• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farligt att snöa in sig om solceller, laddning och batteribank

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ju mer man grottar ner sig, ju mer information vill man ha.
Jag skulle ju bara söka information om en viss solcellsregulator, men sen skulle man veta - hur man mäter effekten av solpanelen, vilken batterityper det finns, nya saltbatterier på gång med överlägsen prestanda, vilken regulator man bör ha och av vilken sort.

Jag som var så lyckligt ovetande och nu sitter man i laddningsträsket och sörplar i sig information.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Ja, men inte om det är bättre i mitt fall, med en 20A,30A eller 40A.. Här har jag kört fast.
Ska utöka antal Ah från 2x95Ah AGM till ev 2x 100Ah Litium.
LTC Solcellsregulator 20A, klarar inte Litium
LTC Inverter klarar max 100A in.
Solcell, okänd modell och effekt...
Jag vet inte men jag har känslan av att du börjar i fel ände.
Räkna ut vilken kapacitet du behöver och under vilken tidsrymd.
Då får du fram minsta ah på batteribanken du behöver.
Sedan måste du veta vilken max uteffekt du behöver från banken.

Nästa steg är att fundera på hur batteribanken skall laddas, bara solceller vid långa stopp eller elstolpe, flyttar ni er ofta?

När man vet behov är det lättare att det blir rätt.
Batterityp, inverter, laddare, dc/dc, solpaneler, regulator, säkringar och area på kablage.
Allt skall klicka.

Utöver detta så skall framtida behov vägas in.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag vet inte men jag har känslan av att du börjar i fel ände.
Räkna ut vilken kapacitet du behöver och under vilken tidsrymd.
Då får du fram minsta ah på batteribanken du behöver.
Sedan måste du veta vilken max uteffekt du behöver från banken.

Nästa steg är att fundera på hur batteribanken skall laddas, bara solceller vid långa stopp eller elstolpe, flyttar ni er ofta?

När man vet behov är det lättare att det blir rätt.
Batterityp, inverter, laddare, dc/dc, solpaneler, regulator, säkringar och area på kablage.
Allt skall klicka.

Utöver detta så skall framtida behov vägas in.
Som sagt. Börjar man grotta så hittar man flera anfallsvinklar på problemet.
Vill bli nästan landströmsfri.
Vi är småförbrukare av el. Men kör gärna kapselmaskin många gånger per dag.
Där är det många A men inte Ah.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Som sagt. Börjar man grotta så hittar man flera anfallsvinklar på problemet.
Vill bli nästan landströmsfri.
Vi är småförbrukare av el. Men kör gärna kapselmaskin många gånger per dag.
Där är det många A men inte Ah.
Ok, täcker batteribanken det behov ni har idag?
Sätt två Lithium (för maxuttaget skull) och en dc/dc för att få ut max från bilens generator.
Solceller har du och jag vet inte varför regulatorn du har inte skulle kunna användas till Lithiumbatterier. Men ok, vill du ladda bilens batteri så föreslår jag ett byte av den till regulator med två utgångar.
Men nu har jag inte alla fakta.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ok, täcker batteribanken det behov ni har idag?
Sätt två Lithium (för maxuttaget skull) och en dc/dc för att få ut max från bilens generator.
Solceller har du och jag vet inte varför regulatorn du har inte skulle kunna användas till Lithiumbatterier. Men ok, vill du ladda bilens batteri så föreslår jag ett byte av den till regulator med två utgångar.
Men nu har jag inte alla fakta.
Nej, batteribanken räcker inte till att köra exempelvis kaffebryggare/kapselmaskin eller airfryer, om man tar några exempel.
2x95ah AGM är nog slutkörda, då de som sitter i räckte till knappt 10 minuter med 30w lödpenna.

Men det lutar åt som du skriver en duoladdare.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Nej, batteribanken räcker inte till att köra exempelvis kaffebryggare/kapselmaskin eller airfryer, om man tar några exempel.
2x95ah AGM är nog slutkörda, då de som sitter i räckte till knappt 10 minuter med 30w lödpenna.

Men det lutar åt som du skriver en duoladdare.
Vad jag förstår så hade du klarat dig med friska agm batterier?
Då kommer ju mitt förslag att göra dig nöjd i många år, Lithium är överlägset bäst.
Agm är inte heller billiga, och i förlängningen så blir det fördelaktigt med Lithium. Och du dubblar ju i praktiken dessutom batteribanken.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Vad jag förstår så hade du klarat dig med friska agm batterier?
Då kommer ju mitt förslag att göra dig nöjd i många år, Lithium är överlägset bäst.
Agm är inte heller billiga, och i förlängningen så blir det fördelaktigt med Lithium. Och du dubblar ju i praktiken dessutom batteribanken.
jo, det är en investering, och sen en ny regulator, och en ny inverter också ett måste.
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Fråga.

Om jag klarar mig idag med en 20A regulator, och låt säga den går på 70-95% maxeffekt. Den blir varm vilket förkortar livslängden.
Vad händer om jag istället väljer en 30A regulator? (låt säga att jag vill komplettera med en solpanel till i framtiden)
Är det bättre eller sämre?
Varför inte köpa det absolut bästa men då också dyraste, nämligen en Mastervolt 60A.
Ni finner allt ni behöver veta på www.inverterbutiken.se
De är lite dyra men väldigt kunniga och pålästa.
Ni kan I lugn och ro läsa om allt ifrån batterier, solpaneler, solcellsregulatorer, strömomvandlare, kabelstorlekar, batteriladdare, batteriövervakning, och mycket mycket mer.
Om du har frågor och ringer dom, så är dom mycket kompetenta!!
Mvh: Per (Lillabo ).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför inte köpa det absolut bästa men då också dyraste, nämligen en Mastervolt 60A.
Ni finner allt ni behöver veta på www.inverterbutiken.se
De är lite dyra men väldigt kunniga och pålästa.
Ni kan I lugn och ro läsa om allt ifrån batterier, solpaneler, solcellsregulatorer, strömomvandlare, kabelstorlekar, batteriladdare, batteriövervakning, och mycket mycket mer.
Om du har frågor och ringer dom, så är dom mycket kompetenta!!
Mvh: Per (Lillabo ).
Skjuter det inte lite över målet? Vad skall man uppnå med det?
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Skjuter det inte lite över målet? Vad skall man uppnå med det?
Montreal undrar om mitt inlägg "skjuter över målet", och i viss mån har han rätt!
Allting handlar om vad syftet är. Vill man som jag kunna bo året runt och säkerställa att det finns lagrat tillräckligt med ström för mitt önskemål, ELLER skall jag bara åka bort på semester 3-veckor!
Eftersom jag inte vill söka elkontakter hela tiden, så har jag valt ett annat sätt.
Jag driver bland annat Micro, Vattenkokare, Strömomvandlare, och ibland värmare, men även TV-n kan stå på dygnet runt vintertid. Tvättmaskinen i min husbil vill förstås också ha ström, så för MIG har överdimension varit värt det.
Men självklart har Montreal en poäng, var och en skall ju själv bedömma ungefär hur mycket kapacitet man behöver...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Montreal undrar om mitt inlägg "skjuter över målet", och i viss mån har han rätt!
Allting handlar om vad syftet är. Vill man som jag kunna bo året runt och säkerställa att det finns lagrat tillräckligt med ström för mitt önskemål, ELLER skall jag bara åka bort på semester 3-veckor!
Eftersom jag inte vill söka elkontakter hela tiden, så har jag valt ett annat sätt.
Jag driver bland annat Micro, Vattenkokare, Strömomvandlare, och ibland värmare, men även TV-n kan stå på dygnet runt vintertid. Tvättmaskinen i min husbil vill förstås också ha ström, så för MIG har överdimension varit värt det.
Men självklart har Montreal en poäng, var och en skall ju själv bedömma ungefär hur mycket kapacitet man behöver...
Men var det inte du som föredrog AGM före LiFePo4? Det är för mig att kraftigt underdimensionera! Balansen i vår elmiljö, är betydligt viktigare än enskilda komponenter.
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Men var det inte du som föredrog AGM före LiFePo4? Det är för mig att kraftigt underdimensionera! Balansen i vår elmiljö, är betydligt viktigare än enskilda komponenter.
Jag föredrog inte AGM, men medger att jag hade lite bråttom när jag valde batterier. Jag kommer givetvis att ta reda på mer om batterier och även läsa på om dessa LiFePo.
Om dessa nu är så mycket bättre så blir det väl att köpa sådana när mina AGM har tjänat ut.(allt som bidrar till förbättring emottages tacksamt).
Vill dock betona att jag är fullständigt nöjd med det jag nu har och uppfyller alla mina behov.
Mvh: Per....
 

Thomas61

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
41346
Medlemskap
2024
Dessa, bland andra, använde jag. Ingen ger en absolut sanning men en god fingervisning, antar jag.

Hitta länken för "lathund..." och ett exellblad dyker upp som jag tycker var användbart.
Fyll i en tänkt förbrukning och tänkta batterier samt hur länge man vill kunna vara utan laddning.
Då visas antalet behövda batterier.
Hemsidan har mer kanske användbar information, beroende på.

Här kan man göra simuleringar, som kanske ger en hyfsad uppfattning om tillgänglig energi beroende på var man tänker befinna sig, årstid och lutning/orientering av panelerna. Finns även annat här, läs gärna om bly/kol batterier.

Med förbrukarens effekt och kabelavstånd ifylld visas en rekommenderad kabelarea och spänningsfall.
Spänningsfallet visas för den area du själv fyller i, inte den rekommenderade, så prova olika och se vilket spänningsfall du accepterar.
Kylen torde var en förbrukare man kan önska ha minimal spänningsförlust medan det för andra inte är så viktigt.

Victron har ett blad där man kan beräkna storlek på regulator, givetvis bara deras egna men man kan själv välja andra paneler än deras.
Nästan längst ner på sidan finns det, "VE MMPT Calculator"
Antal paneler seriekopplas, parallellkopplas, eller en kombination därav.
Förvånas inte över att den rekommenderade regulatorn beräknas till ett utnyttjande väl över 100% (går att se exakt).
De rekommenderar just denna "underdimensionering" då panelerna sällan eller aldrig kommer upp i angiven effekt.

Rätta mig om jag har fel, allting över 48 volt är starkström och fodrar behörig elektriker.
Två seriekopplade paneler ger typ 40 volt, så har man fler får man nog både köra serie och parallell.
Att parallellkoppla två/allihop tycker jag själv inte är en bra ide, det kräver grövre kablar och gör att laddning startar senare på morgonen och stoppar tidigare på kvällen eftersom regulatorn inte börjar ladda batterierna förrän spänningen från panelerna överstiger batteriernas med ett visst värde. Det här med partiell skuggning finns det ju olika åsikter om men mitt val grundar sig på nyss nämnda.

Men, som sagt, det finns ingen absolut sanning i dessa sammanhang.
Jag hoppas ändå att länkarna kan hjälpa, för få ett hum om behoven.
Inte gjort på en kafferast direkt men troligen väl värt mödan.

Hälsar /// Thomas
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Rätta mig om jag har fel, allting över 48 volt är starkström och fodrar behörig elektriker.
Behörig elektriker behövs om du ska koppla i en starkströmsanläggning. I princip bara när du kopplar/gör arbeten i det fasta elnätet.

Husbilen räknas nog som en produkt och där räcker det med nån slags nödvändig kännedom för att få göra starkströmsarbeten, men å andra sidan kan man istället behöva CE-märkning om produkten ska släppas på marknaden.

Med reservation för att det är ett snårigt ämne och att jag inte är expert på regelverket.
(Hur det sen fungerar för en husbil som du sen säljer vidare, undrar jag om nån kan svara säkert på utan ett domslut?)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Starkström börjar väl vid 30mA
Är det högspänning man menar så börjar den vid 1000V ac och 500V dc.

Kolla gärna med försäkringsbolaget att de godkänner ingrepp/modifieringar i de olika elsystemet.
Rätta gärna ifall jag minns fel.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Starkström börjar väl vid 30mA
Är det högspänning man menar så börjar den vid 1000V ac och 500V dc.

Kolla gärna med försäkringsbolaget att de godkänner ingrepp/modifieringar i de olika elsystemet.
Rätta gärna ifall jag minns fel.
Högspänning är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, elektrisk spänning större än 1 000 V växelspänning eller 1 500 V likspänning. (Läs mer här: Högspänning – Wikipedia)

Starkström är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom. (Läs mer här: Starkström – Wikipedia)

Pålle
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ny FORSKNING angående laddning av LFP-batterier.
Vi har ju tidigare upplyst i olika trådar om att inte underhållsladda LFP, samt gärna lagra batteriet under 80% SoC, och inte stå ansluten med en "bly-laddare".
Allt handlar om livslängd och kapacitetsförluster.
 
Toppen