• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förvirrad likt Jappe

F

F.d. 2549

Guest
Jappe påstår sig stundtals känna en viss förvirring inför okända ting. Denna hans oreda i det inre kan jag kanske förstå, eftersom även jag känner mig djupt förvirrad, och detta i ett spörsmål där ni andra behandlar en egenhet hos skruvar, rattar och många andra liknande ting med en självklarhet som gör mig, inte endast djupt förvirrad utan även mobbad av den verklighet som inte har gett mig tillgång till detta kanske alldagliga vetande.

Mitt stora dilemma är hur man behandlar en skruv eller ratt när men vrider den åt höger eller vänster. Jag förstår helt enkelt inte vad som är höger respektive vänster. Att något kan vara vänstergängat eller högergängat det har jag däremot förstått.

Om jag vrider en ratt moturs, då påstår de som förstår, att jag vrider den åt vänster. Men visst är det som så att den undre delen av ratten vrides samtidigt åt höger? Varför inte använda orden motursvridning och medursvridning istället för de för mig så svårtolkade höger- och vänstervarianterna? Känn själv efter hur fint orden ligger i munnen – de är så att säga oomkullrunkeliga.

I denna klubb lär det inte finnas dumma frågor och därför lutar jag mig tryggt tillbaka i den vilstol som går att snurra såväl med- som moturs, och väntar på ett svar som kan göra mig, kanske inte klok men något förståndigare. Jag undrar hur Jappe tänker.

Mycket vänliga hälsningar från en allvarstyngd farbror Claes.

PS/ Jappe har kanske inte tid att svara med tanke på sitt torsdagsuppdrag. /DS

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025
Sv: Förvirrad likt Jappe

Ja du FC det tål att tänka på men om man ger din undran en tanke.

Om jag vrider en ratt moturs, då påstår de som förstår, att jag vrider den åt vänster.
Men visst är det som så att den undre delen av ratten vrides samtidigt åt höger?
Varför inte använda orden motursvridning och medursvridning

Det lär ju inte fungera för om jag vrider ratten Moturs så kommer undre delen av ratten att vrida sig Medurs.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Detta är ett spörsmål som också har sysselsatt min förvirrade hjärna under decennier. För att uppnå den slutliga lösningen satte jag nu igång med att leta efter några justa rattar, men hittade inga, alltså inte Inga som i och för sig har rätt justa rattar, utan inga rattar alls. Jag var alltså tvungen att fantisera och höll upp händerna framför mig och började vrida på fiktiva rattar. Efter att ha vridit händerna fram och tillbaka en stund, så utbrast jag plötsligt: Så är det naturligtvis, självklart, så enkelt egentligen! Det har ju med tummens placering att göra. Tittar man på sina egna händer, så sitter tummen på högerhanden till vänster och tummen på vänsterhanden till höger, åtminstone i arbetsläge, om ni förstår vad jag menar. Naturlig vridning med högerhanden blir ju medurs (mot höger) och för vänsterhanden moturs (mot vänster).

Problemet löst! Nästa gång någon säger höger eller vänster i dessa sammanhang, så tag bara reda på om vederbörande är höger- eller vänsterhänt. En högerhänt person kan man alltid lita på, men det kan ju faktiskt hända att en vänsterhänt person så att säga friserar sin egen sanning för att följa med i huvudfåran. Alltså vänsterhänta är inte att lita på! Chansen att två olika personer menar samma sak när dom pratar höger och vänster i dessa sammanhang blir väl då ungefär 90 procent. Slutsatsen av allt detta blir då uppenbarligen oomkullrunkeligen: Lita aldrig på vänsterhänta!

För övrigt anser jag att rubriken på denna tråd borde förstöras!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 2549

Guest

Så klokt Kingen. Jag tänkte inte så långt. Du har fått mig att inse att min förvirring borde stavas okunskap. Jag tackar för undervisningen.
Även Jappe vill jag berömma för hans handgripliga tumregler samtidigt som jag misstänker att hans förvirring endast var tomma ord, vilket har varit enda gången det har inträffat mig veterligt.

Nu snurrar min stol åt vänster och höger.

God natt.

F

F.d. 418

Guest

Hm, för att ytterligare förvirra kan man kanske fundera lite över rattens höger- och vänstersida. På husbilarna är ratten oftast monterad tämligen nära ett horisontellt läge. Då bör ju rimligen dessa sidor vrida sig framåt respektive bakåt när man skall svänga åt något håll. På en personbil däremot är ratten nära nog vertikalt monterad och då bör ju sidorna vridas uppåt respektive nedåt, eller vad tror du Farbror Claes? Hälsn/AndersW

B

Boxer

Guest

Nu börjar det bli komplicerat. Eftersom jag är en stor entusiast av boxermotorer ska jag passa på att se om jag kan få svar på något jag alltid undrat över.
Eftersom cylindrarna ligger ner kan man då montera kolvringarna upp och ner eller blir dom monterade bak och fram eller är dom möjligen vrängda.
Förslag mottages tacksamt.

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, bara för att öka förvirringen ytterligare så har jag en fråga om en personlig upplevelse för ca. 20 år sedan. Jag skulle beskriva rörelsemönstret i en maskin för en besökare från Australien. Min hjärna arbetade med att hitta en översättning av vårat uttryck " medsols" vilket var det första svenska ord som dök upp i min skalle för att beskriva vad som skulle hända i maskinen.
I våran värld så är ju det uttrycket lika med medurs. Min inbyggda översättare misslyckades med medsols och hasplade istället ur sig clockwise, och samtalet fortsatte i gott samförstånd.
Efteråt så kom jag att tänka på att medsols och medurs är ju samma här hemma på norra halvklotet, men hade jag klantat mig om jag hade hittat en översättning för medsols åt en besökare från Australien.
Kort sagt. Är medurs/medsols i Sverige motsols i Australien :confused:.

Inte förvirrad men betänksam JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Att få blir undervisad av Farbror Claes och Jappe är få förunnat. Tur att man är medlem i Husbilsklubben.se för då har man förtur till denna eminenta kunskap.
För att göra er ytterligare fundersamma på detta med vänster- respektive höger ---gängade skruvar och Rattar, (skall inte i detta inlägg förväxlas med vad Jappe avser med Rattar) skall jag tala om vad jag fick lära mig om detta på tidigt sextiotal.

Jag blev uppkallad till Sveriges Huvudstad för att gå på kurs och lära mig hur ett mekaniskt Kassaregister fungerade. Och språket som kurserna var på var Engelska. Så istället för att kalla det för vänstergängad eller högergängad använde man sig av en annan modell.

Om en sak rör sig till höger kallades det Top to right och således om "prylen" rör sig till vänster, blir det Top to left.
Tycker jag är en ganska bra beskrivning på hur saker och ting funkar inbördes.

Om man kan applicera detta på Jappes inlägg är jag lite osäker på. Vad jag är säker på är att just nu så vet jag inte vilket som är vänster resp. höger.

Däremot att Babord och Styrbord måste ligga någonstans i Göteborg men är väldigt osäker på vad det har för Postnummer.

/ Kurt.:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 2621

Guest

Ja, enligt min mening startade denna tråd i något förvirande stil för att sedan i ökad grad bli näst intill obegriplig. Det blir snart dags att ytterligare krångla till det med lite fakta.

Att låta Kingens inlägg stå oemotsagt bär mig emot, han som annars är känd som så redlig - eller heter det redig? När han vrider sin ratt moturs, så vill jag hävda att det gäller såväl övre som undre delen av hans ratt. Och det i sin tur gäller såväl den undre delen av hans ratt, som sitter närmast golvet på rattstången, som den del av rattens periferi, som man vid experimentets utförande har i knät.

Eller ........... ???

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Under mina år som fast boende på Öland så talade man aldrig om att svänga till höger eller vänster lika lite som man använde begreppen sväng mot eller medurs. Det hette alltid norr söder öster väster om vägen. Kan detta användas också på gängor? Vrid åt väster!!

F

F.d. 55256

Guest

I inlägg nr 8 kommer styrbord/babord in i handlingen. Följande enkla regel håller koll på dessa begrepp. Håll händerna framför dej med handryggen upp, då har du:
Styrbords tumme på babords näve och babords tumme på styrbords näve. Kan det bli enklare. ( Om det nu var rätt?)
Ove.G :confused::confused::confused::confused::confused:

F

F.d. 346

Guest

Hjälp, detta blir svårare och svårare!!!!

Jag undrade för några dagar sedan varför anslutningen till gasolflaskan är "vänstergängad" vilket i mitt tycke endast krånglar till byte av flaska. Om jag ställer mina gasolflaskor "upp och ner", blir de högergängade då?

Exempel: Om jag lägger mitt armbandsur med baksidan upp på ett bord går ju visarna moturs!!

Anders:):):):):):):)

PS
F-n vad kul vi har här på forumet
DS

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest

Oj vad ni kan få till det.
Det finns så mycket att svara på att jag begränsar mig till några få av inläggen.

AndersW. Må du inte fundera i dessa banor när du tänker föra din husbil med- eller moturs. Att åka med dig söder om ekvatorn och då speciellt när du skall backa – nej det överlåter jag åt dem med behov av adrenalinkickar.

Kingen. Ditt påstående, som Allis kommenterade, det tog jag till mig som en sanning utan att fundera på det. Jag känner ju dig som en sanningssägare och klok person. Varför jag svalde betet kan ha berott på trötthet, förvirring eller onykterhet. Onykter var jag inte. Om du behagade skämta eller var förvirrad är en sak mellan dig. Min stol började i varje fall åter att vrida sig mot- och medurs.

Ove G. Ditt genomtänkta förslag har en stor brist för de stackare som har tummen annorstädes än där det brukligt är.

Jag satt på läktaren och såg hästarna trava i ett V-75-lopp. Det var ett 1640-meterslopp varför de började trava åt vänster, men på upploppsrakan travade de plötsligt åt höger. Själva var de övertygade om att de travade till vänster, alltså i vänstervarv under hela loppet. När hästarna kommer från stallbacken och skall ta sig fram i vänstervarv, då viker de av åt höger in på travbanan. Detta gäller dock inte om stallbacken befinner sig på innerplan.

Jag misslyckas ständigt med mina V-75-kuponger.

fC hälsar.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Vi som är unga (66) vet ju knappt vad ni pratar om. Finns det några som fortfarande bär ur? Jag bär en klocka och pratar alltid om medklockas resp. motklockas.

Håkan

F

F.d. 4754

Guest

Ja och bär Du en klocka så kanske den har digital visning... vad ska man då referera till?

En undrande Knausen

Bilagor

• klocka.jpg
    klocka.jpg
    15,2 KB · Visningar: 443
F

F.d. 6238

Guest

:twitcy:Läser här att många av Er som är Pensionister bär klocka eller Ur.
Varför gör Ni detta? Vad skall Ni ha de till?

Var och en gör som dom vill, men vill Ni fortfarande bli styrda av tiden i sekunder och minuter. För mig (oss) räcker det att veta att Solen har gått upp.

Den Dagen när jag blev Pensionist bestämde jag att tiden skulle ALDRIG mer få styra över mitt (vårt) liv. Eftersom min tid bestämdes när Stenabåtarna skulle gå och komma så var jag så trött på att alltid fråga---Hur många minuter har vi på oss innan båten går---??
Ibland hade vi 30 sekunder på oss för att INTE åka till Danmark. Det gällde att stå på "rampen" när Fartygsvärdarna var på väg ombord, (eller hur Benny).

Således när jag gjorde min sista arbetsdag så tog jag av mig Klockan och slängde den i Sjön ( Göta Älv). Ja sa tyst till mig själv---Tiden skall aldrig mer få bestämma vad jag skall göra---
Och efter det är det jag som bestämmer över tiden.:twitcy:

Hoppas att fler människor får uppleva detta för efter nästan ett år som Pensionist tycker jag att NU MÅR JAG VÄLDIGT BRA.
Hls / Kurt.
:twitcy:

Toppen