• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat robotväxelåda

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.236
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Inte enligt min verkstad!
Det visar att verkstadpersoner också kan ha fel! Tyvärr oftare än man skulle vilja. Med motorn igång och friläge ilagt är lamellskivans varvtal 0 rpm, dvs den står still, dvs kopplingen är nedtryckt. Jag och flera andra har kontrollerat den saken på våra bilar. Det framgår också av Fiats verkstadshandbok eLearn. I instruktionen för hur man luftar kopplingen skall man avsluta med att starta motorn och kolla att kopplingsvarvtalet håller sig på noll. Gör det inte det kan det finnas luft kvar.

8CDC9939-29E3-4A8F-A8A8-8A562993F9D3.jpeg
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Det visar att verkstadpersoner också kan ha fel! Tyvärr oftare än man skulle vilja. Med motorn igång och friläge ilagt är lamellskivans varvtal 0 rpm, dvs den står still, dvs kopplingen är nedtryckt. Jag och flera andra har kontrollerat den saken på våra bilar. Det framgår också av Fiats verkstadshandbok eLearn. I instruktionen för hur man luftar kopplingen skall man avsluta med att starta motorn och kolla att kopplingsvarvtalet håller sig på noll. Gör det inte det kan det finnas luft kvar.

Visa bilaga 237482
Därför jag fått en vana att vid stopp lägga i friläget, stopp som rödljus bilköer.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
Ändå är det faktum att speciellt Fiat har haft stora problem trots de jämförelsevis få bilar som sålts i Sverige, är i princip enbart husbilar och en handfull från Fiats försäljare!
Har en hemmagjord teori som Inte förkastats helt av proffs verkstaden, det är att lådan fungerar bra Om den används! men de flesta Husbilar körs väldigt väldigt lite, genomsnittet om man bara tittar på begagnade bilars mätarställningar är 250-300 mil per år. Merparten ställs undan i augusti efter semestern eller i september efter Elmia och står utan omvårdnad i 8-9 månader.. vi vet ju att elektronik inte mår bra av att inte användas som den ska, är ju också temp. skiftningar med kanske kondens och liknande som ställer till det när det gäller elektronik.
Till syende och sist så är ju faktum att vad jag vet ingen bil har denna typ av växel system i nyproduktion idag.. vad jag vet alltså.
Är min hemsnickrade teori
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.454
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hej
Anders på Fiatverkstaden I Ekeby utanför Helsingborg byter samtliga 3 vätskor för strax under 2000kr.
Värt varenda krona, om du frågar mig. Jag gjorde det i våras, och märkte en radikal skillnad på växlingen. Till och med frugan la märke till detta.
Fiat rekommenderar byte av bromsvätskan, men endast koll av de övriga oljorna i växellådan var 4800mil, eller vartannat år.
Mvh Per

3 vätskor? Vilka är det
Bokade precis tid till Storservice på en Fiat Professional och det vara bara en vätska som skulle bytas till lådan. (bilen rullat ca 4000mil)
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
3 vätskor? Vilka är det
Bokade precis tid till Storservice på en Fiat Professional och det vara bara en vätska som skulle bytas till lådan. (bilen rullat ca 4000mil)

Enligt Fiats rekommendationer så är det endast bromsvätskan som ska bytas vartannat år och de andra (Hydralolja och växellådsolja) ska bara kontrolleras var 48000 km eller vartannat år. Min husbil är 10 år drygt och snart 8000 mil på mätaren, så jag kände att det var dags att byta alla 3 vätskorna.
Vad baserar jag detta på då ?
Innan GPSens tid så körde jag extra på Helsingborgs Taxi. Och jag såg att dem gamla taxiåkarna (de flesta) bytte växellådsolja var 8000 mil, trots att ingen tillverkare rekommenderade det. Resultatet blev att deras växellådor höll minst 70-80 000 mil oftast över 100 000 mil.
Och de som inte gjorde det, ofta hade växellådor som höll typ 30-40 000 mil.
Utifrån det, så är valet enkelt.
Jag har gjort så på alla mina fordon, och har ännu inte haft något växellådsras.
Min senaste långmilare, Volvo 965a hade gått över 30 000mil. Och växlade som en dröm. Köparen frågade om jag hade bytt växellådan. Jag förklarade ovan text.
Den rullar fortfarande med samma växellåda och strax 50 000 mil på mätaren.

Mvh Per
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.529
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
3 vätskor? Vilka är det
Bokade precis tid till Storservice på en Fiat Professional och det vara bara en vätska som skulle bytas till lådan. (bilen rullat ca 4000mil)
Växellådsolja behöver du inte byta efter 4000mil, men dom övriga två bör bytas, även om FIAT anser att endast bromsvätskan till kopplingen skall bytas.
Sedan gäller det att verkstaden vet hur man gör, jag är inte imponerad över kunskaperna på FIAT verkstäder när det gäller robotlådor,är bilen helintgrerad är det stor risk att verkstaden tar "genvägen" och byter endast i behållaren, något som man som kund inte ser.
Sedan finns det endast en typ av service som skall göras vart annat år,"Stor service" är något som man hittat på för att kunna göra en mindre service också, något som inte finns i FIAT service- schema.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Växellådsolja behöver du inte byta efter 4000mil, men dom övriga två bör bytas, även om FIAT anser att endast bromsvätskan till kopplingen skall bytas.
Sedan gäller det att verkstaden vet hur man gör, jag är inte imponerad över kunskaperna på FIAT verkstäder när det gäller robotlådor,är bilen helintgrerad är det stor risk att verkstaden tar "genvägen" och byter endast i behållaren, något som man som kund inte ser.
Sedan finns det endast en typ av service som skall göras vart annat år,"Stor service" är något som man hittat på för att kunna göra en mindre service också, något som inte finns i FIAT service- schema.
Helintregerade´s motorer bör helt lossas från chassiet och servas fristående från Bodelen, kanske snabbare arbetsmetod :)
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Enligt Fiats rekommendationer så är det endast bromsvätskan som ska bytas vartannat år och de andra (Hydralolja och växellådsolja) ska bara kontrolleras var 48000 km eller vartannat år. Min husbil är 10 år drygt och snart 8000 mil på mätaren, så jag kände att det var dags att byta alla 3 vätskorna.
Vad baserar jag detta på då ?
Innan GPSens tid så körde jag extra på Helsingborgs Taxi. Och jag såg att dem gamla taxiåkarna (de flesta) bytte växellådsolja var 8000 mil, trots att ingen tillverkare rekommenderade det. Resultatet blev att deras växellådor höll minst 70-80 000 mil oftast över 100 000 mil.
Och de som inte gjorde det, ofta hade växellådor som höll typ 30-40 000 mil.
Utifrån det, så är valet enkelt.
Jag har gjort så på alla mina fordon, och har ännu inte haft något växellådsras.
Min senaste långmilare, Volvo 965a hade gått över 30 000mil. Och växlade som en dröm. Köparen frågade om jag hade bytt växellådan. Jag förklarade ovan text.
Den rullar fortfarande med samma växellåda och strax 50 000 mil på mätaren.

Mvh Per
Taxiägare byter olja i Automatlådorna inte manuella lådor, det behövs inte.
Körde en MB300 med manuell låda, Ägaren bytte aldrig olja i lådan och den rullade som Taxi i nära 65 tusen mil.
Orsaken till att det blev en manuell låda var att undertecknad frontade (biltjuv mot enkelriktat) med en ny 300D
800 mil bara med automat, och någon ny sådan i Taxiversionen fanns inte i Sverige, Taxi hade annan instrumentbräda med separat
uttag för taxametern.
Fiats Robotlåda är en Manuell växellåda som växlas av en robot.
Jämför aldrig en Äkta automat med en Robotlåda, finns ingen gemensam nämnare alls utom att de växlas automatiskt. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.532
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helintregerade´s motorer bör helt lossas från chassiet och servas fristående från Bodelen, kanske snabbare arbetsmetod :)
Det finns väl ingen vettig anledning att lyfta ur drivpaketet för att göra service på helintegrerade bilar, det går ju att göra servicen
utan några större problem om man bara har en lämplig lyft, det är bara lite trängre. Bara jobbet att montera ur drivpaketet tar ju många timmar.
 
Toppen