• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Felsökning Dieselmotor

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej allesammans!

Nu har jag råkat ut för ett motorproblem som jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare med.
Motorn är en Citroen 2.5l sugdiesel från 96.

Jag brukar varmkörda bilen eftersom den står utomhus hela vintern. Den gick väl en 10-15 minuter eller så på tomgång.
Plötsligt luktade det bränt och det kom ut rök någonstans under reservdäcket som ligger över motorn.

Jag upptäckte att remmen till generatorn var väldigt lös. Ok, saken är klar tänkte jag. Remmen har slirat och blivit varm. Jag spände remmen och skulle prova att starta igen, men icke. Motorn gick runt men väldigt trögt och långsamt.
Batteriet hade sedan tidigare sjungit på sista versen så jag trodde helt enkelt att det var slut.

Jag monterade ett nytt batteri men motorn uppvisade samma beteende. Den går runt och tänder till lite grann men startar inte. ??!!

Jag tror inte att bilen blev överhettad när jag varmkörde den men jag kan inte utesluta det.
Den visade inga tendenser till att koka.

Jag får upp oljetrycket så att oljelampan släcks när jag provar att starta den.

Jag har skruvat en hel del på bilar och motorer men jag har aldrig felsökt på en Diesel.

Alla råd och tips tas tacksamt emot. Vet inte riktigt var man ska börja.

Mvh Peter
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Har varit ute för att startmotorn är sliten så den fläta, glapp i lagringen .ligger i mot så det blir kortis. Då betedde den sig som ett slöt batteri. Kan vara kolen som hänger sig tex. Kan vara kontakt i tillslaget som är bränt.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Har varit ute för att startmotorn är sliten så den fläta, glapp i lagringen .ligger i mot så det blir kortis. Då betedde den sig som ett slöt batteri. Kan vara kolen som hänger sig tex. Kan vara kontakt i tillslaget som är bränt.


Kan mycket väl vara något sådan som har hänt.
Är det något man kan undersöka själv eller är man hänvisad till en fackman?
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Ja jösses!!
Jag felsökningen är härmed avslutat!!

Fälthusets innandöme har ju brunnit upp!! Ankaret har också haft det hett.
20190327_215759.jpg

Att startmotorn ens gick runt.

Eftersom både fälthus och ankare måste bytas är det lika bra att gå på en ny.

Har stött på två alternativ
Delar sök
Bosch med krav på returstomme. 2263sek

Anlasser Citroen C25 CX25 Peugeot J5 Talbot Express 2.5 Diesel Bosch 0001218003 0001218020 0001218620 0986010600 Valeo D9R90 12 Volt 2,2 KW-3694AN
Ny no-name för 139 Euro.

Vad tror ni är bäst?
Mvh Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, med tanke på priset så får du nog ta med stompriset på Bosch'en +325:-
Returfrakten från Sverige brukar överstiga vad man kan få tillbaka på stomavgifter så det blir dyrare att skicka stommen och få tillbaka avgiften än att inte göra något alls, för jag förmodar att du får stå för frakten.
Dessutom så skall stommen undersökas och godkännas innan man får tillbaka några pengar och din kommer nog inte att godkännas för renovering och återbetalning av stomavgiften, utan skrotas troligen. (Helst vill dom nog ha en startmotor i retur som är lite smutsig och har gett upp p.g.av utslitna kol och lite glappa lager.)

En startmotor på en husbil är ju bra om man kan lita på i alla väder.
Det är ju lite känsligt att råda andra om något skulle strula vilket aldrig är helt omöjligt, men de namnlösa brukar nog funka både länge och väl om man inte har ren otur.
Jag skulle nog satsa på namnlös..... Men hur man gör är nog bäst att själv ta beslut om :p.

M.v.h. JANKRO
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hejsan, med tanke på priset så får du nog ta med stompriset på Bosch'en +325:-
Returfrakten från Sverige brukar överstiga vad man kan få tillbaka på stomavgifter så det blir dyrare att skicka stommen och få tillbaka avgiften än att inte göra något alls, för jag förmodar att du får stå för frakten.
Dessutom så skall stommen undersökas och godkännas innan man får tillbaka några pengar och din kommer nog inte att godkännas för renovering och återbetalning av stomavgiften, utan skrotas troligen. (Helst vill dom nog ha en startmotor i retur som är lite smutsig och har gett upp p.g.av utslitna kol och lite glappa lager.)

En startmotor på en husbil är ju bra om man kan lita på i alla väder.
Det är ju lite känsligt att råda andra om något skulle strula vilket aldrig är helt omöjligt, men de namnlösa brukar nog funka både länge och väl om man inte har ren otur.
Jag skulle nog satsa på namnlös..... Men hur man gör är nog bäst att själv ta beslut om :p.

M.v.h. JANKRO


JANKRO, jag är fullt medveten medveten om det känsliga att råda andra men det är oerhört värdefullt att få ta del av hur andra resonerar.
Jag kollade även på att köpa ankare o fältlindningar men det går ju på 2000+.

Jag beställde precis en ny startmotor från "Kohl24" som förefaller vara en seriös firma.
Det landade på 1700 ink frakt. Känns väldigt överkomligt med tanke på att skroten vill ha över 3000.


Måste tillstå att jag känner mig på utmärkt gott humör!!!
Från att ha befarat en motorhaveri med den kännbar kostnad och arbetsinsats till att "endast" byta startmotor :)


Det finns ett litet orosmoment som återstår.
Den brända doften och röken från motorn kan mycket väl ha kommit från startmotorn. När jag öppnade startmotorn var doften omisskännelig.
Förmodligen hade inte startmotorn "släppt" när jag startade bilen. Inte helt lätt att höra när det rör sig om en högljudd gammal knattrande diesel.
Jag har förstått att det kan bero på krånglande kontakt vid startnyckel men även att något elektromekaniskt i startmotorn har fastnat. I mitt fall har jag ytterligare en misstänkt komponent, spänningfallet över strartbrytaren är lite för stort så att solenoiden orkar inte gå in ordentligt. Jag löste det med ett slav-relä.
Ett felfall är då att slav-reläet inte släpper. (kontaktsvets)

Jag får hålla det under noggrann uppsikt.

Mvh Peter
 
Toppen