• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Problemet är att den inte startar den stannade plötsligt så jag fick gå hem. Bateriet är helt inkapslat och alla kablar som går dit. Så det är ganska jobbigt att ta isär finns en beskrivning hur man ska göra och inte lätt. Den har stått ute och det jag tckt den med har blåst bort under storm, när jag låg på sjukhuset hade en vänlig själ täckt den med ett överdrag. Vänliga människor på campingen. Den har stannat en gång förut när jag kört på kullersten men efter några dagar gick den plötsligt. Om det var så att räckvidden original hade varit några mil hade det varit värt att behålla den men man fick ladda den efter varje gång man kört en bit. Har nog aldrig kört en mil på en laddning sen den var ny. Och det står i manualen att den är gjord för korta sträckor för personer som har svårt att gå. Hade ganska mycket yrsel efter kristallsjukan så då var den perfekt, idag mår jag bättre underligt nog. Batteriet finns att beställa för 150 dollar, den kommer från kina tillverkad och konstruerad där av en kines vars far var gammal och hade problem, numera görs de med löstagbara batterier. 7.5Ah 36 volt 270 Wh är inte mycket den jag funderar på är det 691 Wh så 2.55 ggr mer och den har ju 2 14tums hjul så rullar lättare istället för 3st 10 tums hjul. Sen var ju faktiskt trehjulingen ganska vinglig så jag körde nästan alltid effektläge 2 max 11km fullfart var enl. mätaren 22km men det gick bara att hålla på bra asfalt plan väg, bromsen tar bara på framhjulet så på Bahia var det besvärligt att köra nedför man fick sick sacka och stanna helt ibland.
Man fick hela tiden titta på kartan och mäta avståndet för att batteriet skulle räcka. Men jag hade mycket nytta av den både hemma och borta kört och handlat i affärer kört mycket på trottoarer som man inte skulle våga annars öven på marknader bland folk har det gått bra, folk har ju trott att jag är handikappad.
Jag har byggt ett batteri men det var elscooter och jag lödde batterierna. Men det är lite för farligt med elscootern eftersom det är problem med fötterna. Den ligger i källaren sen flera år. Den jag funderar på nu heter Vässla de som sålde har gjort konkurs ganska lång räckvidd och verkar smidig går antagligen att hänga bak har en lös kula för ett cykelställ. Den är godkänd som cykel behöver ingen försäkring vilket sparkcyklarna behöver numera. Går lätt att frakta inne i husbilen bara att lyfta rätt in genom skjutdörren. De flesta bilar med skjutdörrar har ju spärrat dörren med skåp eler spisel men det är bra att kunna lasta sist körde jag en lång planka eftersom jag har varit tvungen att laga trappen, blev klart igår sen gick jag in och somnade i soffan.
Det finns massor av vässlas scootrar ute på blocket och liknande eftersom det kommer bli problem med batterier eftersom den är tillverkad i kina borde det finnas eftermarknads batterier. De sålde ju utomlands också. De kostade 20000kr när de kom det var inget bra pris hade varit bättre att sälja billigare och fler. De reades ut billigt efter konkursen. Några firmor säljer än idag fast de tiger still om att det är rester av konkursen.
En beg med lite mil kan ju vara en hyfsad affär. Blir 77 om två veckor så det gäller att ta höjd för det sista åkdonet sista husbilen sista bilen sista..... osv man vet inte hur länge man kan vara igång sista spanienresan med husbil är gjord i alla fall. Man får inse att man närmar sig livets slutskede.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Skulle bära ned cykeln i källaren hade tagit fram ett spännband för att hålla ihop den när jag fällt ihop den tar inte mycket plats. Testade med nyckeln vilket jag gjort förut, för nästan exakt 2 år sedan gjorde den samma vara helt död i flera dagar men kom plötsligt till liv igen. Samma denna gången plötsligt snurrade hjulet och jag testade olika lägen och allt fungerade. Men nu är det osäkert om den fungerar i fortsättningen så man kan inte åka så långt för man får kanske gå hem fast den går inte så långt längre. Men till centrum och tillbaka för att handla mat besöka restaurang osv. där är den bra, de flesta tror ju man är handikappad så man kan åka och parkera överallt. Bilar stannar när man närmar sig övergångstället.
Men även om jag kostar på att byta batteriet så är ju räckvidden dålig och jag vågar nog inte sälja den eftersom någon handikappad kan bli stående och inte få igång den.
Den har ju på de här åren gått ganska många mil och i fint skick med en extremt bra sadel jag hittade på nätet inte billig men riktigt bra. Jo den cykeln jag hittade på tradera är överbjuden och blir nog ganska dyr, sist jag bjöd på en moped så började jag 20sek innan det var slut och buden gick upp massor på de sekunderna. Man kan aldrig vara säker att köpa billigt där.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Bengt, hur stor kapacitet (Wh) har ditt cykelbatteri?
Ett ganska normalt cykelbatteri brukar ligga på 10-15Ah och 36V.
Alltså en kapacitet på 360-540Wh, elmotorn drar 250W på full effekt, så det borde räcka ca.1-2h på full fart.
Du kan ju låta en elcykelverkstad göra ett kapacitetstest, eller ifall du gör det själv, nya celler av ok kvalitet bör klara ca.1500st cykler.

Min gamla biltema-elcykel med ett originalbatteri på 8,9Ah 36V, efter 10år kom jag nätt och jämt 1,5mil på en full laddning. Så förra året lämnade jag in batteriet HÄR för utbyte av celler och bms, har nu 14Ah 36V och en mycket bättre räckvidd.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag köpte en begagnad elcykel, Crescent, med lastlåda fram och bak för strax under 2 000:-.
Dessvärre gick den bara ett par km med elhjälp och ett nytt batteri kostar över 6 000:-, så jag plockade isär det gamla batteriet och mätte upp alla celler.
Hittade då två som var stendöda (ligger tre parallellt så därför fanns spänningen men inte räckvidden).
Bytte cellerna mot två som jag tagit från ett skrotat dator batteri och nu funkar cykeln igen.

Toppen