller chassi.
Fast jag önskar dig en riktigt god fortsättning!
:-/<rister
==========================================================
Nu tror jag att även du Krinil har hamnat lite snett. Eller tror du verkligen att denna dominans för byggen på Fiat beror på Fiats överlägsna kvalitet?
aake
==========================================================
Visst tror jag det! Anser Fiat Ducato överlägsen andra chassi/drivlinor när det gäller just förhållandet pris/kvalitet/driftsäkerhet. Det anser tydligen husbilsbranschen i Europa också.
Tittar vi närmre på den svenska marknaden i år, efter 11 månader, så är siffrorna ändå tydligare. Fiat har drygt 87% medan MB har 1.71%! (Peugeot 0,09 och Citroen 0,21)
Det är lätt att blanda in känslor för olika fabrikat i den här typen av diskussioner. Då kan kalla fakta vara nyttiga för balansen.
God fortsättning!
:-/<rister
==========================================================
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf B
"Vilken av Fiats egenskaper håller du högst? Att kamremmen fryser fast för att motorhuven är otät så att motorn rasar, eller att man måste byta olja långt före serviceintervallet för att partikellfiltret är som det är?
Eller kanske att man säljer bilar utan uppvärmd vevhusventilation eller att en alldeles för hög backväxel inte är ett fel utan en egenskap? / undrar Ulf B som har hittat den perfekta husbilen och är väldigt sugen på att byta men tvekar för att det är en, ja just det."
Svar krinil: Jag har använt mina bilar året runt. Det är första året vi ställt av i år. Nu bor jag i södra Sverige och är kanske inte representativ. Men hade jag använt husbilen mer frekvent hela året hade jag försett den med motorvärmare. Elektrisk doppvärmare eller dieselvärmare. Jag hade också försett den med värmeväxlare, eftersom en vinterbil oftast har vattenburen värme.
Jag har alltid haft motorvärmare och kupévärmare i mina personbilar. Både av komfortskäl, för att skona motorn och för att spara bränsle. Jag använder motorvärmaren okt - mars, dvs halva året. Det är välinvesterade slantar.
Jag har inga problem med backväxeln. Visst kunde man önska en lägre utväxling men jag tycker inte det är något problem.
Jag har en 07:a. Upptäckte tidigt att den tog in regnvatten i motorrummet. Min handlare lät montera en kåpa åt mig. Tror den kostade drygt 500:- netto och tog en halvtimme att skruva dit.
Det är klart att ett fabrikat som närmar sig 90% av marknadsandelarna i Sverige uppvisar fler fel, numerärt, än andra fabrikat. Samtidigt ser jag just marknadsandelen som det största argumentet för Fiat.
:-/<rister
=========================================================
Citat:
Ursprungligen postat av aake
Nu är vi inne i denna oändliga slinga på nytt!
Vad sägs om mitt gamla förslag om att endast yttra sig om bilar man äger eller ägt och då endast uttala sig om vad som inte är bra/kunde vara bättre? Vi kan som omväxling tävla om vem som kan komma med den mest nedgörande kritiken av den egna bilen!
Av mina nuvarande bilar så är plåtisen lite trång, ssk tvättrummet, och isoleringen kunde vara mycket bättre.
Den nya LEV har jag lovat att uttala mig om när jag kört den några månader, men redan nu kan jag berätta att den är tung och törstig.
Husbilar på Fiat och Peugeot har jag ägt förutom flera tidigare på MB och någon på VW LT och vid anfordran kan jag komma med negativ kritik på alla.
aake
=========================================================
Nej då aake. Det här är inte en oändlig slinga. Det är bara min och 87% av de svenska husbilsköparnas uppfattning..., den kan vara fel!
Sen ska vi absolut diskutera våra erfarenheter av husbilar. Även sådant som är mindre bra eller rent av dåligt, med våra husbilar. Risken är dock att när 80-90 % av oss kör Fiat, ser det givetvis ut som om Fiat är överrepresenterat av fel!
Att bara diskutera fel kan vara vilseledande. Jag är väldigt nöjd med min LMC. Byggd på Fiat och ALKO. Försedd med Aldevärme, osv. Men är 10 % av Fiatköparna missnöjda, är de ändå fler än någon som köpt något annat fabikat det senaste året och märks givetvis tydligt. Vi vet ju att de 90% som är nöjda ofta är tysta.
:-/<rister
=========================================================
Visst Krinil, det ligger något i vad du säger. Och jag läste i något av årets nummer av Promobil en redogörelse om felstatistik på lätta lastbilar från TÜV och de senaste årsmodellerna av Fiat Ducato låg riktigt bra till, i nivå med MB sprinter och VW Crafter, vilket inte har varit fallet tidigare.
Men du får mig ändå aldrig att återigen köpa en framhjulsdriven husbil. Den Fiat (Dethleff) jag hade några månader en sommar för ca. 10 år sedan skyndade jag mig att sälja innan vintern kom eftersom den slirade på plan gräsmark.
1992 lät jag Pillos bygga en alkovbil på ett fabriksnytt Peogeot-chassie. På många sätt en utomordentlig husbil (och med permanent 4WD), men drivlinan höll inte så länge. Jag ägde bilen i 6 år och hann köra runt 8.000 mil och under denna tid havererade först några drev i bakaxeln och sedan ett bakre hjullager. Detta trots regelbunden service. Bilen var förvisso något överlastad i likhet med många husbilar från den tiden. Några av mina byggen på MB har fungerat utan större fel i flera tiotusental mil,vilket naturligtvis är ett klent statistiskt material, men jag låter mig ändå påverkas.
aake
========================================================= slut inklistrat