• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farligt att snöa in sig om solceller, laddning och batteribank

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ju mer man grottar ner sig, ju mer information vill man ha.
Jag skulle ju bara söka information om en viss solcellsregulator, men sen skulle man veta - hur man mäter effekten av solpanelen, vilken batterityper det finns, nya saltbatterier på gång med överlägsen prestanda, vilken regulator man bör ha och av vilken sort.

Jag som var så lyckligt ovetande och nu sitter man i laddningsträsket och sörplar i sig information.
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Hmmm! Joo jag har precis satt upp 3st 180W paneler på min husbil, valde att överdimensionerade lite med tanke på att de blir fast monterade "plant" och lite verkningsgrad går då förlorad.
Valde 2st stängda förbrukningsbatterier AGM med totalt 420Ampere.
Hittade en prisvärd solcellsregulator på Kjell&Company på 40A ( MMPT )och tror att den räcker...
ETT TIPS! Klipp av kablarna på panelerna du skall ha och löd dit 16kw kabel istället så får du snabbare laddning! Detta gäller även kabeln till laddning vid körning!!
Mvh: Per ( LILLABO ).
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hmmm! Joo jag har precis satt upp 3st 180W paneler på min husbil, valde att överdimensionerade lite med tanke på att de blir fast monterade "plant" och lite verkningsgrad går då förlorad.
Valde 2st stängda förbrukningsbatterier AGM med totalt 420Ampere.
Hittade en prisvärd solcellsregulator på Kjell&Company på 40A ( MMPT )och tror att den räcker...
ETT TIPS! Klipp av kablarna på panelerna du skall ha och löd dit 16kw kabel istället så får du snabbare laddning! Detta gäller även kabeln till laddning vid körning!!
Mvh: Per ( LILLABO ).
jo, jag läste lite info om att på våra breddgrader så var det ca 82% av utlovad effekt man uppnår, utan att vinkla panelerna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
jo, jag läste lite info om att på våra breddgrader så var det ca 82% av utlovad effekt man uppnår, utan att vinkla panelerna.
Eller rättare sagt KAN uppnå under optimala förhållanden, vilket nästan aldrig infinner sig. Har man viktutrymme, plats på taket och plånbok, så kan man inte få för mycket energi från solen.
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Precis KAN uppnå kanske på sommaren. Men om man som jag vill nyttja husbilen året runt, så blir verkningsgraden sämre och sämre ju lägre solen står!
Därför har jag även tänkt limma fast en 160W på husbilssidan...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hmmm! Joo jag har precis satt upp 3st 180W paneler på min husbil, valde att överdimensionerade lite med tanke på att de blir fast monterade "plant" och lite verkningsgrad går då förlorad.
Valde 2st stängda förbrukningsbatterier AGM med totalt 420Ampere.
Hittade en prisvärd solcellsregulator på Kjell&Company på 40A ( MMPT )och tror att den räcker...
ETT TIPS! Klipp av kablarna på panelerna du skall ha och löd dit 16kw kabel istället så får du snabbare laddning! Detta gäller även kabeln till laddning vid körning!!
Mvh: Per ( LILLABO ).
Oavsett hur stora solceller man sätter upp är det minst lika viktigt, om inte viktigare, att ta tillvara den insamlade energin. Varför satsade du på AGM och inte på LiFePo4?
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Bytte från ett 245 amp gelbatteri till ett 160 amp lifepo4 förra veckan.
Ser nu skillnaden i hur snabbt batteriet tar in laddningen jämfört med gel. Tänkte först byta ut till nya paneler men ska testa och se om vi klarar oss med dom vi har.
Satte dessutom in en dc/dc laddare ,så nu behöver man bara starta bilen så är det fullladdat.
Så det hänger som sagt va inte bara på panelerna och regulatorerna.
Våra paneler är nog inte på mer än 2*100 watt och vi har ju ändå klarat oss trots att vi bor i husbilen året runt. Sista gång vi hade sladd var nog i februari, visserligen i Spanien men ändå.
 

Lillabo

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40820
Medlemskap
2024
Oavsett hur stora solceller man sätter upp är det minst lika viktigt, om inte viktigare, att ta tillvara den insamlade energin. Varför satsade du på AGM och inte på LiFePo4?
Tack för info!
Jag tror jag hade lite för bråttom med att få igång anläggningen, hade egentligen inte tagit reda på vilka batterier som var bäst, visste bara att AGM var beprövat och fungerade. Jag skall vara mera påläst när dessa är förbrukade och det blir dags att byta ut.
Mvh Lillabo
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag behöver inte snabb laddning, däremot undrar jag om min EBL klarar av ett Lithiumbatteri.

  • Jag tror att jag behöver en batteribank på ca 160-200Ah för att klara av helgresor, för jag har inte kört Aldepannan i större utsträckning så jag vet inte hur mycket den förbrukar. Övrigt har jag god koll på.
  • Ska låta solcellen ladda långsamt under arbetsdagarna. Här behövs ett verktyg för att mäta hur snabbt/långsamt det laddar.
  • Eventuellt är en DC-DC laddare aktuellt, om inte solcellen klarar av att ladda batteriet söndag-torsdag. Utflykter ca 1-2tim hemifrån är väl max, men då ska väl "Dc-Dc" lyckas trycka in de sista Ah som behövs.
  • Ingen aning i dagsläget hur stor solcellsregulator jag behöver, ska man ha så stor som möjligt eller ska den anpassas efter batteribanken.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag behöver inte snabb laddning, däremot undrar jag om min EBL klarar av ett Lithiumbatteri.

  • Jag tror att jag behöver en batteribank på ca 160-200Ah för att klara av helgresor, för jag har inte kört Aldepannan i större utsträckning så jag vet inte hur mycket den förbrukar. Övrigt har jag god koll på.
  • Ska låta solcellen ladda långsamt under arbetsdagarna. Här behövs ett verktyg för att mäta hur snabbt/långsamt det laddar.
  • Eventuellt är en DC-DC laddare aktuellt, om inte solcellen klarar av att ladda batteriet söndag-torsdag. Utflykter ca 1-2tim hemifrån är väl max, men då ska väl "Dc-Dc" lyckas trycka in de sista Ah som behövs.
  • Ingen aning i dagsläget hur stor solcellsregulator jag behöver, ska man ha så stor som möjligt eller ska den anpassas efter batteribanken.
Ingen idé att ha alltför stor regulator än vad solceller kan ge som max. Det är väl solcellen som ger din maximala laddning via regulatorn
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ingen aning i dagsläget hur stor solcellsregulator jag behöver, ska man ha så stor som möjligt eller ska den anpassas efter batteribanken.
Nej, dimensionera regulatorn efter hur många W solceller du har.
Du kan sedan dra av 20-30% och köpa regulator efter det. Man får inte ut mer än ca 70% max av angiven solpaneleffekt.

Exempel:
200W solpaneler minus 30% = 140W
140W vid 12V = 11,7A

Du klarar dig i exemplet med en 12A regulator.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag behöver inte snabb laddning, däremot undrar jag om min EBL klarar av ett Lithiumbatteri.

  • Jag tror att jag behöver en batteribank på ca 160-200Ah för att klara av helgresor, för jag har inte kört Aldepannan i större utsträckning så jag vet inte hur mycket den förbrukar. Övrigt har jag god koll på.
  • Ska låta solcellen ladda långsamt under arbetsdagarna. Här behövs ett verktyg för att mäta hur snabbt/långsamt det laddar.
  • Eventuellt är en DC-DC laddare aktuellt, om inte solcellen klarar av att ladda batteriet söndag-torsdag. Utflykter ca 1-2tim hemifrån är väl max, men då ska väl "Dc-Dc" lyckas trycka in de sista Ah som behövs.
  • Ingen aning i dagsläget hur stor solcellsregulator jag behöver, ska man ha så stor som möjligt eller ska den anpassas efter batteribanken.
En Aldepanna drar max 1A så den är snäll mot batterierna, en Truma drar mellan 2 och 4 A beroende på hur hårt den får arbeta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag behöver inte snabb laddning, däremot undrar jag om min EBL klarar av ett Lithiumbatteri.

  • Jag tror att jag behöver en batteribank på ca 160-200Ah för att klara av helgresor, för jag har inte kört Aldepannan i större utsträckning så jag vet inte hur mycket den förbrukar. Övrigt har jag god koll på.
  • Ska låta solcellen ladda långsamt under arbetsdagarna. Här behövs ett verktyg för att mäta hur snabbt/långsamt det laddar.
  • Eventuellt är en DC-DC laddare aktuellt, om inte solcellen klarar av att ladda batteriet söndag-torsdag. Utflykter ca 1-2tim hemifrån är väl max, men då ska väl "Dc-Dc" lyckas trycka in de sista Ah som behövs.
  • Ingen aning i dagsläget hur stor solcellsregulator jag behöver, ska man ha så stor som möjligt eller ska den anpassas efter batteribanken.
Blybatterier tar lång tid att ladda till 100% SoC, upp till 80% går hyffsat snabbt, men efter det gör det stigande inre motståndet i batteriet laddningen långsam och det går inte att trycka in högre ström, oavsett laddtid, höjer man spänningen så kokar batteriet sönder.
Man kan räkna med 8-12h för att nå 100%.
Når man inte 100% så har man bara energin över 50% att använda, alltså man bör inte ladda ur sitt blybatteri under 50%.

Angående ditt ebl så finns det mej veterligen inga ebl som inte klarar att ladda upp ett LiFePo4-batteri.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Blybatterier tar lång tid att ladda till 100% SoC, upp till 80% går hyffsat snabbt, men efter det gör det stigande inre motståndet i batteriet laddningen långsam och det går inte att trycka in högre ström, oavsett laddtid, höjer man spänningen så kokar batteriet sönder.
Man kan räkna med 8-12h för att nå 100%.
Når man inte 100% så har man bara energin över 50% att använda, alltså man bör inte ladda ur sitt blybatteri under 50%.

Angående ditt ebl så finns det mej veterligen inga ebl som inte klarar att ladda upp ett LiFePo4-batteri.
Mitt nästa batteri blir nog ett LiFePo4 batteri. När det gäller ebl så har jag 2 lägen. Bly/syra eller AGM.

Sett i trådar om olika bud vad som är bäst. Någon som vet? Vet med betoning på säkerhet! Någon som vet?
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Ju mer man grottar ner sig, ju mer information vill man ha.
Jag skulle ju bara söka information om en viss solcellsregulator, men sen skulle man veta - hur man mäter effekten av solpanelen, vilken batterityper det finns, nya saltbatterier på gång med överlägsen prestanda, vilken regulator man bör ha och av vilken sort.

Jag som var så lyckligt ovetande och nu sitter man i laddningsträsket och sörplar i sig information.

Ju mer man grottar ner sig, ju mer information vill man ha.
Jag skulle ju bara söka information om en viss solcellsregulator, men sen skulle man veta - hur man mäter effekten av solpanelen, vilken batterityper det finns, nya saltbatterier på gång med överlägsen prestanda, vilken regulator man bör ha och av vilken sort.

Jag som var så lyckligt ovetande och nu sitter man i laddningsträsket och sörplar i sig information.
Jag tycker synd om dig om du inte längre får tid över till att njuta av ditt husbilsinehav. Effekt hit och laddningskapacitet dit. Det finns kanske en optimal lösning.

1722329042868.jpeg
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag tycker synd om dig om du inte längre får tid över till att njuta av ditt husbilsinehav. Effekt hit och laddningskapacitet dit. Det finns kanske en optimal lösning.

Visa bilaga 235216
Ska man behöva montera dragkrok också?
på vilken höjd ska kulan sitta, hur långt ifrån bakaxeln, hur högt kultryck... frågorna bara hopar sig... ;)
 
Toppen