• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på Kylen, behöver hjälp!

F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Hej och tack för all hjälp!
Det är aningens glest mellan stabila uppkopplingar här, det är därför jag inte svarat tidigare.

Jag lyckades lösa problemet lite tillfälligt med hjälp av diverse verktyg, en spik och lite gott humör och fick till kontakt för 12V försörjning från EBL som det är tänkt från original. Tursamt nog gick tempen ner en smula och vi kom hela vägen till Schweiz utan problem.

Nu har jag två alternativ som jag ser det.
Antingen så tar jag en grov kabel och säkrar av vid förbrukningsbatteriet. Kopplar in matningen till kylen direkt där, som det för övrigt beskrivs i manualen att så ska man göra eller så gör jag en manöver för att få kylen att inte känna D+.
Jag tror att den D+ som är kopplad till EBL bredvid den brunna matningen är nyckeln. Om jag klipper den så kan jag ha löst problemet. Jag har trott att det är samma kabel som går FRÅN EBL till skåpets anslutning bak, men efter lite eftertanke så är det nog så att det är en D+ som går TILL EBL och ger manöver för att spänningsmata kylen från EBL.

Eftersom jag saknat bra material att skarva kablar med så har jag varit lite tveksam till att testa teorin, men i morgon gör jag ett "klipp" så får vi se vad som händer.
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Hej

Det brukar finnas ett antal säkringar på kablarna från motorn.
En 50 Amp för laddningen och en säkring för D+. Dra ur denna.

Dessa säkringar sitter i motorrummet vid batteriet på min bil.

Ska kolla, men jag undrar om laddningen kommer att funka, precis som Bosse säger. Jag kollar i morgon, nu är det kolsvart här.
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Innan du kopplar om hit å dit och får backström in i kretskort så det ryker grått kanske det vore en ide att kolla med supporten var närmaste verkstad ligger :wink:


Tips från mej hej...
 

Bilagor

  • euroservice_booklet.pdf
    3,9 MB · Visningar: 20
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Det är ju det jag vill. Köra på gas. Men det blir ju svårt när kylen väljer själv.
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Innan du kopplar om hit å dit och får backström in i kretskort så det ryker grått kanske det vore en ide att kolla med supporten var närmaste verkstad ligger :wink:


Tips från mej hej...

Tack. Ska kolla detta.
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Facit: så här gick det!

Jag klippte av kabeln som i kretsschemat till EBL var märkt D+ som sitter i samma kontaktdon som matningen till kylen.
Kabeln är gul och det är den kabel som sitter bak på kylen märkt D+ med.
När jag läser elschemat och jämför det med verkligheten så finns det anledning till att anta att det är samma kabel, men det är det inte. Väl Klippt så har kylen nu inte en aning om att jag startat motorn och fortsätter på ständig gasdrift!
Vad den gula kabeln som sitter i "sockerbiten" bak på kylen märkt D+ egentligen tillför för funktion vet jag inte riktigt och har lite svårt att räkna ut i hetan då mitt intellekt mer ropar åt en öl än åt problemlösning.
Så nu kommer jag att hälla upp en kall öl och trivas med att den är kall.

Vad dom fläktar som jag monterat in i ändan på kylen haft för effekt och hur jag hittade dom cyklandes runt i området kring St Tropez är en historia i sig som jag sparar till en reseberättelse som jag knåpar ihop när jag kommer hem.
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Blev ett litet tillägg på facit,,
Det visar sig att den krets som matar kylen och som drar på D+ även drar reläet till laddningen för bodelsbatteriet. Detta på kretskortet i EBL

Nu när jag kapat D+ till ebl så begriper den inte att ladda batteriet när motorn går. Ingen större fara i det här fallet, då vi har gott om solceller och sol är det gott om just nu, samt att laddningen fungerar när vi sitter på el, men lite irriterande är det ändå.

Anledningen till att det blev så här är att den kabel som kommer som matning är ganska grov. 6mm2
Stiftet som går in i EBL är betydligt klenare och kanske en fjärdedel av kabeln har varit fastpressad, resten har hängt i luften och kontaktytan har varit väldigt liten vilket har gjort att den blivit väldigt varm.
I den extrema värmen som vi åkt i har det blivit för mycket för anslutningen och den brann helt enkelt upp.

Nu har jag gjort en lite mer seriös lagning och kan om vi måste få laddning till batteriet, koppla in D+ igen och sålunda få igång laddningen igen.
Nu drar vi hem om ett par dagar så det kommer att fixa sig, men när jag kommer hem så tror jag att jag plockar isär EBL och grejar till en förbikoppling och separerar kylmatning och manöver för laddning.
I kretsschemat är det enkelt, får se om det är det i praktiken. :)

edit:
gjorde om 6 kvadratmeter kabelarea till 6 kvadratmilimeter
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen