• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstå registreringsbeviset

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Förstå registreringsbeviset

Ja det är inte lätt att få till en rättelse av reg.beviset.
På vårat står det Ford Freetec 698 G/A
Ska vara TEC Freetec Ti 708 G
Inte mycket som stämmer. Vid kontakt med länsstyrelsen fick vi veta att endast en besiktningsman kan ändra uppgifterna.
Detta kommer att ske till våren-12 då vi ska väga upp husbilen från 3500 till 3850.
MVH Gunilla
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Förstå registreringsbeviset

Lätt LB får bara ha en maxvikt på 3500kg oberoende av körkort.
PBII har än så länge obegränsad maxvikt och för ändå köras på B-kort.
Med de nya skattereglerna är det väl ingen större skillnad på skatten heller tror jag?
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Jag har drabbats av sammma elände. Köpte en PILOTE 713 LP, uppvägd till 3800 kg för en månad sedan (ej imoprt) och har nu fått ett registreringsbevis där det står "Personbil klass I" Har mailat till Transportstyrelsen och fått ett automatsvar som säger att ärendet har fått ett nummer och är under handläggning. Ska bli intressant att se vad dom kommer fram till.
Vehere necesse est!
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Det rör på sig!
I dag kom ett besked per mail från transportstyrelsen: "Din bil är en Personbil klass II"
Den har tidigare varit registrerad som LB (vad nu det har med saken att göra?)

Nu vill man också veta var i registreringsbeviset som det står fel!
Det kan väl bara stå fel på ett ställe, nämligen under (D6) karosseri särskilda ändamål.
Detta ger inte något större förtroende för di som har hann öm et!
Nu får vi se om det kommer ett nytt registreringsbevis.
Vehere necesse est!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Det rör på sig!
I dag kom ett besked per mail från transportstyrelsen: "Din bil är en Personbil klass II"
Den har tidigare varit registrerad som LB (vad nu det har med saken att göra?)

Nu vill man också veta var i registreringsbeviset som det står fel!
Det kan väl bara stå fel på ett ställe, nämligen under (D6) karosseri särskilda ändamål.
Detta ger inte något större förtroende för di som har hann öm et!
Nu får vi se om det kommer ett nytt registreringsbevis.
Vehere necesse est!


Ja om de t.o.m måste fråga dig om vad som står fel i registret/på regbeviset så förstår man ju att de snurrar till det ibland....:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förstå registreringsbeviset

Jag tycker det är positivt att det frågas, inte alltid en självklarhet med myndigheter? :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Jag tycker det är positivt att det frågas, inte alltid en självklarhet med myndigheter? :)

Haha
Jo förvisso, men man kan ju tycka att de skall kunna kontrollera själva i sitt register att det står rätt till. Så många fält finns det ju inte på regbeviset.
Fast det var kanske en nyanställd kreativ handläggare som ännu inte förstått att myndigheten vet bäst själv.:D
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Har precis fått min egenimporterade Hymer registreringsbesiktigad. Papperen kom nu och givetvis var det en del fel i dem, den heter inte Fiat Hymer som jag ville och den får ta 5 pers istället för 4 som vi räknade det till. Sen att står SA campingbil och AF fordon för fler ändamål medan det oftast står något annat på andra bilar det har ju ingen större betydelse tror jag.

Vad jag jag däremot undrar över är att det står "Personbilsklass 1" Detta är enda stället som personbilsklassen nämns på. Betyder det att den inte är pb2 som jag trodde? Och får alla med b-kort köra den nu trots att den vägen över 3500kg?

Visa bilaga 47609


Hej

Har just reg. bes min Mc 4 75 2011 , när jag fick pappren stod det PB 1. Kontaktade Transportstyrelsen idag och dom lovade ett nytt reg bevis med PB 2. Återkommer med vad reg beviset utvisar dvs det nya som kommer. Bilen min väger 4005kg totvikt.

Stellplatz
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Nu har det kommit en förklaring, jag fick detta mail i dag:

Hej Max!

Tack för ditt e-brev.

Det här är ett känt systemfel och kommer att rättas till. I dagsläget vet vi
inte när. Nya registreringsbevis kommer att skickas ut till när felet är åtgärdat.

Med vänlig hälsning

Victor Ayoub
Trafikregistret

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Det kanske vore på sin plats att bifoga en upplysning till utsända registreringsbevis för husbilar där man talar om att man har ett systemfel som gör att det kan vara fel personbilsklass, men att detta kommer att rättas till någon gång i framtiden.

Vehere necesse est!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Jag fick samtal från transportstyrelsen att det i deras register står pb2.
Fick registerutdrag som bekräftar detta.

Bra med forum så man får veta orsaken till strulet.

Det felaktiga registerutdraget får man spara och visa parkeringsvakten på ställen med parkeringsförbud av pb2!
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Hej

Har just reg. bes min Mc 4 75 2011 , när jag fick pappren stod det PB 1. Kontaktade Transportstyrelsen idag och dom lovade ett nytt reg bevis med PB 2. Återkommer med vad reg beviset utvisar dvs det nya som kommer. Bilen min väger 4005kg totvikt.

Stellplatz


Hej

Givetvis var reg beviset FEL - dvs PB 1 - man blir ej klok på denna myndighet ????

Ringer givetvis på Tisd igen och jeg ger mej ALDRIG förrän allt är OK - dvs husbilen PB 2

:confused:Stellplatz
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Hej

Givetvis var reg beviset FEL - dvs PB 1 - man blir ej klok på denna myndighet ????

Ringer givetvis på Tisd igen och jeg ger mej ALDRIG förrän allt är OK - dvs husbilen PB 2

:confused:Stellplatz

Samma här! Fick utdrag ur registret där det står PB2 och sedan fick jag nytt blått regbevis och där står det fortfarande PB1.
Det är väl bara att lugna sig och försöka få ett nytt framåt våren när Transportstyrelsen kanske fått ordning på sina system.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Hej

Givetvis var reg beviset FEL - dvs PB 1 - man blir ej klok på denna myndighet ????

Ringer givetvis på Tisd igen och jeg ger mej ALDRIG förrän allt är OK - dvs husbilen PB 2

:confused:Stellplatz


Hej

Har fått mail från Transportstyrelsen: Vi har ett fel i vägtrafikregistret som innebär att PB - 1 skrivs ut på reg-bevis för husbilar, som istället ska ha PB 2. Tyvärr har vi inte kunnat prioritera en rättning av felet så det kvarstår för närvarande. ( Egen notering : varför kan man inte prio. detta???????)

Sedan hänvisar dom till att bara Sverige har detta system med PB 2 på reg-beviset.

JAG BLIR SÅ LESS PÅ DESSA MYNDIGHETER


:confused:Stellplatz ( som inte ger sig , förrän husbilen BLIR PB 2 i reg-beviset )
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Hej Stellplatz!
Jag har också Pb 1 & 4000 kg!!!
Man måste ha lite förståelse att dom prioriterar nu lackar det mot jul
med alla julbord & allt glöggdrickande!
Mvh. "PS" jag har "bara" väntat på 2:an i ca:1 år, så var lugn det kommer
"DS"


Hej

Har fått mail från Transportstyrelsen: Vi har ett fel i vägtrafikregistret som innebär att PB - 1 skrivs ut på reg-bevis för husbilar, som istället ska ha PB 2. Tyvärr har vi inte kunnat prioritera en rättning av felet så det kvarstår för närvarande. ( Egen notering : varför kan man inte prio. detta???????)

Sedan hänvisar dom till att bara Sverige har detta system med PB 2 på reg-beviset.

JAG BLIR SÅ LESS PÅ DESSA MYNDIGHETER


:confused:Stellplatz ( som inte ger sig , förrän husbilen BLIR PB 2 i reg-beviset )
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Hej igen

Nu har hag varit hos polisen i Skellefteå och fått ut ett papper på att husbilen är PB 2. Dom menade att jag (vi drabbade ) skulle fråga transportstyrelsen NÄR felet skulle vara årgärdat. Har skickat en sådan förfrågan men ej ännu fått något svar. Kommer att meddela när det sker - OM det sker???

:(Stellplatz
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Förstå registreringsbeviset

Hej

Har fått mail från Transportstyrelsen: Vi har ett fel i vägtrafikregistret som innebär att PB - 1 skrivs ut på reg-bevis för husbilar, som istället ska ha PB 2. Tyvärr har vi inte kunnat prioritera en rättning av felet så det kvarstår för närvarande. ( Egen notering : varför kan man inte prio. detta???????)

Sedan hänvisar dom till att bara Sverige har detta system med PB 2 på reg-beviset.

JAG BLIR SÅ LESS PÅ DESSA MYNDIGHETER


:confused:Stellplatz ( som inte ger sig , förrän husbilen BLIR PB 2 i reg-beviset )


Hej på er med PB 1 som husbil

Har fått mail från Transportstyrelsen att man "fått fram mer info om detta med PB 1 " och att man kommer att korrigera detta i slutet av jan 2012. Dom kommer dock INTE med automatik att skicka nya , utan vill att man skall beställa ett nytt reg.bevis under febr.2012.

:rolleyes:Stellplatz som inte kommer att ge sig!!!!!!!!!!!!
 
Toppen