• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat robotväxelåda

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Hej,
Har ingen robotlåda på husbilen däremot har kört två Fiat 500 med robotlåda i totalt 10 år, och båda har haft problem med roboten så jag sett felmeddelandet “No gear available” MÅNGA gånger. Dock ingen bärgning, i mitt fall räckte med att stänga av motorn, avvakta några minuter och starta igen.

Lådan på 500 beskylls vara trög och “mesig”. Så är det absolut om man oftast arbetar med första två centimetrarna av gaspedalen. Däremot om man golvar och arbetar med sista centimetrarna så märker man vad lådan är kapabel av. Även om den, i mitt fall, hanterar en klen motor. Trots vetskap om problemet köpte jag en till 500 med robotlåda fast nyare :)

Har varit flera gånger i kontakt med Fiat i Stockholm men de känner inte ens till problemet :)O???)

I roboten finns hydraulolja som inte behöver bytas lika ofta, eller alls. Jämför med vilket annat hydraulsystem som helst, tex servostyrning.
Felmeddelandet “No gear available” är ett generellt meddelande för olika fel i roboten. Jag får problemet/meddelandet när växellådan behöver växla snabbt och direkt från 5an till 3an. Annars fungerar lådan väldigt bra!

Roboten bygger upp trycket i hydraulsystemet och använder det för att växla. Däremellan sitter ett antal sensorer och ventiler med egna elektriska kontakter. För ett tag sedan plockade jag isär roboten och:

- Fyllde på hydraulolja (väldigt svåråtkomligt i 500)
- Tog loss alla elektriska kontakter och rengjorde dem ordentligt.
- Det finns en actuator som har för uppgift att “låsa” roboten efter varje växling och innan “släppa kopplingen”. Om den actuatorn misslyckas så stannar roboten och felmeddelandet dyker upp. Tror den var en 22 mm “plugg” som jag tog loss och smorde och testade med 12v några gånger för att se om den har kärvat.
- Rengjorde minuskabeln till roboten ordentligt. Roboten behöver momentant höga amper och det kräver bra jordkoppling och bra batteri.

Efter det har roboten fungerat helt felfritt i ett par tre år fram tills nu, som verkar vara dags igen :)

Jag har tidigare delat liknande text i andra forum bla i Fiat 500 Australien och fått positiv feedback om att den har hjälpt, men har ingen aning om det hjälper roboten i husbilar.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.237
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Nja, det som drar ström är hydraulpumpen. Den har en 30A säkring och drar förmodligen mindre än så. Normal drifttid är 4 sek vid uppstart (när förardörren öppnas eller tändningen slås på) och sedan ett par sekunder vid varannan växling.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.237
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Det måste justeras i systemets dator! inget GDS jobb alltså.
Vår gick in in helt Stoppläge!! När min skidpjäxa kom in under pedalen, blev bärgare från Kungsberget..
Hjälpte inget att trycka ner pedalen.
Man bör för övrigt låta en Proffsverkstad uppdatera elektroniken lite då o då, tar 30 min. det kan förebygga problem.
Vad var det som hände, lyckades du rubba ”bromsljuskontakten” (som används också av roboten) ur läge eller rycka loss (eller av) någon kabel där under?

(Tänkte du köra med pjäxorna på? ;) )
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Vad var det som hände, lyckades du rubba ”bromsljuskontakten” (som används också av roboten) ur läge eller rycka loss (eller av) någon kabel där under?

(Tänkte du köra med pjäxorna på? ;) )
Varför jag var på förarplatsen minns jag inte.. men där satt jag :) Var bromsljus kontakten sa Verkan på verkstaden som jag rubbat med 46 orna. :)
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hej,
Har ingen robotlåda på husbilen däremot har kört två Fiat 500 med robotlåda i totalt 10 år, och båda har haft problem med roboten så jag sett felmeddelandet “No gear available” MÅNGA gånger. Dock ingen bärgning, i mitt fall räckte med att stänga av motorn, avvakta några minuter och starta igen.

Lådan på 500 beskylls vara trög och “mesig”. Så är det absolut om man oftast arbetar med första två centimetrarna av gaspedalen. Däremot om man golvar och arbetar med sista centimetrarna så märker man vad lådan är kapabel av. Även om den, i mitt fall, hanterar en klen motor. Trots vetskap om problemet köpte jag en till 500 med robotlåda fast nyare :)

Har varit flera gånger i kontakt med Fiat i Stockholm men de känner inte ens till problemet :)O???)

I roboten finns hydraulolja som inte behöver bytas lika ofta, eller alls. Jämför med vilket annat hydraulsystem som helst, tex servostyrning.
Felmeddelandet “No gear available” är ett generellt meddelande för olika fel i roboten. Jag får problemet/meddelandet när växellådan behöver växla snabbt och direkt från 5an till 3an. Annars fungerar lådan väldigt bra!

Roboten bygger upp trycket i hydraulsystemet och använder det för att växla. Däremellan sitter ett antal sensorer och ventiler med egna elektriska kontakter. För ett tag sedan plockade jag isär roboten och:

- Fyllde på hydraulolja (väldigt svåråtkomligt i 500)
- Tog loss alla elektriska kontakter och rengjorde dem ordentligt.
- Det finns en actuator som har för uppgift att “låsa” roboten efter varje växling och innan “släppa kopplingen”. Om den actuatorn misslyckas så stannar roboten och felmeddelandet dyker upp. Tror den var en 22 mm “plugg” som jag tog loss och smorde och testade med 12v några gånger för att se om den har kärvat.
- Rengjorde minuskabeln till roboten ordentligt. Roboten behöver momentant höga amper och det kräver bra jordkoppling och bra batteri.

Efter det har roboten fungerat helt felfritt i ett par tre år fram tills nu, som verkar vara dags igen :)

Jag har tidigare delat liknande text i andra forum bla i Fiat 500 Australien och fått positiv feedback om att den har hjälpt, men har ingen aning om det hjälper roboten i husbilar.
Att Sv. Fiat inte känner till problemen med Roboten är nys, bara förnekelse, detta med kärvande Splanines som hände oss var en miss från fiats monteringsband, kanske automattiken inte fungerade med att fetta in dessa på rätt sätt, är många bara på den försumbara marknaden i Sverige som råkat ut för detta.
Alla fel som Proffisional verkstäderna uppdager med elektroninken rappoteras automatiskt till Sv. Fiat så de har all kännedom om inte bara detta utan det mesta.
Kan nämna att CC-försäkring vägrade stå för detta då de hävdade att det var utslitna lameller det gällde trots verkstadens foton på lameller som var som nya.
Gick till ARN och fick rätt och 16 tusen tillbaka. För övrigt den 2:a gången vi fick rätt i ARN, egentligen den 3:e då vi fick en ny bil från en stor tillverkare genom att skicka en kopia av en anmälan till Chefen för företaget, som genom ett trollslag ändrade sig och bad oss dra tillbaka anmälan..
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Att Sv. Fiat inte känner till problemen med Roboten är nys, bara förnekelse, detta med kärvande Splanines som hände oss var en miss från fiats monteringsband, kanske automattiken inte fungerade med att fetta in dessa på rätt sätt, är många bara på den försumbara marknaden i Sverige som råkat ut för detta.
Alla fel som Proffisional verkstäderna uppdager med elektroninken rappoteras automatiskt till Sv. Fiat så de har all kännedom om inte bara detta utan det mesta.
Kan nämna att CC-försäkring vägrade stå för detta då de hävdade att det var utslitna lameller det gällde trots verkstadens foton på lameller som var som nya.
Gick till ARN och fick rätt och 16 tusen tillbaka. För övrigt den 2:a gången vi fick rätt i ARN, egentligen den 3:e då vi fick en ny bil från en stor tillverkare genom att skicka en kopia av en anmälan till Chefen för företaget, som genom ett trollslag ändrade sig och bad oss dra tillbaka anmälan..
Hej,
Vi funderar också att kontakta Arn angånde allt strul med vår husbil o 9 växlade låda.
Många bärgningar och försök till åtgärdande och de 2 byten av växellåda, strul med ersättning från Viking assistans
Bilen har stått på verkstad 2 vintrar i rad nu
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.534
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,
Vi funderar också att kontakta Arn angånde allt strul med vår husbil o 9 växlade låda.
Många bärgningar och försök till åtgärdande och de 2 byten av växellåda, strul med ersättning från Viking assistans
Bilen har stått på verkstad 2 vintrar i rad nu
Trådens Ämne:

Fiat robotväxelåda​

 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.649
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Jag har en FIAT från 2017 med robotlåda, bilen har rullat ca 5000 mil. Det står i instruktionsboken för växellådan (Comfortmagic) att vätskan (DOT4 bromsvätska) ska bytas vart annat år eller efter 9600mil och samma bytesintervall rekommenderas för oljan i hydralsystemet för växelmanövreringen.
Jag har hört med flera FIAT verkstäder och de har aldrig utfört denna åtgärd på någon bil. Är det så att detta endast behövs på budbilen och dylikt som kör långt och mycket eller är det så att få husbilsägare bryr sig förrän de står i en rondell med en växellåda som inte vill röra sig?

Hur många som läser detta har bytt oljor i sin bil?
Byter varannat år. Gjort det på mina tre senaste husbilar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.534
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har Plåtis Fiat 2019 150hk robotlåda ,gått ca 5000mil ,inte bytt växellådsolja , Fungerar felfritt. Kör ca 800-1000mil/år dom sista 4åren
Det är inte växellådsoljan det gäller utan vätskan till kopplingen (bromsvätska) och den hydraulolja som manövrerar lådan.
om det inte är gjort är det hög tid!
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.045
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Det intressanta är när bilarna passerat minst 10 år och/eller 10000 mil. Det är då vi vanliga dödliga börjar ha råd att köpa. Hur bra funkar robotlådorna då?
De bilar som diskuteras här är ju knappt inkörda.
Vågar man köpa en begagnad kärra utan garanti eller maskinskadeförsäkring?
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Det intressanta är när bilarna passerat minst 10 år och/eller 10000 mil. Det är då vi vanliga dödliga börjar ha råd att köpa. Hur bra funkar robotlådorna då?
De bilar som diskuteras här är ju knappt inkörda.
Vågar man köpa en begagnad kärra utan garanti eller maskinskadeförsäkring?

Hej
Vi har en 2013, strax 8000 mil 3 liters motorn och funkar perfekt.
Bytt alla vätskor vid 7500mil.

Sedan ska man ju inte glömma att precis som alla manuella växellådor så behöver man ju så småningom byta koppling och urtrampningslager. Och de manuella växellådorna har samma problem med plastdetaljer på lammellerna som kan trilla av och omöjligöra växling. Jag har en bekant som råkade ut för detta 3 liters motorn med manuell växellåda och drygt 5000mil på mätaren.

Mvh Per
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.255
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Vi har en 2013, strax 8000 mil 3 liters motorn och funkar perfekt.
Bytt alla vätskor vid 7500mil.

Sedan ska man ju inte glömma att precis som alla manuella växellådor så behöver man ju så småningom byta koppling och urtrampningslager. Och de manuella växellådorna har samma problem med plastdetaljer på lammellerna som kan trilla av och omöjligöra växling. Jag har en bekant som råkade ut för detta 3 liters motorn med manuell växellåda och drygt 5000mil på mätaren.

Mvh Per
Intressant.
Jag har frågat om vilken växel folk kör på. Intressant hur fiat har programmerat lådan jämfört men helt Manuel körning.

Jag har en helt manuell 6 vxl 3.0 l motor.

Om du ligger på 90-100. Växlar din robot in på växel 6 eller ligger den på 5an?

Vid uppförsbackar. Växlar den ner från 6 an till växel 5 eller 4?

Jag har motoröra men 3.0 motorn är så vridstark så den är lätt att segdra för mycket. Skulle vara intressant att veta hur roboten Växlar. Tacksam för svar.

Tomas
 

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025
Det intressanta är när bilarna passerat minst 10 år och/eller 10000 mil. Det är då vi vanliga dödliga börjar ha råd att köpa. Hur bra funkar robotlådorna då?
De bilar som diskuteras här är ju knappt inkörda.
Vågar man köpa en begagnad kärra utan garanti eller maskinskadeförsäkring?

Det intressanta är när bilarna passerat minst 10 år och/eller 10000 mil. Det är då vi vanliga dödliga börjar ha råd att köpa. Hur bra funkar robotlådorna då?
De bilar som diskuteras här är ju knappt inkörda.
Vågar man köpa en begagnad kärra utan garanti eller maskinskadeförsäkring?
Vi har en 2014 års modell på 5 ton och 3 liters motor. När den gått 15300 mil fick vi byta kopplingssats med dubbelmassesvänghjul/ Eive
 
Toppen