• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 2013 Felkod P0238

Jerry Stridh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
3754
Medlemskap
2024
Några tips på detta problem . Motorlampan tändes, den blev slöare motorn, varit på akut kontroll på Fiat verkstad de gjorde det som står i bilden . Fortfarande samma problem. De upptäckte att turbon var väldigt sotig ock oljig innuti. Väntar på verkstadstid men det kanske finns någon som varit med om detta tidigare?
 

Bilagor

  • IMG_4143.jpeg
    IMG_4143.jpeg
    705,2 KB · Visningar: 164

Jerry Stridh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
3754
Medlemskap
2024
Frågade verkstaden om de visste var ändpluggen var för något de hade ingen aning. Har du tips var den sitter?
Den styrda vaccumventil som sitter bakom plåten styr en bälg som reglerar ldeskenorna på turbon, om du får detta felmeddelande så stämmer in är och bör-värde. Bak på bälgen sitter en hallelementgivare som ger signal tillbaka till motorns dator om turbons läge. Om du kör med MultiEcuScan så kan du se alla värden i realtid. Finns app kostar 50 € per år, men kan lösa allt i Fiats värd
Denna MultiECUScan borde väl verkstaden använda?
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Södertälje
Väcker liv i en gammal tråd med ett problem som många verkat råka ut för. Har en 2012 adria/ducato 2.3 150. Jag fick felkod P0238 i somras när vi körde hem i världens regnoväder. Kan vara vatten som läckt in i motorrummet under vindrutelisten. Nu är läckaget åtgärdat. Men angående felkoden P0238 så har jag bytt vacuum/boost solenoiden och även MAP sensorn. Jag har även kollar att inget blockerar inluften eller fukt i säkringslådan. Kan även nämna att vacuumdlangen från solenoiden till turbo-reglerventilen verkar hålla tätt eftersom när jag kopplar bort slangen från solenoiden flera timmar efter körning så pyser/suger det in luft. Dvs vacuum hålls i systemet.
Jag har OBD2 läsare och kan både resetta koderna och läsa data under körning.
Men nu har jag fastnat, jag får fortfarande felkoden vid första accelerationen upp för första backen vid körning.
Här läst om allt ifrån problem med EGR ventiler, jordningsproblem och själva mekaniken/styrningen av actuatorn i turbon.
Men jag vet inte riktigt längre vart jag ska fortsätta felsöka.
Finns inga andra felkoder.
Tips någon ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Väcker liv i en gammal tråd med ett problem som många verkat råka ut för. Har en 2012 adria/ducato 2.3 150. Jag fick felkod P0238 i somras när vi körde hem i världens regnoväder. Kan vara vatten som läckt in i motorrummet under vindrutelisten. Nu är läckaget åtgärdat. Men angående felkoden P0238 så har jag bytt vacuum/boost solenoiden och även MAP sensorn. Jag har även kollar att inget blockerar inluften eller fukt i säkringslådan. Kan även nämna att vacuumdlangen från solenoiden till turbo-reglerventilen verkar hålla tätt eftersom när jag kopplar bort slangen från solenoiden flera timmar efter körning så pyser/suger det in luft. Dvs vacuum hålls i systemet.
Jag har OBD2 läsare och kan både resetta koderna och läsa data under körning.
Men nu har jag fastnat, jag får fortfarande felkoden vid första accelerationen upp för första backen vid körning.
Här läst om allt ifrån problem med EGR ventiler, jordningsproblem och själva mekaniken/styrningen av actuatorn i turbon.
Men jag vet inte riktigt längre vart jag ska fortsätta felsöka.
Finns inga andra felkoder.
Tips någon ?
Du får lämna in bil på FIATverkstad som har mer avancerad utrustning för felsökning, jag har haft detta problem vid två tillfällen, i båda fallen fick man demontera och rengöra EGRventiler.
Felet liknar det jag hade så min gissning är EGRventil, dessa är svåråtkomliga,framvagnen skall ned tex.
Går bilen ned i felsäkerläge?
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Södertälje
Du får lämna in bil på FIATverkstad som har mer avancerad utrustning för felsökning, jag har haft detta problem vid två tillfällen, i båda fallen fick man demontera och rengöra EGRventiler.
Felet liknar det jag hade så min gissning är EGRventil, dessa är svåråtkomliga,framvagnen skall ned tex.
Går bilen ned i felsäkerläge?
Ok. Du hade samma felkod och inga andra koder? Borde inte EGR'en själv rapportera felkod om det är den?
Jag kan såklart lämna in bilen på en verkstad, men skriver här i hopp att felsöka och ringa in problemet lite mer.
Frågan är om det går att förstå om det är EGR, turbo eller ett elektriskt fel helt enkelt.
Bilen får gul motorvarning pga P0238 felkoden och konsekvensen är reducerad effekt pga att turbon inte laddar något. Men annars går det att köra den som vanligt.

Men om det är problem med EGR ventiler borde väl andra problem uppstå, såsom ojämn gång, svarta avgaser osv? Jag kan såklart ta lös och rengöra EGR ventilen, men som vilja felsöka lite mer innan jag river ner. Läste även någonstans att man kan tillfälligt blockera EGR med en metallbricka för tillfällig felsökning.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Den felkoden säger ett bör och är värde på turbon inte stämmer. Det sitter en hallsensor bak på vacuum bälgen till ledskene-regleringen. Om signalen från den inte stämmer så får du också detta fel. Med Multiscan eller annan Eobd läsare kan man kolla att man får rätt återkoppling från turbon. Köpte hallgivaren på eBay, egentligen vill Fiat sälja hela turbon som bytesenhet. I vårt fall kom felkod lite då och då i flera månader för att slutl bli mer eller mindre permanent så man kunde mäta felsignalen. Nu har den gått felfritt i många tusen mil!
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Södertälje
Den felkoden säger ett bör och är värde på turbon inte stämmer. Det sitter en hallsensor bak på vacuum bälgen till ledskene-regleringen. Om signalen från den inte stämmer så får du också detta fel. Med Multiscan eller annan Eobd läsare kan man kolla att man får rätt återkoppling från turbon. Köpte hallgivaren på eBay, egentligen vill Fiat sälja hela turbon som bytesenhet. I vårt fall kom felkod lite då och då i flera månader för att slutl bli mer eller mindre permanent så man kunde mäta felsignalen. Nu har den gått felfritt i många tusen mil!
Ok. Tack för ditt svar. Är det den här typen du menar? (På bilden) Jag ska kolla kontaktstycket imorgon och se om det finns en signal i OBD2 Scanner appen som kan matcha den signalen isåfall. Vet du vad denna återkoppling brukar kallas ? Antar att det är någon variable turbo flap/valve signalen.
6355-ecd-ct-004_0.jpg
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Ok. Tack för ditt svar. Är det den här typen du menar? (På bilden) Jag ska kolla kontaktstycket imorgon och se om det finns en signal i OBD2 Scanner appen som kan matcha den signalen isåfall. Vet du vad denna återkoppling brukar kallas ? Antar att det är någon variable turbo flap/valve signalen.
6355-ecd-ct-004_0.jpg
Ja, men köpte bara den svarta biten. Turbo position sensor har jag för mig. De plåtbleck som håller den gick lätt att vika upp och tätningen är inget problem då det endast är vacuum där och sitter en gummipackning under. På så vis behövde inga inställningar av mekanik göras. Signalen matas med 5 volt och ligger däremellan. Mätte på kablarna med en nål och använde en vacuum pump för att testa signal och rörelsen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ok. Du hade samma felkod och inga andra koder? Borde inte EGR'en själv rapportera felkod om det är den?
Jag kan såklart lämna in bilen på en verkstad, men skriver här i hopp att felsöka och ringa in problemet lite mer.
Frågan är om det går att förstå om det är EGR, turbo eller ett elektriskt fel helt enkelt.
Bilen får gul motorvarning pga P0238 felkoden och konsekvensen är reducerad effekt pga att turbon inte laddar något. Men annars går det att köra den som vanligt.

Men om det är problem med EGR ventiler borde väl andra problem uppstå, såsom ojämn gång, svarta avgaser osv? Jag kan såklart ta lös och rengöra EGR ventilen, men som vilja felsöka lite mer innan jag river ner. Läste även någonstans att man kan tillfälligt blockera EGR med en metallbricka för tillfällig felsökning.
Ja jag fick samma felkod, verkstaden började med att byta sensorer,laddtryck,luftmassemätare, Mapsensor, men det löser inte problemet.
Bilen går ned i reducerad effekt, efter omstart går den normalt, samma sak varje kallstart.
Felet på min bil var sotiga EGRventiler, hur ser det ut i avgasröret,är det rent eller sotigt?
Ta loss EGRventil är inte enkelt på min 2017, krävs att framvagnen demonteras.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag har haft samma problem på vår husbil som då var 4 år gammal.
Vi var ute och fricampade och efter ca en vecka när vi skulle köra vidare hem så lös motorlampan.
Gjorde en högst amatörmässig undersökning i motorrummet utan att finna ngt fel. Körde hem ca 10 mil i 40 km/h.
Motorn hade ingen kraft. Gaspedalen var i bottenläge, och kanske lite till!
Lämnade in bilen till Hedin i Lund, som är auktoriserad på Fiat.
Det visade sig vara en ”ändhatt på turbosidan” som var söndergnagad (mus?) varvid inget tryck kunde upparbetas.
Hedin debiterade felsökning, men bjöd på ny ändhatt.
Felkod PO238.
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Södertälje
Jag har haft samma problem på vår husbil som då var 4 år gammal.
Vi var ute och fricampade och efter ca en vecka när vi skulle köra vidare hem så lös motorlampan.
Gjorde en högst amatörmässig undersökning i motorrummet utan att finna ngt fel. Körde hem ca 10 mil i 40 km/h.
Motorn hade ingen kraft. Gaspedalen var i bottenläge, och kanske lite till!
Lämnade in bilen till Hedin i Lund, som är auktoriserad på Fiat.
Det visade sig vara en ”ändhatt på turbosidan” som var söndergnagad (mus?) varvid inget tryck kunde upparbetas.
Hedin debiterade felsökning, men bjöd på ny ändhatt.
Felkod PO238.
Tack för tips. Eftersom när jag lossar på vacuumslangen som går till turbo-regler-bälgen (lossar vid solenoiden i motorrummet) så pyser det till ordentligt. Detta flera timmar efter att bilen stått avstängd. Så detta gör att jag borde kunna utesluta vacuumläckage (spruckna slangar eller ändplugg)
 
Toppen