Du får lämna in bil på FIATverkstad som har mer avancerad utrustning för felsökning, jag har haft detta problem vid två tillfällen, i båda fallen fick man demontera och rengöra EGRventiler.
Felet liknar det jag hade så min gissning är EGRventil, dessa är svåråtkomliga,framvagnen skall ned tex.
Går bilen ned i felsäkerläge?
Ok. Du hade samma felkod och inga andra koder? Borde inte EGR'en själv rapportera felkod om det är den?
Jag kan såklart lämna in bilen på en verkstad, men skriver här i hopp att felsöka och ringa in problemet lite mer.
Frågan är om det går att förstå om det är EGR, turbo eller ett elektriskt fel helt enkelt.
Bilen får gul motorvarning pga P0238 felkoden och konsekvensen är reducerad effekt pga att turbon inte laddar något. Men annars går det att köra den som vanligt.
Men om det är problem med EGR ventiler borde väl andra problem uppstå, såsom ojämn gång, svarta avgaser osv? Jag kan såklart ta lös och rengöra EGR ventilen, men som vilja felsöka lite mer innan jag river ner. Läste även någonstans att man kan tillfälligt blockera EGR med en metallbricka för tillfällig felsökning.