• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 2,5 td

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Hej, hur fungerar kallstarten,den har börjat ryka så in i h,te även fast det är skapligt varmt.
Den ryker några minuter sen blir det bättre,den drar normalt.tar ingen olja.
Kallstarten värmer väl bränslet,men ger den mer också,den kanske går att koppla bort.
Det är en 90a
Mvh Gusta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det är Fiatmotorn så finns det ju inga glödstift i själva motorn, men i insugningsröret uppe till höger om du tittar in i motorutrymmet så sitter det i princip ett glödstift och ett insprutningsmunstycke som då sprutar in uppvärmd, kanske mer än uppvärmd dieselspray i insugningsröret som sugs in av alla cylindrarna när man startar motorn. Som en slags chokefunktion.
Det sköts av någon box med termostat m.m., inte helt inne på alla funktioner men du bör ju ha en lampa på panelen med en spiral som lyser rött för glödtändaren när du vrider på tändningen, men för att kolla upp borde du kunna ta bort elsladdarna till både glödstiftet och spridaren och se om problemet slutar att ryka vid start.
Inte helt klarlagt, men kan kanske vara att boxen till kallstarten inte känner av tempen och är On. eller kanske att glödningen stänger av men insprutmunstycket inte stänger av dieselsprutet... för att det kärvar eller något sådant.

Ungefär så i alla fall. M.v.h. JANKRO.

Det är en Fiat såg jag nu...... i rubriken.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Jag var till husbilen nu,den rök ingenting,måste vara kallstarten.
D
et sitter väl kablar dill mojänhen i inslaget,om jag kopplar ur den kabeln så borde den vara bortkopplad,lampan.för gödning lyser inte
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Jag var till husbilen nu,den rök ingenting,måste vara kallstarten.
D
et sitter väl kablar dill mojänhen i inslaget,om jag kopplar ur den kabeln så borde den vara bortkopplad,lampan.för gödning lyser inte
Hej,
Jag är ingen "fena" på dieslar men jag har en 2,5TD från 1989 och kan bara nämna hur min fungerar.
Vid start över - 5grader blinkar glödlampan till bara och jag kan därefter starta direkt.
Nu har vi bara undantagsvis kört vid minusgrader och har bara erfarit 1 gång att glödlampan lyst längre och då bara under 3 sekunder.
"Temp. sensorn" kan väl tänkas trigga glödtändningen felaktigt ?
Dessutom kan jag tillägga att jag har ett choke-reglage som jag aldrig behövt använda.
Förbrukningen är dessutom låg, sällan över 0,9 L/milen vid max 95 km/t.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Vi som är ute bara på sommarn behöver ingen kallstart ska koppla bort min snart,hoppas att det slutar krångla
Vilket schokereglsh menar du
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Vi som är ute bara på sommarn behöver ingen kallstart ska koppla bort min snart,hoppas att det slutar krångla
Vilket schokereglsh menar du
Vi har ett reglage till vänster om ratten som man kan "dra ut" för att öka bränsle/luft förhållandet vid behov.
Det är precis som en gammal manuell choke till bensinmotorer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej,
Jag är ingen "fena" på dieslar men jag har en 2,5TD från 1989 och kan bara nämna hur min fungerar.
Vid start över - 5grader blinkar glödlampan till bara och jag kan därefter starta direkt.
Hej samma med bara blinka till och ändå lättstartad var det på en 91'a som jag körde en bit nyligen.
Extra manuell "choke" med reglage kan ev. vara årsmodellsberoende.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag var till husbilen nu,den rök ingenting,måste vara kallstarten.
Det sitter väl kablar dill mojänhen i inslaget,om jag kopplar ur den kabeln så borde den vara bortkopplad,lampan.för gödning lyser inte
Det är troligen två kablar, en till glödstiftet och en till insprutningventilen, samt något fel ibland på kallstarten helt enkelt.

M.v.h. JANKRO.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Hej samma med bara blinka till och ändå lättstartad var det på en 91'a som jag körde en bit nyligen.
Extra manuell "choke" med reglage kan ev. vara årsmodellsberoende.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------



Det är troligen två kablar, en till glödstiftet och en till insprutningventilen, samt något fel ibland på kallstarten helt enkelt.

M.v.h. JANKRO.
Efter kontroll i manualen (som i och för sig är till 1987 års modell) gäller choke endast för bensinmotor.
Men jag har ett reglage som det står "Choke" på men som fungerar som handgas !
(Det mysteriet löst.)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Efter kontroll i manualen (som i och för sig är till 1987 års modell) gäller choke endast för bensinmotor.
Men jag har ett reglage som det står "Choke" på men som fungerar som handgas !
(Det mysteriet löst.)
Aha. inte choke alltså, utan handgas :msn_thumbup:, det är ett gammalt Fiat-trix. Även på äldre/ nu rätt gamla Fiat personbilar så fanns det också ett sådant reglage bredvid den manuella choken, man drog ut det lagom och vred lite för att låsa fast gasläget ..... Funkade väl skapligt på rak slät motorväg, men tämligen spännande på slingrig mindre väg med både upp och nerförsbackar och med en skarp kurva efter backen och då med exakt samma gasläge i alla situationer hur tungt eller lätt det än gick.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
637
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
På min fanns ett annat kallstartsystem.
Det är en 2.5 TDI, dvs Intercooler, 1996.
En sak som liknar en solenoid, satt kopplad till insprutningspumen, med en egen axel, i princip en likadan som den för gasen.
den här solenoiden, c:a 10 cm lång hade en kabel, men den var bortkopplad. Jag testade och den solenoiden drog skata in sin reglagestång, kanske tog 30 sek för full rörelse.
Dvs en fördröjd solenoidliknanade sak.
Som sagt sladden var bortkopplad och jag demonterade hela grejen.
Bilen har förutom detta glödstift som blinkar vid kall temp.
Men bilen startar alltid, har provat vid - 10 C.

Jag tolkar den här solenoidliknande saken som en sak som höjer tomgångsvarvet vid start i kallt väder.

Lika lätt är att hålla ner gasen lite vid startförsök.
Ju mindre lull lull ju mindre krångel......

Nu kan det förstås vara så att den fixade lite fetare blandning vid kallt. Men någon direkt funktion på en sådan Diesel utöver gas finns väl inte....

Men visst ryker den några minuter vid start under. 10 C.


Jag glömde skriva att den här solenoidens rörelse påverkas av temperaturen. Således vid kallt rör den sig mycekt, vid varmt sår den still.

Roysan
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Aha. inte choke alltså, utan handgas :msn_thumbup:, det är ett gammalt Fiat-trix. Även på äldre/ nu rätt gamla Fiat personbilar så fanns det också ett sådant reglage bredvid den manuella choken, man drog ut det lagom och vred lite för att låsa fast gasläget ..... Funkade väl skapligt på rak slät motorväg, men tämligen spännande på slingrig mindre väg med både upp och nerförsbackar och med en skarp kurva efter backen och då med exakt samma gasläge i alla situationer hur tungt eller lätt det än gick.

M.v.h. JANKRO.
Min far hade en fiat 124 med handgas hela fabriken och den och 125 såldes till ryssland där de först hette vaz i sverige och sen lada. Finns nog knappt någon kvar eftersom de återexporterades till ryssland , det var den enda bil som ryssarna kunde köpa i europa utan att betala en massa tullavgifter, de var populära eftersom de var extrautrustade och mycket finare än den ryska inhemska varianten som folk köade i många år för att få.
De var mycket lätta i baken och bakhjulsdrivna en gång kom jag inte loss trots nya fina dubbdäck, la i ettan drog ut handgasen lite och gick ut och sköt på bilen lossnade sen var det bråttom att få stopp på det hela.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.746
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På min fanns ett annat kallstartsystem.
Det är en 2.5 TDI, dvs Intercooler, 1996.
En sak som liknar en solenoid, satt kopplad till insprutningspumen, med en egen axel, i princip en likadan som den för gasen.
den här solenoiden, c:a 10 cm lång hade en kabel, men den var bortkopplad. Jag testade och den solenoiden drog skata in sin reglagestång, kanske tog 30 sek för full rörelse.
Dvs en fördröjd solenoidliknanade sak.
Som sagt sladden var bortkopplad och jag demonterade hela grejen.
Bilen har förutom detta glödstift som blinkar vid kall temp.
Men bilen startar alltid, har provat vid - 10 C.

Jag tolkar den här solenoidliknande saken som en sak som höjer tomgångsvarvet vid start i kallt väder.

Lika lätt är att hålla ner gasen lite vid startförsök.
Ju mindre lull lull ju mindre krångel......

Nu kan det förstås vara så att den fixade lite fetare blandning vid kallt. Men någon direkt funktion på en sådan Diesel utöver gas finns väl inte....

Men visst ryker den några minuter vid start under. 10 C.


Jag glömde skriva att den här solenoidens rörelse påverkas av temperaturen. Således vid kallt rör den sig mycekt, vid varmt sår den still.

Roysan
Den där "solenoiden" är mycket riktigt ett startanrikningssystem, den påverkar en arm på insprutningspumpen så att motorn får mera diesel i starten. Den har däremot ingen temperaturavkänning utan ändrar bara armens läge när den blir varm av 12V från generatorn. Det tar naturligtvis
lite olika tid beroende på omgivande temperatur men det ger knappast någon avgörande skillnad.
Det är en fjäder i den som ställer tillbaka den i kallstartsläge när 12V stängs av och den blir kall. Om den inte får ström går motorn permanent
med fetare blandning. Utan den beror det bara på armens läge vilken blandning motorn får.
Den här motorn har inga vanliga glödstift utan istället en flammstartanordning som består av ett insprutningsmunstycke och ett glödstift i
insugningsröret. Den aktiveras av en temperaturstyrd elektronikenhet strax under 0-strecket och man får en glödtrådsliknande symbol i instrumentet. Om man då vrider startnyckeln till första läget hör man ett "skorrande" ljud, glödstiftet värms upp och det sprutar diesel på det
så dieseln börjar brinna i insugningsröret, efter några sekunder slutar insprutningen och glödningen, Skorrandet upphör och det är dags att
vrida nyckeln till startläget och motorn startas på varm brinnande luft/dieselblandning från insugningsröret. Det låter äventyrligt men fungerar
faktiskt helt ok. vi har många gånger startat vid temperaturer nedåt 20-25minusgrader.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Bengtic, Lada/Vaz är ju rysstillverkad! Må vara att Fiat 124 har tjänat som förlaga.
Frugans morbror hade ett flertal sådana. Han bytte varannat år under lång tid. Jag har provkört flertalet av dem och har inte så mycket ont att säga om dem. Möjligen att de var lite råa i uppträdandet och ljuddämpningen var mycket dålig. Det var som att köra en bil utan mattor och renskrapad kaross!
 
Toppen