• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farligt att snöa in sig om solceller, laddning och batteribank

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ju mer man grottar ner sig, ju mer information vill man ha.
Jag skulle ju bara söka information om en viss solcellsregulator, men sen skulle man veta - hur man mäter effekten av solpanelen, vilken batterityper det finns, nya saltbatterier på gång med överlägsen prestanda, vilken regulator man bör ha och av vilken sort.

Jag som var så lyckligt ovetande och nu sitter man i laddningsträsket och sörplar i sig information.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mina ögon efter allt stirrande i BMS- och solcellsregulator-apparna.
Måste släppa detta o låta grejerna göra jobbet :)Visa bilaga 235217
Som tur är går beroendet av att ständigt kolla batteriernas/elsystemets status över efter ett tag hos de flesta av oss!
För övriga vet jag inte om det finns någon slags beroendebehandling? :twitcy:
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Måste säga att det ligger mycket i trådskaparens dilemma. För mycket teknik tar udden av att koppla av.
Det ska bara fungera.
Ny teknik ger så klart nya möjligheter, men man skall inte kludda till det.
Bästa utgångspunkten är att ta reda på vad man behöver, inte inte villhöver. Villhöver skapar nya behov och det vill man inte. För helt plötsligt så springer man vid sidan om hamstern i hjulet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Skämt åsido.
Jag har länge sett alla LFP surfares hobby med en viss skepsis.
(de som har batteri som hobby och ser på "LFP programmet" på skärmen)

När jag efter några år själv anslöt mig till denna skara, var det ett medvetet val.
Det är lustfyllt att titta på skärmen hur ström, spänning och temperaturer flödar, och belåtet se hur duktig man varit som byggt ihop detta.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Någonstans blir man lite trött på allt detta men roligt att många lär sig hur det fungerar genom att köpa och testa. Ibland kommer kunskapen efter att man handlat på sej saker, mer sällan före som det verkar.
Tycker ibland synd om de som måste lita till mer eller mindre kompetenta firmor för att få hjälp.
Oftast är det manuella jobbet ganska enkelt om man vet hur man ska göra och där är ofta problemet.
Själv vet jag det mesta sedan väldigt många år och följer med intresse utveckligen som varit stor de senaste åren, speciellt har priserna gått ner otroligt mycket på all elektronik.
Å andra sidan sprids mycket lögner om produkternas prestanda av diverse försäljare.
Jag ser detta på en gång men många blir lurade. Man svänger sej friskt med de tre storheterna volt ampre och watt.
En snabb kalkyl får ofta fram helt orimliga siffror, och väldigt ofta stämmer inte beräkningarna ihop med varandra.
Jag läser väldigt mycket recensioner eftersom det finns kunniga människor med foton och kunskap som visar vad som är fel.
Men ibland måste man chansa lite när man handlar för att få bästa priset.
Den där glädjen och tvånget att följa mätvärden och ibland försöka extrapolera framtiden från dem och hur man ska få ännu bättre resultat med flera prylar har jag vant mej av med efter att ha haft många hundra elever som gjort mätövningar.
Nuförtiden har det blivit så modernt att man ska sitta framför en datorskärm för att göra sina övningar bekvämt behövs bara en dator inga instrument protokollet finns i datorn som rättar det och läraren kan gå in och se hur det gått för pelle.
Jag köpte inget sånt men det gjorde de efter mej lata lärare, dödade all glädje med att koppla själv och köra enligt devisen kör så det ryker.
Så fortsätt att testa och experimentera det är så man lär sig och det är också då man man kan felsöka och laga.
Att dela med sej i ett forum är ju väldigt bra det måste ju inte vara rätt alltid det kommer man alltid fram till så småningom.
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Jag behöver inte snabb laddning, däremot undrar jag om min EBL klarar av ett Lithiumbatteri.

  • Jag tror att jag behöver en batteribank på ca 160-200Ah för att klara av helgresor, för jag har inte kört Aldepannan i större utsträckning så jag vet inte hur mycket den förbrukar. Övrigt har jag god koll på.
  • Ska låta solcellen ladda långsamt under arbetsdagarna. Här behövs ett verktyg för att mäta hur snabbt/långsamt det laddar.
  • Eventuellt är en DC-DC laddare aktuellt, om inte solcellen klarar av att ladda batteriet söndag-torsdag. Utflykter ca 1-2tim hemifrån är väl max, men då ska väl "Dc-Dc" lyckas trycka in de sista Ah som behövs.
  • Ingen aning i dagsläget hur stor solcellsregulator jag behöver, ska man ha så stor som möjligt eller ska den anpassas efter batteribanken.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej, dimensionera regulatorn efter hur många W solceller du har.
Du kan sedan dra av 20-30% och köpa regulator efter det. Man får inte ut mer än ca 70% max av angiven solpaneleffekt.

Exempel:
200W solpaneler minus 30% = 140W
140W vid 12V = 11,7A

Du klarar dig i exemplet med en 12A regulator.
Jag köpte regulator efter panelerna och förbrukningen.... Under 15år blev det minst 6 st olika regulatorer... Då min förbrukning och antalet paneler ökade år för år....
Jag hoppas att detta är nu min sista regulator, en mppt på 60A...:spinny:
Till 700w paneler...
Nu kan jag öka med fler paneler utan att behöva byta regulatorn... ;)
Hoppas jag :twitcy:
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Nej, dimensionera regulatorn efter hur många W solceller du har.
Du kan sedan dra av 20-30% och köpa regulator efter det. Man får inte ut mer än ca 70% max av angiven solpaneleffekt.

Exempel:
200W solpaneler minus 30% = 140W
140W vid 12V = 11,7A

Du klarar dig i exemplet med en 12A regulator.
Synpunkter!
1. Se till att solcellregulatorn kan koppla in så stor kabel som möjligt, gärna 16kvadrat ( finns en prisvärd på Kjell&Company på 40A ).
2. Byt ut kablar på solpaneler till 16 kvadrat då får man mindre förlust.
3. Förbrukningsbatterier gärna minst 400A, ligger man ute mycket utan sladdladdning bör man klara ca 4 veckor. ( men allt beror på plånboken i detta fall, man kan betala hur mycket som helst för batterier allt efter plånbok.)
4. Köp gärna en smart batteriladdare på minst 50A, gärna Dometics 80A laddare,men den är dyr!!! Fördelen är att man behöver bara "låna"ett eluttag på en mack 2-3 timmar så har man pumpat in 240A...
5. Räkna med svensk högsommar, dvs regn regn och inte så mycket sol, så överdimensionera gärna solpaneler med ca 50-75%, och välj den nya sorten med monokristallina paneler, de har kommit ner i pris och har bra verkningsgrad.
6. Sätt gärna en tunn panel på husbilssidan, kanonbra på vår-vinter- och höst när solen står lågt.
På detta sätt kan man som jag lugnt använda microvågsugnen+ tvättmaskinen+ TV-n 24 timmar om dygnet+ kanske till och med Kylskåpet på 12V. Men bäst är om man kör kylskåp och värme på gasol..
Mvh: Per (LILLABO)
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Hej!
1.Räkna alltid med svensk högsommar, dvs regn regn och inte alls de soltimmar du tror.
2. Om du jobbar, står husbilen rätt för solen?.
3. Räkna med fler solpaneler än du TROR att du behöver.
4. Jag säger det igen klipp av kablarna på panelerna och löd på 16 kvadrat.
5. Ha gärna en STOR batteribank.
6. Köp en BATMAN PRO batteriövervakare, då har du full koll på din förbrukning.
Mvh: Per ( LILLABO )
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Fråga.

Om jag klarar mig idag med en 20A regulator, och låt säga den går på 70-95% maxeffekt. Den blir varm vilket förkortar livslängden.
Vad händer om jag istället väljer en 30A regulator? (låt säga att jag vill komplettera med en solpanel till i framtiden)
Är det bättre eller sämre?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fråga.

Om jag klarar mig idag med en 20A regulator, och låt säga den går på 70-95% maxeffekt. Den blir varm vilket förkortar livslängden.
Vad händer om jag istället väljer en 30A regulator? (låt säga att jag vill komplettera med en solpanel till i framtiden)
Är det bättre eller sämre?
Det är bara kvinnorna som klagar om den är för stor.. :twitcy:
Så installera hällre en större regulator, så behöver man inte byta framöver om man vill ha fler paneler.. :yes:
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Fråga.

Om jag klarar mig idag med en 20A regulator, och låt säga den går på 70-95% maxeffekt. Den blir varm vilket förkortar livslängden.
Vad händer om jag istället väljer en 30A regulator? (låt säga att jag vill komplettera med en solpanel till i framtiden)
Är det bättre eller sämre?
Fungerar det idag, låter som du villhöver en större?
 
Toppen