• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat Ducato 2013 Felkod P0238

Jerry Stridh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
3754
Medlemskap
2025
Några tips på detta problem . Motorlampan tändes, den blev slöare motorn, varit på akut kontroll på Fiat verkstad de gjorde det som står i bilden . Fortfarande samma problem. De upptäckte att turbon var väldigt sotig ock oljig innuti. Väntar på verkstadstid men det kanske finns någon som varit med om detta tidigare?
 

Bilagor

  • IMG_4143.jpeg
    IMG_4143.jpeg
    705,2 KB · Visningar: 195

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Södertälje
Stort t
Ett felsökningsschema och lite kopplingsdetaljer för 2.3 JTD Euro 4/5. Hoppas det stämmer med din årsmodell och att du hittar något användbart!

Visa bilaga 237764
Visa bilaga 237765

K206= VARIABLE GEOMETRY TURBINE POSITION SENSOR
L036= TURBINE VARIABLE GEOMETRY CONTROL SOLENOID VALVE
D004= FRONT/ENGINE COUPLING
M010= ENGINE MANAGEMENT CONTROL UNIT
VN=grön/svart, H=grå, B=vit, BC=vit/orange, MG=brun/gul, HB=grå/vit, NL=svart/grå


Visa bilaga 237766Visa bilaga 237767
Stort Tack!!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.635
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack för tips. Eftersom när jag lossar på vacuumslangen som går till turbo-regler-bälgen (lossar vid solenoiden i motorrummet) så pyser det till ordentligt. Detta flera timmar efter att bilen stått avstängd. Så detta gör att jag borde kunna utesluta vacuumläckage (spruckna slangar eller ändplugg)
Har du lossat MAP sensorn för att se hur mycket sot det är? denna felvarning kan kan triggas av fler komponenter ,min teori är att det är något annat fel.
Jag har haft denna typ av fel vid två tillfällen,och det har varit sot ,EGR problem
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.257
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Har du lossat MAP sensorn för att se hur mycket sot det är? denna felvarning kan kan triggas av fler komponenter ,min teori är att det är något annat fel.
Jag har haft denna typ av fel vid två tillfällen,och det har varit sot ,EGR problem
Värt att notera är att det finns signifikanta skillnader mellan Ducato Euro5 (högtrycks EGR-ventil) och Euro6 utan Adblue (högtrycks EGR plus lågtrycks EGR) som försvårar jämförelser.
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Södertälje
Uppdatering!
Idag kopplade jag upp MultiecuScan och via en vacuum pump forcerade reglaget på turbon att röra på sig för att sedan se vad resultatet blev i styrenheten. Problemet är bara att det är svårt att veta hur många mm reglaget ska röra på sig och vad sensorn ska rapportera. Spontant så känns det som att jag kanske har ett kabelfel eller glapp/jordfel någonstans.
Video MultiEcuScan och positionssensor

Hade inte bilen varit på vinterdvala hade jag kört bilen och loggat med datorn under körning. Men jag misstänker skarpt att jag behöver felsöka kablaget.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
När jag gjorde samma sak så har jag för mig att den ska röra sig 9mm eller något sådant. Om du mäter på kablarna från turbosensor givaren så har du jord(ovolt) och 5 volt samt en som varierar mellan dessa värden. Ser ut som hallgivaren på turbon gett upp. Som jag skrev tidigare köpte jag denna att sätta på vacuumklockan På EBay. När du suger vakuum på 1 bar ska turbostången röra sig hela slaget.
hoppas det hjälper!
 
Toppen