Hej nu börjar det bli kyligt utanför… även här nere på Kreta, efter mer än 5 år i H-bil så är där några ting jag har funderat över… och en av dem är när kylan kommer. Många har undrat om jag inte fryser på vintrarna i min H-bil… no no jag skruvar då upp termostaten.. då kan jag se hur de lyfter på ögonbrynen över att jag har ett värmesystem i H-bilen… Nu är det ju inte bara fördelar med ett värmesystem i H-bilen, värmen är bra… men se kommer där följ problem och det är fukten… fukten är inte bra i H-bil jag har fått te.x så har jag fått byta ut alla skruvar i fönsterkonstruktionen till rostfria för att de i järn rostade, några lite och andra ganska mycket och var svåra att byta ut… nu är vi bara två Wovi och jag men ändå kan jag se att ibland är där väldigt mycket kondens på innerfönstret… Och jag är nästan 100% säker på att våran ”boiler” som ger oss värmen är en bidragande orsak till problemet…
När jag murade upp den ”öppna spisen” i mitt hus för över 30 år sedan så läste jag en bok om hur man skulle gå tillväga för att få maximal komfort värme… Denna bok är jag mer än 100% säker på att konstruktören för H-bilar inte har läst… eller förstått. För tittar jag hur den är uppbyggd och monterad så kan de omöjligt ha sett i boken… förbränningen är väl det enda som de har lyckats med… för annars skulle de nog åkt i fängsel för länge sedan… men sen är där inte mycket över till att förstå utöver uppvärmningen… Hade de läst boken så hade vi sluppit mycket fukt vintertid i våra H-bilar… I dag tar boilern luften inne i H-bilen för att värma upp och skicka den runt i husbilen så vi tycker vi får det varmt… och ju mer vi njuter… mer fukt får vi på framförallt insidan av fönstren… sen suger boilern in den varma luften för att än en gång öka värmen på luften som den skickar ut i H-bilen… och så håller det på om och om igen…
Nu skall vi veta att varm luft innehåller mycket mer fukt än kall luft… och boilern har inget system för att ta bort fukten ur luften… så fukthalten i den varma luften i våra H-bilar kommer att öka… och några kanske öppnar ett fönster för att bli av med fukten… och då försvinner ju värmen ut med den fuktiga luft…
Så hur skall vi göra för att få bot på detta eländiga problem som inte ens de ”professionella” ens klarar av.
Jo i boken stod det och där var också en beskrivning om jag inte minns fel… och jag kommer också ihåg att där stod att i gamla hus så eldar man oftast för kråkorna…. Och om man gjorde som det stod i boken så hade komfort värmen blivit mycket bättre även i gamla hus..
Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har ett värmesystem som är konstruerad utefter enligt bokens beskrivning och vad jag också anser den bästa och en förnuftig installation… Där luften som skall värmas upp tas utifrån, med denna installation får vi ett övertryck i H-bilen så värmen sipprar ut där tidigare kylan sipprade in… vi får också byte av den varma fuktiga luften och får in kall med låg fukthalt… ingen kondens på H-bils delens rutor och vi slipper byta ut skruvarna mot rostfria…. Bara fördelar…. Sen kan vi ju undra varför H-bils tillverkarna inte har tillverkat/monterat ett värmesystem som bara fungera mycket bättre än det som de sätter i våra H-bilar…
Och i fall någon tänkte säga det så säger jag det nu att glöm inte att isolera ”röret” som tar in den kalla luften.. Annars får du väldigt mycket kondens på röret… Jag har funderat på att ”bygga” om min boiler så att luften som skall värmas upp tas under bilen och går rakt in i uppvärmningen i boilern… men just nu tar jag det lugnt och återkommer med projektet som jag nu har tänkt på i flera år…
Varma hälsningar
Wovi & Peter
När jag murade upp den ”öppna spisen” i mitt hus för över 30 år sedan så läste jag en bok om hur man skulle gå tillväga för att få maximal komfort värme… Denna bok är jag mer än 100% säker på att konstruktören för H-bilar inte har läst… eller förstått. För tittar jag hur den är uppbyggd och monterad så kan de omöjligt ha sett i boken… förbränningen är väl det enda som de har lyckats med… för annars skulle de nog åkt i fängsel för länge sedan… men sen är där inte mycket över till att förstå utöver uppvärmningen… Hade de läst boken så hade vi sluppit mycket fukt vintertid i våra H-bilar… I dag tar boilern luften inne i H-bilen för att värma upp och skicka den runt i husbilen så vi tycker vi får det varmt… och ju mer vi njuter… mer fukt får vi på framförallt insidan av fönstren… sen suger boilern in den varma luften för att än en gång öka värmen på luften som den skickar ut i H-bilen… och så håller det på om och om igen…
Nu skall vi veta att varm luft innehåller mycket mer fukt än kall luft… och boilern har inget system för att ta bort fukten ur luften… så fukthalten i den varma luften i våra H-bilar kommer att öka… och några kanske öppnar ett fönster för att bli av med fukten… och då försvinner ju värmen ut med den fuktiga luft…
Så hur skall vi göra för att få bot på detta eländiga problem som inte ens de ”professionella” ens klarar av.
Jo i boken stod det och där var också en beskrivning om jag inte minns fel… och jag kommer också ihåg att där stod att i gamla hus så eldar man oftast för kråkorna…. Och om man gjorde som det stod i boken så hade komfort värmen blivit mycket bättre även i gamla hus..
Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har ett värmesystem som är konstruerad utefter enligt bokens beskrivning och vad jag också anser den bästa och en förnuftig installation… Där luften som skall värmas upp tas utifrån, med denna installation får vi ett övertryck i H-bilen så värmen sipprar ut där tidigare kylan sipprade in… vi får också byte av den varma fuktiga luften och får in kall med låg fukthalt… ingen kondens på H-bils delens rutor och vi slipper byta ut skruvarna mot rostfria…. Bara fördelar…. Sen kan vi ju undra varför H-bils tillverkarna inte har tillverkat/monterat ett värmesystem som bara fungera mycket bättre än det som de sätter i våra H-bilar…
Och i fall någon tänkte säga det så säger jag det nu att glöm inte att isolera ”röret” som tar in den kalla luften.. Annars får du väldigt mycket kondens på röret… Jag har funderat på att ”bygga” om min boiler så att luften som skall värmas upp tas under bilen och går rakt in i uppvärmningen i boilern… men just nu tar jag det lugnt och återkommer med projektet som jag nu har tänkt på i flera år…
Varma hälsningar
Wovi & Peter
Senast ändrad: