Sv: Förvirrad likt Jappe
Om ni tycker att det här med höger och vänstergänga verkar enkelt, så vänta bara tills jag förklarat.
Respektive siffror hänvisar till inlägg med samma nummer.
1&2: Om man vrider en ratt åt vänster, så rör sig undersidan åt vänster också, för annars hade det varit två rattar som vridits åt var sitt håll.
3: Att vänsterhänta inte är att lita på, betraktar jag som hets mot folkgrupp. Vi är faktiskt 10% av befolkningen som är stolta över att vi inte har ett obrukbart bihang hängande vid vänster axel.
Vänta bara till den 13:e augusti då det är de vänsterhäntas dag. Då kommer alla högerhänta att få skära sitt bröd med en felslipad kniv och få skriva sina inlägg på ett spegelvänt tangentbord.
4: Om en stol snurrar samtidigt åt höger och åt vänster, så blir man yr, eller åtminstone ganska förvirrad.
5: Vridningen av en bilratt gör att bilen svänger. Jag har hittills aldrig hört talas om en bil som svänger framåt. Detta kan bero på att jag vid den situationen var lite bakom.
6: En vrängd kolvring har utsidan på insidan.
7: I Australien eller någon annanstans på södra halvklotet har således en vrängd kolvring insidan på utsidan.
8: Om man använder uttrycket top to right/left, måste ratten befinna sig i vertikalläge. Annars åsyftar man den rörelse ratten gör när man slänger ut den genom fönstret.
Det är bara babord som ligger i Göteborg. Styrbord ligger i Stockholm.
9: Eftersom ingenting inte är nåt, är det möjligt.
10: Hur är Kingen skapt egentligen? Har han knäna på golvet när han kör, eller är hans ratt cylinderformad?
11: Om man på Öland är ute på en åker och åker, tar man då den södra, norra, västra eller östra vägen som referenspunkt vart man ska?
12: För att förenkla kan man sätta ett rött gummiband om babord tumme.
13: Vänster eller högergängat är inte beroende av positionen. Däremot finns det dubbelgängat som har bägge delarna. Skall ta med en sådan skruv med muttrar på nästa träff.
När ditt armbandsur ligger uppockner på ett bord, då ser du inte vad visarna har för sig.
14: Verkar vara en något skruvad flaska, På mina gasolflaskor är det bara anslutningen som är gängad.
15: Eftersom hästar inte har händer, finns det tyvärr ingas vänsterhänta hästar. Och att dom har både höger och vänsterben är ganska praktiskt, för annars hade dom vält omkull.
16: Vi som är äldre vet att om man inte bär ur, så blir det snart fullt.
17: En klocka refererar naturligtvis till tiden, men sen vart tiden försvann är det många som undrar över. Ut till vänster kanske…..
18: Medsols och motsols? Att titta mot solen i en kikare, är ett misstag man bara kan göra en gång.
Att titta mot solen i ett teleskop, är ett misstag man kan göra två gånger.
Föredrar själv att titta medsols i optiska apparater.
19: En kulen morgon ger ofta en klar dag. En klar på morgonen ger ofta en kul dag.
20: Kurt, hur håller du reda på när bolaget öppnar?
21: Det beror på om klockan kastades åt styrbord eller babord. Eller kastades den från backen som av nån underlig anledning finns längst fram på en båt. Detta har nog att göra med inlägg nummer 5.
22: Om klockan går före, visar den framtiden då? Och om den går efter, visar den då igår fast i morgon? Albyl kan behövas om man tog en riktigt stor klar på morgonen.
23: Murphy har bara en lag, och det var en lag för mycket.
24: Om en enhandsblandare går väldigt trögt, är det då en tvåhandsblandare? Och vad gör man med alla blandade händer? Det här börjar likna min strumplåda.
25: Om man sätter i dom omvänt, så hamnar baksidan utåt, och där finns inga färger alls. Blir vattnet ljummet då?
26: alltså någon gång mellan 10.30 och 11.00
27: En hammare för vänsterhänta kröker spikarna åt höger, skruvmejseln och penseln är lite lurigare, men vi vänsterhänta känner instinktivt när det är rätt.
28: Alla hammare kröker spik. För det är väl hammaren det beror på.
Calle