Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
För övrigt så verkar vi vara överens utan på en punkt.
Citat" Fullständig ofattbart hur många Svenskar som åker förbi,långt över tillåten hastighet". slut citat.
Hur kan du utan mätverktyg som radar veta hur fort en bil kör långt över tillåten hastighet?
Bara en liten funderare
Vad har allt detta med Tyskland att göra???
Jag har tusentals mil på Norska vägar i mig och när inte hjärnan på en norsk bilist säger Att den den där stora lastbilen (Traliern) kan nog inte hinna stoppa innan jag kör ut utan skiter i det för "eg har rett., eg kommer fra höjre".
Vare sig bilen är stor eller liten så gäller samma lagar och förordningar. Att lastbilschaufförer anser sig stå över lagen det vet vi ju! Max hastighet på motorväg för långtradare i Sverige och många länder i Europa är 80 km/tim! Hur många lastbilschaufförer bryr sig om det.
Det ska bli intressant att se om den nya lagen om vinterdäck på drivhjulen för tunga fordon i Tyskland får något genomslag!
Jappe
Har samma uppfattning som Jappe om långtradare och deras farter! Dessutom anger ju fartgränserna max tillåten, inte lägsta tillåtna hastighet.Nu måste jag nog gå i försvarställning lite här Jappe och kanske ge lite info som du tydligen saknar.
2. Max hastighet på Motorväg för fordon med totalvikt över 3,5 ton i Sverige är faktiskt 90 km/h om det framförs utan släp.
3. Nu är det så att alla lastbilar över 3,5 ton är utrustade med elektronisk fartspärr inställd på 86-90 km/h. Enda chansen att översiga den hastigheten är i utförslut (lastbilen rullar då av tygndlagen fortare än 90 km/h.
Till slut, jämför inte en personbils hastighetemätare med en lastbils, din visar med största säkerhet 5-10 km högre fart än den verkliga, DET gör inte en kalibrerad lastbilsmätare.
Man blir trött "ex på; vad har du för praktisk erfarenhet att köra tungt(?)", vad har det med mitt inlägg att göra? Vi övriga "bara hus- och andra bilister" har väl som förare samma lagar/förutsättningar att följa och mer eller mindre friska ögon att se med!ja det är fantastiskt vad många "vet" mycket Ex du relax vad har du för praktisk erfarenhet av att köra tungt på våra vägar, frånräknat den HB du eventuellt har som väger över 3,5 ton.
Tablån visar väldigt tydligt att högsta tillåtna hastighet för långtradare (tung lastbil + släp) är 80 km/tim i Sverige, även på motorväg!
Jag tror att många tror att högsta tillåtna hastighet för tradare är 90 km/tim eftersom så gott som alla långtradare på motorväg håller den hastigheten och ibland ännu högre!
Jag har faktiskt kollat med polisen varför långtradarna konsekvent tillåts hålla för hög hastighet och fick till svar att det saknades resurser för att beivra dessa lagbrott! "Ring Beatrice Ask" sade polisen, vilket jag gjorde men hon var inte nåbar!
Jappe
Tycker nog att våra svenska chaufförer sköter sig riktigt bra i trafiken, även när de kör 88-90 km/h. Har själv ingen erfarenhet av tunga fordon men åker mycket med personbil och ser en del incidenter och det är nästan undagtagslöst personbilschaufförer som orsakar dessa. Tyvärr är det så också att det är personbilschaufförerna som står för de största hastighetsöveskridanden och utsätter både sig själva och andra för risker.