• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Eftersom Fiat är så dominerande som chassieleverantör så är det väl inte helt oväntat att det blir mer klagomål/problem med dem.
Vad jag förstår kostar alternativen till Fiat en massa 10-tusenlappar mer och det borde ju avspegla sig någonstans.
Fiat tillverkar ju en fruktansvärd massa bilar av alla de slag och de har säkert olika leverantörer på t.ex. lager. Alla leverantörer kan ju ha en "dålig dag", det är ju bara att titta på de återkallanden som alla personbilsleverantörer dras med.
Situationen med representationen på den svenska marknaden har inte heller visat någon kontinuitet och det påverkar säkert situationen när det gäller recalls och goodwill.

Så om man står i valet att köpa husbil A eller B byggda på olika chassin av samma tillverkare av påbyggnaden men en prislapp som skiljer 100.000 och väljer den billigare men måste reparera den för t.ex. 20.000 under de första åren, har man då gjort en bra eller dålig affär?? Det blir mycket diesel för mellanskillnaden.

Fundering av Nisse som medlem
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: FIAT

är det något problem med en sex växlad låda? jag tänker på den sjätte växeln, är den lika "känslig" som den femte växeln på en fem växlad låda :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FIAT

Konstruksjonen på den nye kassen er helt ny - i følge et Fiat servicecenter med fokus på husbiler så har de ikke hatt en eneste bil med problem. Det skal vistnok ikke være noen reklamasjon på denne kassen i Norge. Det samme gjelder også den automatiserte 6-trinns kassen som finnes som alternativ.
 
S

suneAl

Guest
Sv: FIAT

Eftersom Fiat är så dominerande som chassieleverantör så är det väl inte helt oväntat att det blir mer klagomål/problem med dem.
Vad jag förstår kostar alternativen till Fiat en massa 10-tusenlappar mer och det borde ju avspegla sig någonstans.
Fiat tillverkar ju en fruktansvärd massa bilar av alla de slag och de har säkert olika leverantörer på t.ex. lager. Alla leverantörer kan ju ha en "dålig dag", det är ju bara att titta på de återkallanden som alla personbilsleverantörer dras med.
Situationen med representationen på den svenska marknaden har inte heller visat någon kontinuitet och det påverkar säkert situationen när det gäller recalls och goodwill.

Så om man står i valet att köpa husbil A eller B byggda på olika chassin av samma tillverkare av påbyggnaden men en prislapp som skiljer 100.000 och väljer den billigare men måste reparera den för t.ex. 20.000 under de första åren, har man då gjort en bra eller dålig affär?? Det blir mycket diesel för mellanskillnaden.

Fundering av Nisse som medlem

Nisse

Det sista mellan A och B vore bra om Du förklarade bättre.

Vad är A ?

Vad är B ?

Varför skall B repareras för 20.000:- under första året och inte A ?


Sedan är det enligt följande ordspråk:

DEN MAN ÄLSKAR DEN AGAR MAN!

Nu finns också amc Chassit " Lågbyggda" från AL-KO-Kober som stor aktör på denna marknad, med olika bilmärken som drivlina.


Häls 571 :mcride:
 
Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Jag tyckar fortfarande att det är konstigt att Fiat inte har löst problemet med att bilen skakar när kopplingen släpps i backväxel och motlut.Har provkörd en 2009 3,0 med 157 hk.Har en 2007/2008 just nu men tänkte byta.Kanske till annat märke!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FIAT

Problemet til Eurochassiet er at det er optimalisert som liten transporter som nesten aldri lastes opp mot maks vekt, men som også brukes på motorveier og gjerne i hastigheter langt over hva vi har lov til i Norden. For husbilbruk så hadde det vært fornuftig å legge ned utvekslingen på diffrensialen med ca. 20%. Dette ville gitt mer riktig forhold for back og ettan når det gjelder start. Samtidig vil overgangen mellom de forskjellige vekslene bli mykere.

Vi kan drømme eller finne noe som passer bedre for oss, tror ikke Eurochassi blir endret på dette området snart.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: FIAT

Någon Fiat husbil eller skåp har jag aldrig haft, men däremot några personbilar.
En 600 -62, och en 124 sc -69. Detta är nog bland de roligaste bilar som finns att köra. Tyvärr gick rosten hårt åt dom. Sen har jag haft några Lada, som ju från början är Fiat 125. Ryskt grovhugget, comfort finns inte ens som tillbehör, men dom är pålitliga.
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Enligt säljaren på Hymercenter så ändrades lådan konstruktionsmässigt vid ca. 2003 och att det lades in någon typ av skvättplåt så att 5:an smörjdes även på lägre varvtal .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Ändringen skedde sent -02. Finns på alla Fiater med facelift karossen. Även på vissa av den äldre modellen.

Man ser det lättast på att backen ligger till vänster vid ettan.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: FIAT

Jag vill påstå att det är västeuropas sämsta biltillverkare. Efter att haft Fiat och med otal
fel varan två växellådshaverier så vet jag och många med mig.
Alla som idag INTE har Fiatchassi har börjat med Fiat och upptäckt hur dåligt det har
fungerat. Jag trodde också att Fiat inte kunde vara så när vi köpte vår första husbil
just beroende på att de förekom så mycket!
Sedan finns det ingen organisation i Sverige för Fiat, märket är för litet. När vi försökte
få hjälp av Italienska Bil var det kalla handen.
Bara för att det är stort i Italien betyder inte att det är bra, titta på GM.
Att Fiat råkade bli stora berodde på att de tillsammans med Peugeot och Citroen in-
troducerade det sk eurochassit. Sedan har byggarna bara fortsatt i inkörda spår.
Men idag finns bättre. Sedan är det också en prisfråga.
Ni ser ju själva hur mycket problem det är på vår hemsida.
Jag försökte få DN Motors redaktör Jaques Wallner att ta upp växellådsproblemet
på deras konsumetnsida för att varna andra.
Fick till svar.
Fiat kvalitetsproblem är ett ständigt problem. Vid varje pressvisning säger de " nu
är det bättre kvalite" Men i alla tester och undersökning ligger de i botten.
Idag vill jag nog påstå att Fiat inte har mer är 50 % av nybilsköparna och mindra
kommer det att bli så länge kvalitet inte blir bättre.
Mvh
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: FIAT

jag har en 6 växlad låda, är det någon som haft problem den ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

jag har en 6 växlad låda, är det någon som haft problem den ?


Nei, jeg har heller ikke hatt problemer med mine 5 gears fiat gearkasser (5 bobiler), og har en med 6 gear nå.

Men vi er nok veldig få med den erfaringen, iallfall iflg J Wallner....(journalist) :angel:


Den beste bobil chassis i dag inntil 3,5/4t er åpenbart 250 Fiat Ducato og SELVSAGT har jeg denne og er meget godt fornøyd med kvalitet og ikke minst kjøreegenskaper. (denne har rullet 2200 mil nå)

:mcride:
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: FIAT

Vi har haft WW-Citoen-M-B och Fiat som husbilar i tjänsten,totalt ca,55 000 tusen mil,
ingen bättre eller sämre en den andra ,men Fiatarna mest bekymmerslösa och billigast i total driftskostnad.
Den nya 3,0 an med 6 växlad låda är en dröm,billig i drift och ett makalöst vridmoment.
(Nu är det bara nöjen som gäller)
Bernt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Om jag jämför vår förra bil -03 2,8 JTD med vår nuvarande -09 3,0 så skiljer det mellan 1-2dl/mil till vår nyas fördel. Värt att notera då är att totalvikten är 750kg högre på den nya. Så ca 500kg lär det skilja på aktuell bruttovikt. Jag har vägt den nya o vet att vikten utnyttjas i stort sett helt.

Vid flera tillfällen under semester var förbrukningen under 1l/mil som jag tycker är mer än väl godkänt. Båda bilarna har haft KCR-box.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Problem med kopplingen på "nya" modellen från 2007 finns rapporterat här
http://www.husbilsklubben.se/forums/t32707/
och här http://www.husbilsklubben.se/forums/t25627/

Senaste svaret jag fick från customercareinternational@fiat.com 2009-05-21
var att man nu erkänner och ber om ursäkt för problemet med vibrationerna (judder) och råder mig att hålla kontakten med importören (OOB) som kan råda och ge mig regelbundna uppdateringar beträffande judder-frågan.
Beträffande UK (England) marknaden arbetar Fiat med en lösning.
Beträffande svenska marknaden har Fiat ingen uppdatering för närvarande.

Allt tyder på att Fiat gör som strutsen . . . och skiter i oss i Sverige som har problem med deras felaktiga konstruktioner.

I senaste numret av HUSBILEN Test finns en notis på sid. 16
Skakigt att backa Fiat?
med uppmaning till folk att höra av sig till husbilentest@telia.com om de upplever samma sak.

Så alla ni som upplevt dessa vibrationer speciellt på 6-växlade 2,3 lit.-motorn MEJLA !
//erkhu
 
S

suneAl

Guest
Sv: FIAT

Har surfat på nätet för att fram de olika märken FIAT Group är ägare av.

Det kanske finns flera märken. Entreprenad Maskiner ALLIS-CHALMERS

Bilar med märket FIAT tillhör ENBART PERSONBILS DIVISIONEN, där bl.a. Renault tillverkar 3 modeller med märke FIAT.

Våra Husbilar heter egentligen FIAT Professional och tillverkas av delägda fabriken med namn SEVEL. FIAT Group 50% & PSA "Peugot/Citroén" 50% som tillverkar
c:a 3 miljoner Husbilschassin, Transportbilar Ducato, Boxer & Jumper.

På IVECO Fabrikerna tillverkas Tunga Lastfordon "över 3.500 kg" & Bussar.

Alfa-Romeo tillverkar Personbilar

Lancia tillverkar Personbilar

Chrysler tillverkar Personbilar

Ferrari är sportbilen i F1

Detta är den "ITALIENSKA SKIT" som en del har talat om, och finns över
HELA VÄRLDEN samt sysselsätter 100.000-tals mäniskor.

Med detta bör vi förstå att FIAT Group inte är någon BYSMEDJA!

Häls 571


:mcride:
 

Bilagor

  • logoFiat.gif
    logoFiat.gif
    5,3 KB · Visningar: 1.389
  • logo_fiatProfessional.gif
    logo_fiatProfessional.gif
    6,5 KB · Visningar: 1.392
  • logo_iveco.gif
    logo_iveco.gif
    5,5 KB · Visningar: 1.392
  • logo_alfaromeo.gif
    logo_alfaromeo.gif
    7,5 KB · Visningar: 1.392
  • logo_lancia.gif
    logo_lancia.gif
    7,6 KB · Visningar: 1.385
  • 80px-Scuderia_Ferrari_Logo_svg.png
    80px-Scuderia_Ferrari_Logo_svg.png
    9,4 KB · Visningar: 22
  • 090226_logo-ferrari_156x97.jpg
    090226_logo-ferrari_156x97.jpg
    5 KB · Visningar: 1.391
  • header_logo.jpg
    header_logo.jpg
    2,1 KB · Visningar: 1.384
  • aclogo.jpg
    aclogo.jpg
    23,6 KB · Visningar: 1.389
  • fiatgroup_logo.jpg
    fiatgroup_logo.jpg
    3,9 KB · Visningar: 1.387
  • 198x324.jpg
    198x324.jpg
    52,4 KB · Visningar: 1.380
Senast ändrad:

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Hej Håkan!.Måste fråga dej en sak,av vilken annledning monterade du Kcr box,trodde bara det behövdes på svagare motorer i kombinat med en tung bil.Hoppas du stillar min nyfikenhet.Min måg jobbar på en bil-elektrisk firma och det har blivit väldigt vanligt att montera denna box,så det måste vara någon fördel inte jag har kommit på.Har själv en 2,8liers och tycker att krafterna räcker till. Valle.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

På min 2,8 tyckte jag kraften inte räckte till. Bilen var en som lastad alltid vägde runt 3,8ton. Körbarheten på femman ökade betydligt.

Vår nuvarande hade inte varit nödvändigt eftersom det är en 3,0:a. Anledningen till att den iallafall monterades var en prisfråga på boxen. Men visst blev den körbar med 180hk o 460nm. Sen gör det inget att den drar ca 2-3 dl mindre än den gamla bilen fast vikten är 4250kg.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Negativ, inte jag. Nöjd nja. Kan bara visa er vad som händer med min bil. Körde en liten runda nu till Novemberlovet, då gick blåset rakt av utan förvarning. Fiaten har nu rullat 7700mil och är 5 år gammal. Tydligen så tidigt att dom som tillverkar avgasrör till eftermarknaden har inte denna rörbit än, det blir till att köpa Fiat. Bara som en kul jämförelse så bilen på bilden var 12år gammal och hade rullat 24000mil med original avgasrör när jag sålde den!
Bra att det hände på hemmaplan. Ni som har bil som är några år gammal kryp under och dra och slit i grejorna. Bättre att få röret i handen då, än när man är långt söderut på semester.
 

Bilagor

  • Mitt av.jpg
    Mitt av.jpg
    101,9 KB · Visningar: 5
  • GMC Full-sice Pick-up Sierra 1500 Off-road Z71 4gånger4 Fletside.JPG
    GMC Full-sice Pick-up Sierra 1500 Off-road Z71 4gånger4 Fletside.JPG
    169,7 KB · Visningar: 2
Toppen