• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat robotväxelåda

gorols60

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vad jag har hört är det finns en låda med några typ plastbitar i lådan och plastbitarna blir slitna men den med metal istället håller.
Jag Vet inte mer än så för jag hörde bara från en som berättade till mig och har du den med metall så håller den.Därför är det lite olika svar om den.

Det är inte i vx-lådan utan i lamellen, alltså i kopplingen.

A Lantz

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
42003
Medlemskap
2025
3600 mil på min 2019 och har börjat få problem med växellådan/kopplingen. Den säger no gear available och det går inte att få i en växel. Det har hänt 4 ggr när man kört långt. Den ska in på verkstad för andra gången nu för det felet.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
Nu är Sverige en ofantlig liten Fiat marknad!
Såldes inte Husbilar på deras chassi så fanns det nog bara några hundra Ducato i landet.
Men bara den verkstad jag anlitat en Fiat Proffisional verkstad har under åren haft ett 40 tal bilar med problem med växlingen, lådan är samma som den manuella så den är det sällan problem med!
Men elektroniken och det faktum att man bara behöver peta upp bromspedalen om man har stövlar på sig så går den i felsöker läge och måste till vetskap, splat es mellan motor koppling kärvar på många bilar ofta tillverkade 2016 påstås det, splainsen är infettade med dåligt fett så de blir överhettade och kärvar, varvid bilen inte går att köra.
Naturligtvis har många inga problem då de flesta kör Husbilen 100-400 mil per år.
Väldigt många också bil efter kanske 3 år..
Själv kör vi ganska mycket, vår 2016 slog om till 13 tusen mil idag kl. 1342 i Nossebro, växlingen har fungerat i 7 tusen mil sedan renoveringen.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Nu är Sverige en ofantlig liten Fiat marknad!
Såldes inte Husbilar på deras chassi så fanns det nog bara några hundra Ducato i landet.
Men bara den verkstad jag anlitat en Fiat Proffisional verkstad har under åren haft ett 40 tal bilar med problem med växlingen, lådan är samma som den manuella så den är det sällan problem med!
Men elektroniken och det faktum att man bara behöver peta upp bromspedalen om man har stövlar på sig så går den i felsöker läge och måste till vetskap, splat es mellan motor koppling kärvar på många bilar ofta tillverkade 2016 påstås det, splainsen är infettade med dåligt fett så de blir överhettade och kärvar, varvid bilen inte går att köra.
Naturligtvis har många inga problem då de flesta kör Husbilen 100-400 mil per år.
Väldigt många också bil efter kanske 3 år..
Själv kör vi ganska mycket, vår 2016 slog om till 13 tusen mil idag kl. 1342 i Nossebro, växlingen har fungerat i 7 tusen mil sedan renoveringen.

Menar du att med en enkel tryckning uppåt på bromspedalen så blir det ett felsäkert läge där växellådan får en annan karaktär (felsäkert läge)
Kan detta felsäkra läge upphävas genom att trycka ner bromspedalen igen, eller måste det till andra manövrar. Om det är så kan ju mängder av problem med robotlådan förmodligen hänvisas till bromspedalens lyftande.

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Jag har en FIAT från 2017 med robotlåda, bilen har rullat ca 5000 mil. Det står i instruktionsboken för växellådan (Comfortmagic) att vätskan (DOT4 bromsvätska) ska bytas vart annat år eller efter 9600mil och samma bytesintervall rekommenderas för oljan i hydralsystemet för växelmanövreringen.
Jag har hört med flera FIAT verkstäder och de har aldrig utfört denna åtgärd på någon bil. Är det så att detta endast behövs på budbilen och dylikt som kör långt och mycket eller är det så att få husbilsägare bryr sig förrän de står i en rondell med en växellåda som inte vill röra sig?

Hur många som läser detta har bytt oljor i sin bil?

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Menar du att med en enkel tryckning uppåt på bromspedalen så blir det ett felsäkert läge där växellådan får en annan karaktär (felsäkert läge)
Kan detta felsäkra läge upphävas genom att trycka ner bromspedalen igen, eller måste det till andra manövrar. Om det är så kan ju mängder av problem med robotlådan förmodligen hänvisas till bromspedalens lyftande.
Det måste justeras i systemets dator! inget GDS jobb alltså.
Vår gick in in helt Stoppläge!! När min skidpjäxa kom in under pedalen, blev bärgare från Kungsberget..
Hjälpte inget att trycka ner pedalen.
Man bör för övrigt låta en Proffsverkstad uppdatera elektroniken lite då o då, tar 30 min. det kan förebygga problem.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Jag har en FIAT från 2017 med robotlåda, bilen har rullat ca 5000 mil. Det står i instruktionsboken för växellådan (Comfortmagic) att vätskan (DOT4 bromsvätska) ska bytas vart annat år eller efter 9600mil och samma bytesintervall rekommenderas för oljan i hydralsystemet för växelmanövreringen.
Jag har hört med flera FIAT verkstäder och de har aldrig utfört denna åtgärd på någon bil. Är det så att detta endast behövs på budbilen och dylikt som kör långt och mycket eller är det så att få husbilsägare bryr sig förrän de står i en rondell med en växellåda som inte vill röra sig?

Enligt vår Proffsverkstad finns inget service behov för elektroniken och hydraulik systemet, men brom olja eller motsvarande sägs dra åt sig fukt, vår verkstad har vid service testat oljan utan att finna fukt.!

widde2

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
28072
Medlemskap
2025

Det är viktigt att serva allt. Många verkstäder känner ej till byte av vätskor. 2 olika behållare är till roboten. Den ena innehåller bromsvätska Dot 4 som skall bytas efter 24 mån samtidigt som man byter bromsvätska till bromsarna. Den andra innehåller en speciell hydralolja fr Fiat och den skall bytas efter 9600 mil. Det står tydligen inte med i serviceanvisningar från Fiat trots stora servicen. Lådan är en helt vanlig manuell växellåda med en hydraltillsats för att sköta växlingen. Robotstyrda växellådor är inget unikt, sitter i de flesta Volvo lastbilar fr 2000-2014, allså en vanlig 12 växlad låda med robot. Tillverkades drygt 100 000 per år på Volvo I Köping.

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025
Lämnar man in bilen för service så tycker man att en märkesverkstad ska byta de oljor fabrikanten uppger vid respektive mil eller år efter serviceboken. Vår fiatverkstad sa att den i roboten byter vi aldrig eftersom det kan bli krångel efter detta. Har nu bytt serviceverkstad.
Vår koppling rasade efter 7000 mil med ett antal stopp innan byte av koppling.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Enligt vår Proffsverkstad finns inget service behov för elektroniken och hydraulik systemet, men brom olja eller motsvarande sägs dra åt sig fukt, vår verkstad har vid service testat oljan utan att finna fukt.!
Har dom inte hittat fukt i bromsoljan så har dom fel på mätinstrumentet eller mer troligt vill inte göra jobbet.
Jag har mätt och bytt båda vätskorna med tvåårs mellanrum, bromsoljan drar åt sig mer fukt än den olja(vätska) som är till bromsarna,det är samma typ på båda, dessutom förorenas denna vätska blir svart, så byte skall göras, men det är mycket trångt speciellt på en helintgrerad bil.
Har kört närmare 10000mil med två robotlådor, utan problem, nu kör jag bil med vanlig automatlåda det är stor skillnad komfort/hantering.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025

Hej
Anders på Fiatverkstaden I Ekeby utanför Helsingborg byter samtliga 3 vätskor för strax under 2000kr.
Värt varenda krona, om du frågar mig. Jag gjorde det i våras, och märkte en radikal skillnad på växlingen. Till och med frugan la märke till detta.
Fiat rekommenderar byte av bromsvätskan, men endast koll av de övriga oljorna i växellådan var 4800mil, eller vartannat år.
Mvh Per

Toppen