• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förslag på åretrunt husbil önskas!

F

F.d. 15281

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Tack för erbjudandet men en 2011 är lite utanför min prisklass:twitcy:....

F

F.d. 15281

Guest

Har bestämt mig, när rätt bil dyker upp så kommer det att bli en Bürstner A747-2... Tack alla för era inlägg!

Må bäst/ Morgan:mcride:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28965

Guest

Jag letar också året-runtbil.

Är en Pilot R640 från ca 1988 med Aldepanna och vattenburet system att räkna som en sådan, eller är isoleringen ändå för tunn så det vattenburna systemet varken gör till eller från?

Har sneglat lite på en sån eller en Cabby City 585 / Nordic från liknande årsmodell runt 88-90.
Är Cabbyn att föredra då?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi hade iofs en Pilote R450 1990 och med Trumavärme , den var väldigt dragig och jag hade valt Cabbyn .

F

F.d. 6618

Guest

Det finns ingen husbil som klarar vintern här uppe i Norrland.
Jag har tittat på husbilar som är 4-5år och har brukats året om.
Dom är helt sönder körda i underredet.(salt,sträng kyla,fukt)
Om du håller dej söder om Dalälven kanske det fungerar.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

------------------------------
Hmmmmmmmmmmmm??
Tror att min Plåtis från SMC klarar sig bra i Norr. :)
En Iveco som är byggd som en lastbil i grunden - tror jag.

F

F.d. 6618

Guest

Helt rätt!
En plåtis med extra rostskydd är nog den husbil som klarar vintern bäst här uppe.

F

F.d. 7747

Guest

:yes:Du är en riktig skojare du , jag har åkt husbil under många år både vinter och sommar tid men aldrig haft någon som är helt sönderkörd i underredet , däremot har jag åkt i både kalla och dragiga bilar som man aldrig fått upp den där önskade värmen i under kalla vinter nätter .
Vet inte var du hittat dessa 4-5år gammla bilar som vad jag förstår skulle vara mer eller mindre skrotfärdiga .
Jag känner till rätt många med äldre bilar än så som åker året om utan några allvarligare underredsbesvär , dom kör igenom bilprovningen varje år ua.
Rulla Lungt .

F

F.d. 6618

Guest

Om du tittar under många bilar saknas det ip klassade kopplingsdosor till elsystemet.
Elsystemet är oskyddat i skarvarna , underredsmassa saknas under golv och i skarvar på karossen undertill.
Jag har varit med fuktmätare på vinterbilar som är 4-5år här Väterbotten.
Samtliga bilar har indikerat fukt i golvet.
Kanske är bilarna bättre som går i Y län? Våran nya Hobby ska få en underredsbehandling samt en genomgång av elsystemet undertill av en riktigt lastbilselektriker.:)

F

F.d. 28965

Guest

Nu ligger ju Gävle strax norr om Dalälven, så den gränsen blir svår att klara, och på vintern åker jag norrut, eller nordväst.

Det handlar för min del bara om någon vecka på vinterhalvåret, så det kanske är onödigt att lägga extra pengar på en vinterbil för någon enstaka vecka...

Med det saltas friskt på vägarna häromkring, dock inte de senaste två vintrarna som varit för kalla.

F

F.d. 29752

Guest

Hej
Gå inte på det där med Utläska Husbilar köp en Svensk tillverkad.
Kabe ,NORDIC eller SMC.
/Vidhem
Nöjd NORDIC ägare, vintercampar.

Många innehavare av svenska husbilar tycks tro att vinterklimatet är beroende av närheten till nordpolen. Detta är bara delvis sant. Istället är det höjden över havet som är mer relevant. Alperna (och även Sydtyskland resp. Frankrike och Norditalien) har nog så bistert vinterklimat och därför förstår även utländska husbilstillverkare att göra bra vinterbilar. Alltså inte bara Nordic, Kabe och SMC.

husbilen

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4114
Medlemskap
2025

Hej.
Vi har en AUTO-ROLLER 7(italienare) 7 sovplattser alkov, våningssäng luftburen värme.
Vi var i Idre i februari, den kallaste natten var det -24 och ca.10sekmeter 2kw el+2kw dieselvärme. Gasen var inte på. Den morgonen +19 ivanliga fall +21.

F

F.d. 52945

Guest

Hej
Gå inte på det där med Utläska Husbilar köp en Svensk tillverkad.
Kabe ,NORDIC eller SMC.
/Vidhem
Nöjd NORDIC ägare, vintercampar.

Du e helt fel på det igen Vidhem!!!;);)

Mvh
Din gamle trätobroder Pilot

F

F.d. 1470

Guest

Använder husbilen mycket varje vinter. Efter 3 st med framhjulsdrift är det för mig helt självklart att första filtreringen vid val av vinterbil är att den skall ha bakhjulsdrift. Med lite otur kan man bli stående vid löjligt små uppförslut om det är halt. Och att i vinterkyla och mörker montera snökedjor i supertrånga hjulhus i en nedsjunken Fiatframvagn är inget skoj.

En dubbelmonterad bakhjulsdriven bil med massor av tunga skidor i graget klättrar lika bra som en fyrhjulsdriven bil så där behövs definitivt inga kedjor.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Inlägget nedan har inget med frågeställarens spörsmål att göra, jag vill inte starta en ny tråd.

Jag satt och småpratade på jobbet med fd ägaren till Vinslövs Fritidscenter ( Lennart Olsson ) en stund.
Han påstod att i år har det privatimporterats över 1700 husbilar till Sverige.
Jag trodde knappt på honom, men han bör ju veta statistiken om någon.

Med denna vetskap så förstår man bättre varför det finns så många privata husbilar till salu på Blocket, ca 1500 husbilar som vill byta ägare.

Frågan man kan ställa sig.
Varför säljs inte dessa husbilar på Blocket i första hand.
Kan det vara så att husbilshandlarna i Sverige har fått oss att betala kraftiga överpriser som gör de svensk-sålda husbilarna osäljbara på Blocket i jämförelse med att ta in en likadan importerad husbil.
Det verkar inte bättre, i så fall hade vi inte haft detta fenomen.

Ps: Hörde att Lars Jarlerud skall sluta sitt jobb i november som Vd på Caravan Hallen i Haninge, han vill inte vara med längre, han skall bli husbilskonsult !!
Undrar vad det skall gå ut på.

F

F.d. 52986

Guest

Min Dethleffs 7014 funkar bra vintertid.Vattenburen värme.En bra Alde panna,klarar -23 grader i alla fall samt vintertäcke.
Men det stora problemet är väl tjänste-last-total och bruttovikt???
Finns det överhuvudtaget någon husbil som klarar era personella krav???
Det är säkert någon som vet.
Lycka till.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej får en novis haka på här om framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift, varför år nästan alla bilar även husbilar framhjulsdrivna år efter år om dom inte tarsig fram på vintern detnären fråga jag ställt mig många gånger, en annan fråga varför hänger där såmånga bajhlulsdrivna last bilar i bckarana bara för att där kommer lite snö, dom skall ju vara mästare på att ta sig fram i snöväder eller är det bara i skåne dom före kommer men där måste ju vara backar norröver ock,

funderingar som ännu inte fått något svar kann någon förklara det.

F

F.d. 1470

Guest

Eftersom majoriteten kör sommarhalvåret och Fiat både billigare och enklare att bygga (lätta) bilar på så inte så konstigt att det saknas vettigt utbud av bakhjulsdrivet.

En personbil har ofta mest tyngd fram (motorn), en husbil mest tyngd bak. Dessutom saknar de flesta kunskap om hur hantera en bil på halt underlag och risken för vilda sladdar mindre med framhjulsdrift (i alla fall traditionellt, nya system hjälper). I övrigt enklare bygga rymligt med framhjulsdrift även för personbil.

En lastbil med lasten över bakhjulen slirar inte i en backe. En långtradare med tung last bak i släpet är något helt annat och egentligen jämförbar med en dubbelaxlad fiatbyggd lång husbil med garage och ett ensamt hjul längst fram (och högst upp i backen), som förtvivlat försöker släpa upp resten.

Toppen