På min fanns ett annat kallstartsystem.
Det är en 2.5 TDI, dvs Intercooler, 1996.
En sak som liknar en solenoid, satt kopplad till insprutningspumen, med en egen axel, i princip en likadan som den för gasen.
den här solenoiden, c:a 10 cm lång hade en kabel, men den var bortkopplad. Jag testade och den solenoiden drog skata in sin reglagestång, kanske tog 30 sek för full rörelse.
Dvs en fördröjd solenoidliknanade sak.
Som sagt sladden var bortkopplad och jag demonterade hela grejen.
Bilen har förutom detta glödstift som blinkar vid kall temp.
Men bilen startar alltid, har provat vid - 10 C.
Jag tolkar den här solenoidliknande saken som en sak som höjer tomgångsvarvet vid start i kallt väder.
Lika lätt är att hålla ner gasen lite vid startförsök.
Ju mindre lull lull ju mindre krångel......
Nu kan det förstås vara så att den fixade lite fetare blandning vid kallt. Men någon direkt funktion på en sådan Diesel utöver gas finns väl inte....
Men visst ryker den några minuter vid start under. 10 C.
Jag glömde skriva att den här solenoidens rörelse påverkas av temperaturen. Således vid kallt rör den sig mycekt, vid varmt sår den still.
Roysan
Den där "solenoiden" är mycket riktigt ett startanrikningssystem, den påverkar en arm på insprutningspumpen så att motorn får mera diesel i starten. Den har däremot ingen temperaturavkänning utan ändrar bara armens läge när den blir varm av 12V från generatorn. Det tar naturligtvis
lite olika tid beroende på omgivande temperatur men det ger knappast någon avgörande skillnad.
Det är en fjäder i den som ställer tillbaka den i kallstartsläge när 12V stängs av och den blir kall. Om den inte får ström går motorn permanent
med fetare blandning. Utan den beror det bara på armens läge vilken blandning motorn får.
Den här motorn har inga vanliga glödstift utan istället en flammstartanordning som består av ett insprutningsmunstycke och ett glödstift i
insugningsröret. Den aktiveras av en temperaturstyrd elektronikenhet strax under 0-strecket och man får en glödtrådsliknande symbol i instrumentet. Om man då vrider startnyckeln till första läget hör man ett "skorrande" ljud, glödstiftet värms upp och det sprutar diesel på det
så dieseln börjar brinna i insugningsröret, efter några sekunder slutar insprutningen och glödningen, Skorrandet upphör och det är dags att
vrida nyckeln till startläget och motorn startas på varm brinnande luft/dieselblandning från insugningsröret. Det låter äventyrligt men fungerar
faktiskt helt ok. vi har många gånger startat vid temperaturer nedåt 20-25minusgrader.