Dessa, bland andra, använde jag. Ingen ger en absolut sanning men en god fingervisning, antar jag.
Dimensioneringsguiden Storheter De storheter vi normalt stöter på när vi behöver räkna ut något som har med ström (Ampere), spänning (Volt), motstånd
solenergibutiken.se
Hitta länken för "lathund..." och ett exellblad dyker upp som jag tycker var användbart.
Fyll i en tänkt förbrukning och tänkta batterier samt hur länge man vill kunna vara utan laddning.
Då visas antalet behövda batterier.
Hemsidan har mer kanske användbar information, beroende på.
Kalkylator för att dimensionera effekt på solpanel samt batterikapacitet för mindre off-grid solcellsanläggningar.
frittliv.autonomtech.se
Här kan man göra simuleringar, som kanske ger en hyfsad uppfattning om tillgänglig energi beroende på var man tänker befinna sig, årstid och lutning/orientering av panelerna. Finns även annat här, läs gärna om
bly/kol batterier.
Kalkylatorn räknar fram minsta kabelarea med högst 0,5 volts spänningsfall vid 12 volt (1 volt vid 24 volt).
24volt.eu
Med förbrukarens effekt och kabelavstånd ifylld visas en rekommenderad kabelarea och spänningsfall.
Spänningsfallet visas för den area du själv fyller i, inte den rekommenderade, så prova olika och se vilket spänningsfall du accepterar.
Kylen torde var en förbrukare man kan önska ha minimal spänningsförlust medan det för andra inte är så viktigt.
Victron har ett blad där man kan beräkna storlek på regulator, givetvis bara deras egna men man kan själv välja andra paneler än deras.
Software - Victron Energy
www.victronenergy.com
Nästan längst ner på sidan finns det, "VE MMPT Calculator"
Antal paneler seriekopplas, parallellkopplas, eller en kombination därav.
Förvånas inte över att den rekommenderade regulatorn beräknas till ett utnyttjande väl över 100% (går att se exakt).
De rekommenderar just denna "underdimensionering" då panelerna sällan eller aldrig kommer upp i angiven effekt.
Rätta mig om jag har fel, allting över 48 volt är starkström och fodrar behörig elektriker.
Två seriekopplade paneler ger typ 40 volt, så har man fler får man nog både köra serie och parallell.
Att parallellkoppla två/allihop tycker jag själv inte är en bra ide, det kräver grövre kablar och gör att laddning startar senare på morgonen och stoppar tidigare på kvällen eftersom regulatorn inte börjar ladda batterierna förrän spänningen från panelerna överstiger batteriernas med ett visst värde. Det här med partiell skuggning finns det ju olika åsikter om men mitt val grundar sig på nyss nämnda.
Men, som sagt, det finns ingen absolut sanning i dessa sammanhang.
Jag hoppas ändå att länkarna kan hjälpa, för få ett hum om behoven.
Inte gjort på en kafferast direkt men troligen väl värt mödan.
Hälsar /// Thomas