Sv: Tyskland
Nu fick jag mycket
SirMacline: Jag försvar inte bara försöker förklara detta men hastigheten för övrigt är vi nog överrens i sak. Själv nedlåter jag mig inte längre efter 44 år på vägarna med tungt fordon att köra över tillåten hastighet.
Jeppe: Det kanske inte stör dig att det ligger en tradare och segar förbi en anna på motorvägen i kanske 1 km och stoppar upp alla bakom men mig och många andra stör det jäkligt mycket.
Dessutom Jeppe GPS den mäter enbart rätt när du kör på plan väg inte i uppförslut eller nedför så ta inte den som garanti för att du håller rätt hastighet.
Är nyss hemkommen från en resa ToR E4 på 46 mil en sådan "pressad" transport som du nämner
SirMacliner, det står en bil och väntar på godset som skall till Tyskland och färjan väntar inte. Fordonet tung lastbil men inget släp alltså 90 hela vägen. Jag roade mig med att se hur fort det kördes med tunga fordon.
Jag körde om många bil+ släp blev omkörd när jag höll 90 av en trailer jodå den var reggad som Turkisk den hade troligen ingen fartspärr för det svichade förbi snabbt. Sedan kom en bil + Husvagn och drog förbi mig rätt fort.
Endast en bil och släp höll jämn fart med mig (90 Km/h, jag låg bakom i ca 10 mil för det skiljde endast någon ynka kilometer i hasighet mellan oss alltså inte lönt att pressa om.
Sedan:
Någon skrev att det slarvades bland yrkeschaffisar med vilo, körtid och raster enligt Polisens statistik.
Då skallvi se hur det kan uppstå.
Nyligen blev en chaufför bötfälld 4000 kr på Åkeriet, varför jo han hade glömt att "trycka" på en knapp på fördskrivaren som visar symbolen arbete utan den stod kvar på rast. Ingen för lång arbetsdag (Kretstrafik = närområde).
Vad får en annan arbetare böta 4000 kr för att de glömt att trycka på en knapp ex. släcka lyset när de går hem?
Likaså är det med dessa digitala skrivare, bilen är framme vid terminal, själva körningen avslutads men chauffören skall byta till annat släp och då regeristrerar den digitala körning så fort bilen rör sig och 30 sek kan bli flera minuter och vipps så kan körtden blivit för mycket eller dygnsvilan bli för kort och böterna på 4-5000 kr är ett fakum.
Småbaggateller men det är ju klassat som lagöverträdelser av Polisen.
Felen oftast baggateller kallas lagbrott är oftast svårtolkade lagar, glömska eller i sällsynta fall rent uppsåtliga.
En liten pasus:
Tunga fordon sällan vållande, men ger svåra konsekvenser vid krock .
Tunga fordon är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistik.
De är samtidigt underrepresenterade så som
vållande . Detta beror bl a på
att chaufförer i tunga fordon till följd av bl a komplex körutbildning (C och D körkortsbehörighet), regelbunden läkarkontroll, samt större körvana, är bättre förare än de flesta bilförare (jämför t ex med att lekmän som själva kaklar badrum orsakar fler vattenskador än certifierade plattsättare), samt att det är förödande att köra in i en tung lastbil eller buss.
Källa: TFV Olyckstatistik tunga fordon.
Därmed överlåter jag tråden till Böter i Tyskland. Ber de som kännersig trampade på tårna om ursäkt det har inte varit min mening på något sätt.
Men jag har för vana eller ovana att tala klarspråk i alla sammanhang.