• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på Kylen, behöver hjälp!

F

F.d. 50252

Guest
Hej alla!
Jag befinner mig vid medelhavet, Italien och har det underbart!
I morgon kommer vi att åka norrut och då kommer mitt kylskåp att slå över till 12v.

Problemet är att kontakten till matningen av 12V i EBL har smält pga dålig kontakt och jag behöver koppla om till ständig gasdrift.

Bakom skåpet finns en "sockerbit" med tre kablar. 12v + och - samt D+ anslutningen.
När jag kopplar bort D+ så slocknar skåpet när jag startar motorn och det vill jag ju inte. Jag vill ju bara att skåpet inte ska känna generatorn när motorn går.

Är det någon som vet vilken kabel som ska klippas? Blir det skillnad om jag kopplar bort D+ i EBL?

Skåpet är ett Dometic helautomatiskt AES II RM 7505.

Hej svejs från värmen!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Är det ett AES-kyl så kan du välja om du vill köra det på 230V, 12V eller gas med hjälp av "MODE-knappen".
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Tyvärr så kan jag inte välja själv. Det finns inge modeknapp på mitt skåp, det är helt helautomatiskt. Skitdumt!
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Du kör det på gasol och har kopplat loss D+ bakom kylen,och när du startar motorn så stänger den av gasolen och kylen slocknar?
Är det vad som händer?
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Japp exakt så blir det!
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

När man läser intruktionboken så är det D+ som talar om för kylen att den ska gå på 12 volt.Med den bortkopplad och ingen 230 inkopplad ska den gå på gasol,så vida du har spänning på 12 volten bakom kylen.
Sen står det något om fördröjning av start för gasolen när den växlar från 12 volt till gasol.
Kan det vara så att du får ett spänningsfall på 12 volten när du startar bilen och gasolen tar 15 minuters paus innan den startar?

För det står att den har även spännings övervakning och där av teorin att du kanske får ett spänningsfall precis i startögonblicket som gör att kylen slocknar.
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Nja, vid spänningsfall så kickar gasolen in direkt och täcker upp.
Det som händer när jag kopplar bort D+ anslutningen är att kylen slocknar totalt när motorn går igång.
När jag mäter de tre kablarna i "sockerbiten" märkta +,-,D+ så ligger det spänning mellan +kabel & -kabel när motorn är av. När generatorn ger spänning på D+ så försvinner även spänningen på +kabeln i "sockerbiten".
I samma ögonblick ger EBL spänning på en tredje kabel som går till ett relä monterat bak på skåpet. Det är denna kabel som matar spänning vid 12V drift och densamme som brunnit upp i EBL.
Min teori är att den kabel som sitter i EBL, märkt D+ kyl, ger impuls att starta 12V drift och är den som skall klippas.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Ser inte kabel som kommer till plinten,bara kabeln från plint till styrkort och det är kabel 9 = Vit
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Men den matar in 12 volten på på sokerbitens 12 volt då när relät växlar när du startar?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

så det går 2 st 12 volt matningar till relät som sen går vidare till kylskåpet,så den växlar i mellan.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Om du kan se till att 12 volten till kylen inte försvinner när du startar motorn och kopplar loss D+ på sockerbiten så ska kylen gå på gas.
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Om du kan se till att 12 volten till kylen inte försvinner när du startar motorn och kopplar loss D+ på sockerbiten så ska kylen gå på gas.

Jag kan gissa att den spännning jag mäter på " sockerbiten" är styrspänning och om jag byglar D+ och 12V+ så kommer kanske det hela att funka!?

Hmm klurigt,,
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Jag kan gissa att den spännning jag mäter på " sockerbiten" är styrspänning och om jag byglar D+ och 12V+ så kommer kanske det hela att funka!?

Hmm klurigt,,

Rättelse!
Inte bygla!
Bygla och kapa!
Mao, skruva fast D+ i samma anslutning som 12V
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

D+ talar om att kylen ska gå på 12 volt byglar du dom så kommer det betyda att kylen vill gå på 12 volten
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Nja, då skickar du bakspänning till ebl när motor är avstängd och reagerar ebl då? kanske slår relä till och kopplar i hop startbatteri och bodelsbatteri?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Jag hade tagit bort kabel på D+ i sockerbiten och försökt att hitta en 12 volt som är spänningsatt oavsett motor igång eller inte och anslutit den på sockerbiten 12 volt+ för kylen behöver inte så mycket ström till tändautomatik och lampa.
Man får bara vara säker att 12 elpatronen inte slår till och det ska den inte göra med d+ bortkopplad.

Men för att vara säker att den inte gör det kan man ta bort röd kabel nr3 som går från relä märkt O plit 87 på elschema om nu detta stämmer.(matning till 12 volt patronen)
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Hej

Det brukar finnas ett antal säkringar på kablarna från motorn.
En 50 Amp för laddningen och en säkring för D+. Dra ur denna.

Dessa säkringar sitter i motorrummet vid batteriet på min bil.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Kylen, behöver hjälp!

Om du tar säkring D+ innan EBL då kommer väl inte den att ladda bodels batteriet?
 
Toppen