• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förvirrad likt Jappe

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Sv: Förvirrad likt Jappe

Kurt,

Nu gäller det bara att koppla ihop din bortkastade klocka med höger och vänster. Annars tappar jag tråden.

Håkan

F

F.d. 11293

Guest

kan en digital klocka gå före resp. efter? eller heter det att den visar tidigare eller senare
:confused:
nu måste jag ta en albyl :swoon:

F

F.d. 11346

Guest

En av Murphys lagar säger... Att om några miljoner apor skulle sättas framför var sitt tangentbord och oavbrutet hamra slumpartat på tangenterna skulle någon till slut skriva Shakespears samlade verk.. Men tack vare internet vet vi nu att detta inte är sant:D:D:D

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026

Det är liknande enhandsblandare med en röd och blå markering för varmt och kallt vatten. När man vrider handtaget mot höger (motsols) så kommer den röda markeringen fram, men vattnet är kallt. Vrider du handtaget mot vänster (medsols) kommer den blåa markeringen fram och vattnet är hett.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Rotax;

Peta bort ( brukar gå med en nål) den röda och den blå pricken och sätt tillbaka dem omvänt så stämmer det.

F

F.d. 6238

Guest

Kurt,

Nu gäller det bara att koppla ihop din bortkastade klocka med höger och vänster. Annars tappar jag tråden.

Håkan
Jag kastade klockan till Vänster i 11va.
Nu har JAG tappat TRÅDEN!

HUR MYCKET ÄR KLOCKAN???

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Jag har ett annat problem.
Eftersom jag är vänsterhänt har jag alltid haft problem med att hitta verktyg för vänsterhänta.
Hur ser man tex att en hammare är för vänster eller högerhänta, likadant med en skruvmejsel eller målarpensel?

TURBO

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej turbo. Hammaren är jättelätt att veta om du fått rätt. Om spikarna någon enstaka gång har den minsta lilla tendens att vilja kröka sig när du slår i dem så har du med största sannorlikhet fått tag i en hammare för högerhänta, för sådant elände skall man inte behöva uppleva.

M.v.h. JANKRO.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Om ni tycker att det här med höger och vänstergänga verkar enkelt, så vänta bara tills jag förklarat.
Respektive siffror hänvisar till inlägg med samma nummer.
1&2: Om man vrider en ratt åt vänster, så rör sig undersidan åt vänster också, för annars hade det varit två rattar som vridits åt var sitt håll.
3: Att vänsterhänta inte är att lita på, betraktar jag som hets mot folkgrupp. Vi är faktiskt 10% av befolkningen som är stolta över att vi inte har ett obrukbart bihang hängande vid vänster axel.
Vänta bara till den 13:e augusti då det är de vänsterhäntas dag. Då kommer alla högerhänta att få skära sitt bröd med en felslipad kniv och få skriva sina inlägg på ett spegelvänt tangentbord.
4: Om en stol snurrar samtidigt åt höger och åt vänster, så blir man yr, eller åtminstone ganska förvirrad.
5: Vridningen av en bilratt gör att bilen svänger. Jag har hittills aldrig hört talas om en bil som svänger framåt. Detta kan bero på att jag vid den situationen var lite bakom.
6: En vrängd kolvring har utsidan på insidan.
7: I Australien eller någon annanstans på södra halvklotet har således en vrängd kolvring insidan på utsidan.
8: Om man använder uttrycket top to right/left, måste ratten befinna sig i vertikalläge. Annars åsyftar man den rörelse ratten gör när man slänger ut den genom fönstret.
Det är bara babord som ligger i Göteborg. Styrbord ligger i Stockholm.
9: Eftersom ingenting inte är nåt, är det möjligt.
10: Hur är Kingen skapt egentligen? Har han knäna på golvet när han kör, eller är hans ratt cylinderformad?
11: Om man på Öland är ute på en åker och åker, tar man då den södra, norra, västra eller östra vägen som referenspunkt vart man ska?
12: För att förenkla kan man sätta ett rött gummiband om babord tumme.
13: Vänster eller högergängat är inte beroende av positionen. Däremot finns det dubbelgängat som har bägge delarna. Skall ta med en sådan skruv med muttrar på nästa träff.
När ditt armbandsur ligger uppockner på ett bord, då ser du inte vad visarna har för sig.
14: Verkar vara en något skruvad flaska, På mina gasolflaskor är det bara anslutningen som är gängad.
15: Eftersom hästar inte har händer, finns det tyvärr ingas vänsterhänta hästar. Och att dom har både höger och vänsterben är ganska praktiskt, för annars hade dom vält omkull.
16: Vi som är äldre vet att om man inte bär ur, så blir det snart fullt.
17: En klocka refererar naturligtvis till tiden, men sen vart tiden försvann är det många som undrar över. Ut till vänster kanske…..
18: Medsols och motsols? Att titta mot solen i en kikare, är ett misstag man bara kan göra en gång.
Att titta mot solen i ett teleskop, är ett misstag man kan göra två gånger.
Föredrar själv att titta medsols i optiska apparater.
19: En kulen morgon ger ofta en klar dag. En klar på morgonen ger ofta en kul dag.
20: Kurt, hur håller du reda på när bolaget öppnar?
21: Det beror på om klockan kastades åt styrbord eller babord. Eller kastades den från backen som av nån underlig anledning finns längst fram på en båt. Detta har nog att göra med inlägg nummer 5.
22: Om klockan går före, visar den framtiden då? Och om den går efter, visar den då igår fast i morgon? Albyl kan behövas om man tog en riktigt stor klar på morgonen.
23: Murphy har bara en lag, och det var en lag för mycket.
24: Om en enhandsblandare går väldigt trögt, är det då en tvåhandsblandare? Och vad gör man med alla blandade händer? Det här börjar likna min strumplåda.
25: Om man sätter i dom omvänt, så hamnar baksidan utåt, och där finns inga färger alls. Blir vattnet ljummet då?
26: alltså någon gång mellan 10.30 och 11.00
27: En hammare för vänsterhänta kröker spikarna åt höger, skruvmejseln och penseln är lite lurigare, men vi vänsterhänta känner instinktivt när det är rätt.
28: Alla hammare kröker spik. För det är väl hammaren det beror på.

Calle

F

F.d. 6238

Guest

Kurt.
Den va la urkass !:p:p

FraMia 1014
Ha ha där ser man att det är fler som kan läsa mellan raderna. En sådan kommentar kan bara komma från en Frölundabo.:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy: Jag lovar Dig URET är kass, det ligger ju på 11vas botten. :wub:

Och till Bonath har jag följande kommentar:

Det var det bästa jag läst på länge, du har mer ork än jag!
Bolaget!!! Lätt som en plätt. Jag går bara dit NÄR det är öppet!!??
Ha ha
Tänk på att Aprillo närmar sig.
Denna gång var det Kurt som skrev.

A

Argos9595

Guest

Det här ämnet har lite av (hönan och ägget-varning).

Men väldigt intressant att läsa alla inlägg om hur ni funderar.

:mcride:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Calle (Bonath)! Efter detta ditt "totala" inlägg utnämner jag dig till min chefsideolog! Med tanke på hur mycket tid detta måste ha tagit ifrån ditt liv, så kan jag inte annat än beundra din bristande respekt för tiden, som ju egentligen inte finns!

För övrigt anser jag att rubriken på denna tråd borde förstöras!

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En tanke slog till i sammanhanget, en hemsk tanke kanske och möjligen olämplig, men fick jag för mig att alla sorters teknikaliteter redan finns samlade i alla dessa trådar; allt är utrett och finns att hämta under "Sök"! Är jag då den att förespå klubbens snara död eller kommer inriktningen att ändras från "muttrar och skruvar m.m" till mer angelägna filosofiska betraktelser och berättelser, någon sorts internt gruppskåderi utan vare sig merkantila eller mekaniska förtecken? Om detta veta vi intet, men nog tycks det som om "när förtrycket från marknaden och därmed sammanhanhängande utgjutelser har nått sin kulmen", så återgår vi till vardagen lite varstans och friden och ron blir återställd. E re t i onsdag numera? Hur ska det då gå i dag när jag är supposed att svara på frågan om det var bättre förr? "The answer my friend is blowing in the wind" in the cyberwind! Ref. till en annan tråd "VAR DET BÄTTRE FÖRR?"

Som vanligt förvirrad Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hur i harrans namn klarade vi av att resa runt i Europa för trettio, fyrtio år sedan utan vare sig mobilt hus, vett, erfarenheter eller pengar utan att några större problem uppstod och skoj hade vi?! DET VAR BÄTTRE FÖRR! Vsvp!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 2549

Guest

Jappe.

”Ceterum censeo Carthaginem esse delendam”

Detta lär Cato den äldre ha sagt – och visst gick hans önskan i uppfyllelse. Av skäl som har med tiden att göra så dröjde det, om jag nu minns rätt, till det tredje puniska kriget innan Cato kunde upphöra med sitt: ”För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras.”

Mitt hopp står till att Jappe inser att webbansvariga eller trådstartaren inte med självklarhet har samma grymma idéer som den gamle Cato.

Som trådstartare tog jag mig friheten att slinta på tråden.

fC

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Calle (Bonath)! Efter detta ditt "totala" inlägg utnämner jag dig till min chefsideolog! Med tanke på hur mycket tid detta måste ha tagit ifrån ditt liv, så kan jag inte annat än beundra din bristande respekt för tiden, som ju egentligen inte finns!

Jappe

Efter att ha läst tråden "dikter av olika slag" så tror jag inte att du behöver någon chefsideolog. Men tack för utnämningen (rodnar av stolthet)
Vi måste träffas och dela några pilsner.
Calle

F

F.d. 6238

Guest

Calle: Som en vän till Jappe så vill jag verkligen hoppas att Du får göra detta.

Jappe är en av de Finaste personer som vi har träffat i detta livet och Du kommer inte att bli besviken. Han kan inte bara rimma! Han kan prata oxå. Ha ha Jappe, nu har jag skruvat upp förväntningarna på Dig men de gör inget för de tål Du.

Nu var de min tur att mobba.

Nu är det bara knappt och nästan 4 mån. till Aprillo.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 1997

Guest

Ett gott skratt förlänger livet. När jag läste denna tråd så blev det många skratt! Men tyvärr så är allt fler forskare överens om att tiden inte existerar och detta ställer till förvirring i mitt hjärnkontor.

Vi har hastighetsbegränsningar på våra vägar men om tiden inte finns så vad är då hastighet? Hastighet är ju inte bara en sträcka som bildar ett bråk med en tid utan hastighet har även en riktning. Fart har ingen riktning utan är bara ett "tal" så därför borde hastighetsmätaren heta fartmätare. Fart ska inte förväxlas med engelskans fart som har både en hastighet och en lukt, eller doft om man ätit lavendel. . .

Då hastighet har en riktning, innebär det att man kan korsa en 70-väg i 190? Om man backar i 40km/h på 30-väg kan man få fortkörningsböter då? Backar man på höger sida om vägen så kör man ju 70km/h under hastighetsbegränsningen som är 30km/h. Varför kör man inte så fort som möjligt genom en korsning? Då uppehåller man sig en kortare tid i korsningen och sannolikheten för olycka borde minska, iallafall om man har en kort bil.

"Vad är klockan?" Var en vanlig fråga innan mobiltelefonerna gjorde sitt intrång på marknaden. Idag sitter det klockor på många ställen, datorn, mobilen, mikrovågsugnen, bilen, spisen, tv:n. dessa klockor visar tiden fast de inte har några visare och eftersom de inte har några visare så borde begreppet medurs och moturs så småningom dö ut. Men vad spelar det för roll om tiden inte existerar?

Medsols och motsols är ju som redan nämts ett annat alternativ till medurs/moturs som är ett alternativ till höger/vänstergängad. Om medsols och motsols används så blir den omtalade vänstergängan helt plötsligt en medsolsgänga om man kommer ifrån södra halvan av jordklotet och det är ju bra för då blir det ju en högergänga för oss som bor norr om ekvatorn.

Om vi bor norr eller söder om ekvatorn kan man diskutera då den magnetiska sydpolen ligger i norr! Ohh nej! Nu har jag fövirrat mig själv! Bäst att lägga barnen snart och ta en öl. Men oj vad jag känner mig lättad då vi inte har någon snurrfåtölj att slå sig ner i, men vi har en gungstol. Undrar om den gungar frammåt och bakåt eller. . .
/David

Toppen