Relax
HBK Medlem
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!
Min rekommendation till de ägare/förare som har t.ex en Fiat med partikelfilter;
¤ vid varning om "försämrad motorolja ... " - motorns vartal och effekt reduceras i flera steg .. ! LÄS SIDAN 159 I FIATS egen instruktionsbok, from 2012 i varje fall)!
¤ om varningslampan för DPF, rengöring/regenerering) av partikelfilter, lyser vid start? LÄS SIDAN 165 I FIATS instruktionsbok, där står exakt vad och om något förväntas av föraren! Notera då också som ett ex rekommendation om 60km/h med varvtal >2.000r/m men då med viss bakgrund! Motorns varvtal/effekt reduceras inte pga detta, då måste man ha gett f-n i flera ev varningar vid start innan något mer händer (vad säger i varje fall inte instr-boken)!
Om dessa sidor (159 + 165) studeras av dem som kör/äger Fiat så slipper vi de flesta av "skrönorna" kring företeelser som egentligen inte mer än undantagsvis är problem! "Riktiga fel" kan ju undantagsvis uppstå men då knappast mer hos Fiat än hos andra tillverkare!
Wizard tycker inte du att man av eget intresse, själv bör läser igenom sin egen bils instruktionsbok om det är något man är osäker på(?) - att inte läsa igenom t.ex Fiats instruktionsbok i det läget (trots ev problem) anser i varje fall jag utgör klara tecken på "bristande medvetenhet"! Inte ska vi som mogna läskunniga behöva en kurs för att kunna ta del av en normal instruktionsbok so i dessa fall är förvånansvärt tydligt skriven!
Jag skulle tro att jag är medveten eftersom jag utnyttjar instruktionsboken om det dyker upp saker som jag inte förstår, utifrån mina egna erfarenheter;
¤ trots min som jag tycker lugna körning, har varken oljevarning eller PDF info ännu dykt upp för mig på min Fiat (nu 2.000 mil).
¤ att partikelfiltret vid olika tillfällen "regenererats" har endast kunnat anas via en tillfälligt ökad bränsleförbrukning (enl bildatorn/displayen)!
Jag har från 2005 enbart kört/ägt dieselbilar främst Volvo med partikelfilter, under dessa 10 år varav de 2 senaste åren även med Fiat Ducato har varit helt problemfria!
Jag vet inte vilken personlig erfarenhet som du Wizard har av Fiat och deras partikelfilter? I princip utnyttjar all världens motortillverkare av/för lätta fordon motsvarande systematik (inkl delkomponenter) som Fiat gör! Jag tycker trots allt att; Broschyren kan vara EN första infokälla för dem som är omedvetna och som bör söka mer vetskap/fakta om sitt eget fordon (betr partikelfilterproblematiken)!Den broschyr som Relax hänvisar till tycker jag är inkonsekvent i en del fall.
Regenerering skall ske vid 2700 rpm vid 70 km/h. (Då får man väl köra på 4:an i 20 min?)
När generering inte kunnat ske går motorn in i "limp home mode" och begränsar hastigheten till 30 km/tim. Hur skall man då komma upp i 70 km/tim och 2700 rpm så man kan göra en generering?
Det står även att om EGR-ventilen hänger sig så går motorn rik eller mager.
EGR skickar tillbaka avgaser till förbränningsrummen för att sänka förbränningstemperaturen för att minska kväveoxider i avgaserna (NOX).
Eftersom de återcirkulerade avgaserna inte deltar i förbränningsprocessen och förbränns inte eftersom de till huvudsakligen del innehåller koldioxid, kväve och vatten (CO2, N och H2O) och påverkar inte bränsle/syre-blandningen.
Att man sedan skyller problem med partikelfiltret på "Brist på förarens medvetenhet" är så dumt så klockorna stannar. Fick köparna gå en kurs i handhavande av partikelfiltret när de köpte bilen???
Nä, enligt mitt förmenande är hela konstruktionen en halvmessyr till nödlösning, och att många dessutom behöver byta olja efter några hundra mil tycker jag är skandal.
Min rekommendation till de ägare/förare som har t.ex en Fiat med partikelfilter;
¤ vid varning om "försämrad motorolja ... " - motorns vartal och effekt reduceras i flera steg .. ! LÄS SIDAN 159 I FIATS egen instruktionsbok, from 2012 i varje fall)!
¤ om varningslampan för DPF, rengöring/regenerering) av partikelfilter, lyser vid start? LÄS SIDAN 165 I FIATS instruktionsbok, där står exakt vad och om något förväntas av föraren! Notera då också som ett ex rekommendation om 60km/h med varvtal >2.000r/m men då med viss bakgrund! Motorns varvtal/effekt reduceras inte pga detta, då måste man ha gett f-n i flera ev varningar vid start innan något mer händer (vad säger i varje fall inte instr-boken)!
Om dessa sidor (159 + 165) studeras av dem som kör/äger Fiat så slipper vi de flesta av "skrönorna" kring företeelser som egentligen inte mer än undantagsvis är problem! "Riktiga fel" kan ju undantagsvis uppstå men då knappast mer hos Fiat än hos andra tillverkare!
Wizard tycker inte du att man av eget intresse, själv bör läser igenom sin egen bils instruktionsbok om det är något man är osäker på(?) - att inte läsa igenom t.ex Fiats instruktionsbok i det läget (trots ev problem) anser i varje fall jag utgör klara tecken på "bristande medvetenhet"! Inte ska vi som mogna läskunniga behöva en kurs för att kunna ta del av en normal instruktionsbok so i dessa fall är förvånansvärt tydligt skriven!
Jag skulle tro att jag är medveten eftersom jag utnyttjar instruktionsboken om det dyker upp saker som jag inte förstår, utifrån mina egna erfarenheter;
¤ trots min som jag tycker lugna körning, har varken oljevarning eller PDF info ännu dykt upp för mig på min Fiat (nu 2.000 mil).
¤ att partikelfiltret vid olika tillfällen "regenererats" har endast kunnat anas via en tillfälligt ökad bränsleförbrukning (enl bildatorn/displayen)!
Jag har från 2005 enbart kört/ägt dieselbilar främst Volvo med partikelfilter, under dessa 10 år varav de 2 senaste åren även med Fiat Ducato har varit helt problemfria!