Sv: Fast gasolflaska
Lite tankar (;-)) och frågor/funderingar kring fast gasoltank.
Fördelarna med fast gasoltank är:
- Lättare (rent fysiskt) att fylla gas då man slipper bära/lyfta, kånka på gasflaskor.
- Priset på gasolen (literpriset) är lägre så om man ser över tid (ganska lång dock) blir det billigare (beroende på vilken värmeenergi man använder naturligtvis).
- Lättare att få tag på gas i vissa länder (rätt?)
- Inga varianter med olika typer av gasflaskor att hålla reda på (Svenska, Tyska, Spanska osv.)
- Friare (om man väljer större volym på fast gastank än 2+28 liter (dvs. 2st P11)). Dvs. kan fricampa längre innan fyllning behöver ske.
... vad mer har jag missat som kan räknas in som fördel?
Nackdelar...
- Investeringskostnaden. Investerar man 10 000kr krävs rätt många fyllningar (beroende på storlek på tank) innan man går break even jmf. med att köpa P11
r (kostar ca. 300kr/flaska).
- Måste lämna ställplatsen/campingen för att fylla. Så till vida man inte också kan koppla in 1st. P11:a
- Bilen blir tyngre (?). Beroende på hur stor tank man monterar. Å andra sidan kan det i stället jämföras med lika många liter gas fast i flaskor och då blir det en fördel i stället för nackdel.
- Besiktning av tank var 10:e år???
- Osäkert regelverk kring fast installation???
Bekvämligheten är en viktig faktor om man upplever det allt för tungt att hantera gasflaskor (ex. dålig rygg mm.). Personligen är detta i dagsläget inga problem (som tur är).
Att fricampa länge innan man "måste" fylla är dock av intresse i allra högsta grad. Men det kräver ju större tank än 60 liter (56 liter för att vara exakt). Annars får jag ju inte med mig mer gas än med 2st. P11
r.
Priset är dock av intresse (kr/lit.). Fast om jag har förstått det rätt kostar det ca. 9kr/liter i Sverige vilket gör en skillnad på ca. 5kr/liter (omräknat till ca. 112kr per P11:a). Kostar investeringen 10 000kr behöver jag köpa 2000 liter gas innan jag gått break even.
Vi har idag en bil byggd på Fiat Ducato och med AL-KO lågbyggda Heavy chassi. Jag har inte mätt än men jag tvivlar på att vi under bilen skulle få plats med en tank som är på 110liter (36cm i diameter). Vi hamnar nog snarare på 90 liter (31,5 cm i diameter) eller kanske till och med så liten tank som 40/50 liter (Dia. 24/27cm).
Någon med liknande chassi som har monterat fast tank unde rbilen och som kan bekräfta storlek på tank ni fått plats med?
Vad finns för lösningar för att hålla koll på mängden kvarvarande gas i fast monterad tank? Här önskar man ju kunna läsa av det innifrån bilen?
Mvh!
// Niklas